Simkin Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) hva er forskjellen på - og + plater? ser også det finnes DVD-RAM plater... kan noen forklare forskjellen på dette? Takk Endret 27. juni 2004 av Freeman84 Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Trur dette er tatt opp flere ganger, produsentene ble ikke enige om en standard, derfor ble det 2 forskjellige plater, noen stuespillere tar kun det ene, men f.eks en x-box kun tar DVD+R (eller var det DVD-R), derfor kjøp en brenner som tar begge to. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Visuelt er -/+ helt like, RAM plater kommer som en slags kassett. Dog er DVD-RAM lite utbredt og det er lite sannsynlig at det vil overleve over tid. Rent teknisk/praktisk er forskjellene på DVD +/- små, men + tilbyr bedre redigeringsmuligheter i etterkant av brenning enn - gjør. Dessuten skal det som følge av bølgelengden på selva laseren være enklere/billigere å få til rask + brenning enn -, noe vi allerede ser i at de raskeste DVD brennerene ofte tilbyr raskere + enn - brenning. - formatet har på sin side fordelen av å være det mest kompatible formatet, dvs de fleste spillere klarer det, mens enkelte spillere(særlig eldre og visstnok PS2) kan slite med å lese + plater. Har selv aldri hatt problemer med noen av formatene, så lenge platen er avsluttet, dvs brent uten multisession. Utover dette vil nok + være det foretrukne formatet for de fleste, eneste ulempen har vært høyere pris på platene, men også dette ser ut til å ha utjevnet seg nå. Mer info kan du finne i andre tråder på forumet, da spørsmålet har vært oppe flere ganger. Edit: selv brenner jeg både +/- og kjøper ofte bare den type plate som butikken jeg er i har inne eller som er billigst. Dog er det som med CD-plater, de billigste platene er ofte også dem som kan være mest krangelete å brenne på(kommer også an på brenner). De dyreste platene, særlig Verbatim er å betrakte som dem med høyest kvalitet, enkelte ting jeg brenner vil jeg gjerne ha på plater av høy kvalitet. Det er sef ingen automatikk i dette, enkelte butikker overpriser billige plater, 25.- for en no-name eller ukjent merke DVD+/-R er dyrt, de billigste ligger rundt 10.-. Princo er ett typisk billigmerke med store variasjoner i kvalitet, 2 tilsynelatende like pakker inneholder ikke nødvendigvis samme type plater, da dette er en produsent som åpenbart får produsert platene der det er billigst til enhver tid. Verbatim er i den andre enden, men også her er det variasjoner, de beste står det "made in Japan" på. Dog er selv de "dårlige" made in india platene til Verbatim av høyere kvalitet enn det man risikere med enkelte andre billig DVDer, men det er greit å vite om akkurat dette, da forskjellen i pris er svært liten på de forskjellige Verbatim platene. Endret 27. juni 2004 av kindings Lenke til kommentar
bajsmaster Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Det er ingen praktiske forskjeller på -R og +R ... noen vil hevde at det ene er mer kompatibelt enn det andre, men dette jevner seg ut hele tiden. Min stuespiller bruker lang tid på å loade en +R plate, og enkelte av platene har problemer med å navigere i menyer, -R plater loades raskt, men mange av disse platene får avspillingsproblemer. Men dette har mer med spilleren min å gjøre, da den ble laget lenge før noen i denon begynte å tenke på DVD+R og -R support. Den store forskjellen ligger i måten data lagres på på +RW og -RW ... -RW tas opp sekvensielt og skal man slette noe, så må man slette alt fra platen. +RW bruker en annen teknologi slik at en kan hoppe til hvilken som helst del av discen for å fjerne data. Kort forklart så er + standarden den mer tekniske, men -R kom dem i forkjøpet ved at det ble lansert raskere, samt at brennerne kostet mindre i en lang periode. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Trur dette er tatt opp flere ganger, produsentene ble ikke enige om en standard, derfor ble det 2 forskjellige plater, noen stuespillere tar kun det ene, men f.eks en x-box kun tar DVD+R (eller var det DVD-R), derfor kjøp en brenner som tar begge to. Du kan faktisk bare brenne + plater, men bruke bitsetting. Dermed kan du bruke + plater i stasjonære DVD-spillere som kun takler - plater.... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Du kan faktisk bare brenne + plater, men bruke bitsetting. Dermed kan du bruke + plater i stasjonære DVD-spillere som kun takler - plater.... Har selv opplevd at flere spillere som i følge instruksjonsboken ikke skulle kunne takle + gjør dette uten problemer, så dette problemet tilhører sjeldenhetene... Dog har jeg hørt om folk som absolutt ikke har fått det til, men da ofte med de aller tidligste stuespillerne. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 I praksis er det liten forskjell på platene... bare du velger kvalitetsplater og ikke billigdritt. DVD'ene er på samme plassen som CD'ene var når 2x / 4x CD-brennere var state-of-the-art; det billige er dårlig deluxe (med veldig få unntak) og dyrere plater er (som regel) bra. Da CDene kom, så var det ikke uvanlig at 3 av 10 plater gikk i stykker i brenninga hvis man kjøpte billig. Husker med gru tilbake på 10x Basf CD-R plater til 100 kroner på Elkjøp. Søppel I tell you ! Mitt råd; kjøp en brenner som ihvertfall tar +R (da +R ofte kan brennes raskere) og kjøp for guds skyld kvalitet. Ikke noe er så surt, at to timer etter at du har brent ut en hel serie med ett eller annet og sletta originalen fra disken, at halvparten av platene har CRC-feil eller ikke vil bli lest av. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Kjørte bitsetting på en plate som skulle brukes i min stasjonære dvd spiller i stua, og den virket faktisk ikke, måtte brenne den som +R... Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Kjørte bitsetting på en plate som skulle brukes i min stasjonære dvd spiller i stua, og den virket faktisk ikke, måtte brenne den som +R... Har du bekreftet at bitsettingen faktisk fungerte da, ved å bruke f.eks. KProbe!? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Ja, sjekket det Endret 27. juni 2004 av Wipeout Lenke til kommentar
lie Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 . Husker med gru tilbake på 10x Basf CD-R plater til 100 kroner på Elkjøp. Søppel I tell you ! Var borte i en ti pakning med Basf plater til 200 pakken . eller 25 kr stk. Eller for ikke å snakke om , buffer underrun error . *rett i søpla* Og musikk , maks 2x på å brenne ellers blir det dårlig kvalitet . Drev faktisk nesten en "butikk" på den tiden . Nesten bare jeg som hadde brenner . 200,- for en full mp3 cd. Noen flere ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå