hasuwest Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Hei. Bygde nettop en ny pc for en kammerat. Alt gikk fint helt til vi skulle starte opp maskina. Den første feilen som kommer er når maskina poster, da viser den dette erroret; CMOS Checksum Bad Press F1 to run setup Press F2 to load default values. Har lest endel rundt omkring om CMOS Checksum Bad error. Og har funnet ut at det kan være batteriet, psu eller minnet(ja jeg har resatt cmos og testet med annet minne og psu). Men dette er ikke det værste problemet. Maskina slår seg selv av, det går alt fra 3 sec til 1 min. Så jeg får akuratt gått inn i bios å skjekket om jeg kan se noe som er feil, forter meg å gå på hardware monitor. Der driver nemlig CPU temp måleren å hopper fra 1'c til 118'c. Så jeg tenkte kanskje maskina slo seg av fordi den har ASUS COP, som gjør at maskina slår seg av ved høye temperaturer(noe maskina tror den har) kjøleribba er ikke varm i det heletatt og vifta på ribba går som bare det. Jeg deaktiverte også i bios hvor den viser CPU temp, og tenkte kanskje det kunne hjelpe, men nei, det samme skjer hele tiden. Hovedkortet viser heller ikke helt stabil +12V(11,7V-11,5V), men den hadde også samme problemet med spenningen fra en annen PSU(som sitter i en pc som fungerer helt topp), hvor spenningen lå helt likt og maskina restartet seg. Prøvde også med annet minne, men det samme skjedde. Hovedkortet er et ASUS A7N8X-VM/400. Noen som har noen forslag om hva som kan gjøres? Det enkleste er vel kanskje å sende hele PC'en tilbake til komplett? Så kan de ordne opp i det selv.. Noe er iallefall galt. Endret 27. juni 2004 av hasuwest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå