HåkonN Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Har 49mm på mitt nye kamera og ønsker å utvide med et par filtre. Tenkte å kjøpe en slik "step-up adapter", men spørsmålet er hva er det best å gå opp til? Er det f.eks like bra utvalg på 55mm filtre som 62mm? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Har 49mm på mitt nye kamera og ønsker å utvide med et par filtre. Tenkte å kjøpe en slik "step-up adapter", men spørsmålet er hva er det best å gå opp til? Er det f.eks like bra utvalg på 55mm filtre som 62mm? Eneste grunnen til å velge step-ringer slik jeg ser det, er hvis du har flere objektiver med ulike størrelse og ønsker å benytte samme filterstørrelsen på flere objektiver. Du sier ikke hvilket kamera du har, hvis eneste muligheten for å bruke filtre er å sette på en adapter, så ville jeg ha valgt den med minst mulig diameter. Blir billigere å kjøpe filter med liten diameter. Lømarks Foto har de fleste filtre til 49mm, så behovet for en step-ring er ikke tilstede. 62mm filtre er iallefall 100-150kr dyrere pr. filter en 49mm. Skulle du mot formodning senere skaffe deg utstyr med større diameter, så har jo dine gamle filtre i 49mm utgave fremdeles en verdi for bruktsalg, vel å merke vis de er behandlet pent da. Endret 27. juni 2004 av Pingla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå