Gå til innhold

6800 Ultra vs 800 XT

Boralis

Anbefalte innlegg

X800PRO vs. 6800 GT - GT er generelt sett bedre enn ATi-kortet, mest på grunn av at PRO har 12 pipelines, GT har 16. I dei fleste sammenhenger vil GT vere bedre enn x800pro. Det skal seiast at GT er litt dyrare, men skulle eg ha valgt kort, hadde eg gått for GT-kortet.

6800GT har noe overtak i dagens spill pga høyere minnebåndbredde. Dem har nesten identisk fillrate. Men med høy oppløsning og AA/AF er det dog ganske jevnt.

Ellers er nvidia ute med ny arkitektur, fra tidligare tider kan vi sjå at dei som regel finner på noke med driverne som gjev økt ytelse i seinare tider.

Det vil også være ytelse forbedringer å se med X800.

Nvidia har også Pixel Shader 3.0. Og uansett ka alle måtte ha og sei om dette, får man bedre effekter.

Med vertex shader 3.0 har man muligheter man ikke har med VS2.0. Men PS3.0 derimot bringer ikke noe nytt i det område. Grafikk forskjeller blir isåfall med at spill utviklere unnlater å lage de samme effektene med PS2.0.

Dette er noke ati ikkje har. Og ja, det er spel som støtter det, og fleire vil gjere det.

Men på en annen side har ikke nVidia 3Dc.

Per i dag er det ingen spill som bruker SM3.0

Alt i alt vil eg sei at 6800GT er det beste kjøpet. Kan klokkast til Utra

Det er neppe noen her som kan garantere at alle 6800GT kortene kan klokkes til 6800 hastighet. Klokke egenskapene varierer fra produsent til produsent og fra kort til kort. Dessuten har X800Pro også vist seg å være ganske overklokkings vennlig, dog man har mindre å tjene her pga "bare" 12 pipelines.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X800PRO vs. 6800 GT - GT er generelt sett bedre enn ATi-kortet, mest på grunn av at PRO har 12 pipelines, GT har 16. I dei fleste sammenhenger vil GT vere bedre enn x800pro. Det skal seiast at GT er litt dyrare, men skulle eg ha valgt kort, hadde eg gått for GT-kortet.

6800GT har noe overtak i dagens spill pga høyere minnebåndbredde. Dem har nesten identisk fillrate. Men med høy oppløsning og AA/AF er det dog ganske jevnt.

Med vertex shader 3.0 har man muligheter man ikke har med VS2.0. Men PS3.0 derimot bringer ikke noe nytt i det område. Grafikk forskjeller blir isåfall med at spill utviklere unnlater å lage de samme effektene med PS2.0.

Det er neppe noen her som kan garantere at alle 6800GT kortene kan klokkes til 6800 hastighet. Klokke egenskapene varierer fra produsent til produsent og fra kort til kort. Dessuten har X800Pro også vist seg å være ganske overklokkings vennlig, dog man har mindre å tjene her pga "bare" 12 pipelines.

Disse "per i dag" greiene høres veldig teite ut. Man kjøper vel et skjermkort for at det skal vare i hvertfall ett år eller to, og da er ting helt annerledes.

Lenke til kommentar

Mortifer : sterkt uenig. Du kjøper ikke et skjermkort for å spille spill som ikke finnes eller har bekreftet lanseringsdato, som mange gjorde i fjor pga HL2 og Doom3 skulle poppe opp.

For alt vi vet kan Vivendi og ID holde tilbake HL2 og Doom3 til vi sitter på R600 brikka.

Lenke til kommentar
Mortifer : sterkt uenig. Du kjøper ikke et skjermkort for å spille spill som ikke finnes eller har bekreftet lanseringsdato, som mange gjorde i fjor pga HL2 og Doom3 skulle poppe opp.

For alt vi vet kan Vivendi og ID holde tilbake HL2 og Doom3 til vi sitter på R600 brikka.

Man kjøper vanligvis det som er mest fremtidsrettet, og da er det greit med ting som har det som fremtidens spill har bruk for, selv om de ikke er lansert. HL2 og Doom3 er ikke alt som kommer i fremtiden vettu.

Lenke til kommentar

Haha...ok, jeg er overtrøtt så jeg bare må svare(ikke ta det for ille opp):

Men som du nevner senere, det har flere pipelines, noe som utvilsomt vil være en fordel i forhold til x800pro når shader-"fylte" spill dukker opp fremover. Jeg vet ikke åssen det er med andre folk, men jeg kommer aldri til å spille FarCry i 1600x1200 med 6/8xAA+16xAF tror jeg. Den oppløsningen det "finnes mest av" i dag trooor jeg er 1280x1024(hva med å lage en poll, hw.no?). Det spiller jo ingen rolle for deg at ditt x800pro er bedre enn 6800GT i f.eks FarCry i 1600x1200 med 4xAA/16xAF, hvis du spiller i 1280x1024 med de samme instillingene.

Såklart! :w00t: ATi er jo langt ifra dumme. De kommer heller ikke til å sitte på ræva :). Foreløpig så er det jo ingen som vet hvordan det blir med den nye arkitekturen til nVidia. De har hvertfall ingen problemer med DX9 lenger, og GeForce 6 serien er mer framtidsrettet, noe GeForce FX serien ikke var, eller hvertfall ikke ble...FX er dritt! :cry: Det er vel derfor de fleste forventer/frykter at skumle ytelsesøkninger ligger rundt hjørnet. Vi får vente og se...

Jeg vil jo si at det er en del nytt jeg. Hvis noen lurer så se her:

http://www.microsoft.com/whdc/winhec/partn...l30_NVIDIA.mspx

Dette er noke ati ikkje har. Og ja, det er spel som støtter det, og fleire vil gjere det.

Per i dag er det ingen spill som bruker 3Dc heller. Hva er mer framtidsrettet? komprimering av textures eller shading? Dette kan vel diskuteres...Let's! :)

Hm... I have nothing to add :thumbs:

Hehe...virka som om brukernamn sin "skryting" av 6800 GT ble tatt litt for ille opp/alvorlig av deg...? :ermm:

Lenke til kommentar
Hvis R600 brikka kommer ikke i år, det vil at HL2 og Doom3 kan kommer Neste år eller 2006... tar jeg Feil??  :dontgetit:

De har jo sagt at spillene skal komme i September? Ihvertfall Half Life 2. Eller da skal Valve være ferdig med det. Hvor lang tid Vivendi bruker på å release det er en annen ting..

Lenke til kommentar
,01/07/2004 : 01:02]

Men som du nevner senere, det har flere pipelines, noe som utvilsomt vil være en fordel i forhold til x800pro når shader-"fylte" spill dukker opp fremover. Jeg vet ikke åssen det er med andre folk, men jeg kommer aldri til å spille FarCry i 1600x1200 med 6/8xAA+16xAF tror jeg. Den oppløsningen det "finnes mest av" i dag trooor jeg er 1280x1024(hva med å lage en poll, hw.no?). Det spiller jo ingen rolle for deg at ditt x800pro er bedre enn 6800GT i f.eks FarCry i 1600x1200 med 4xAA/16xAF, hvis du spiller i 1280x1024 med de samme instillingene.

Det har ikke alt å si men fillrate = shader ytelse. I DX9 som TR:AoD og FarCry som er ganske fillrate/shader begresnet er X800Pro raskere i en del tilfeller og andre veldig likt med 6800GT.

Jeg ser på 1280x1024 også som høy oppløsning.

Jeg vil jo si at det er en del nytt jeg. Hvis noen lurer så se her:

http://www.microsoft.com/whdc/winhec/partn...l30_NVIDIA.mspx

Ja, men det er likevel ikke noe som ikke kan bli gjordt med PS2.0 grafikk messig, bare at det kan bli gjort mer effektivt med PS3.0.

Per i dag er det ingen spill som bruker 3Dc heller. Hva er mer framtidsrettet? komprimering av textures eller shading? Dette kan vel diskuteres...Let's!  :)

Med tanke på hvor mye normal maping vil bli brukt og brukes (FarCry, Doom3 osv) og hvor krevende det er både når det gjelder ytelse og minne usage så vil jeg si at normal map komprimering er viktigere. Dagens DX9 spill rører uansett så vidt overflaten av mulighetene med SM2.0.

Hehe...virka som om brukernamn sin "skryting" av 6800 GT ble tatt litt for ille opp/alvorlig av deg...?  :ermm:

Overhodet ikke, jeg er mer rasjonell enn det du gir meg kreditt for.

Lenke til kommentar

Syns det blir litt masse "vås" i argumentasjonen din, men du trenge ikkje gå av hengslene om du tar dette som kritisering.

Poenget mitt med driverane til nvidia, er at dei som regel pleie å bedre seg meir enn ati sine drivera. Eit eksempel: Sjå på Ti500 og radeon 8500. Eg hugsa at 8500 var akkurat et hårstrå forran. Seinare viste det seg at Ti500 blei best.

Reint historisk pleier nvidia å dra ut meir ytelse via drivere enn ati pleier å gjere. Slå meg viss det er feil, men det er eg nok så sikker på.

PS 3.0 bringer ingenting nytt med seg? Det er feil, bedre bildekvalitet og finare lyseffektar. Hadde det vert omvendt her, nvidia hadde hatt 2.0, mens ati hadde hatt 3.0, hadde du sikkert sett på det som en svakhet.

3Dc er riktignok fraverande hos nvidia, ingenting å seie på det. Det er heilt klart en svakhet. Sjøl veit eg lite om 3Dc og ka de utretter, men rekner med de gjer ting bedre.

Til slutt seier du også at radeon x800 har berre 12 pipelines, som gjer det til en svakare kandidat. Etter alle om og men, vil eg sei at GT er litt bedre enn X800PRO. Uansett om du måtte meine at SM 3.0 ikkje er nødvendig per dags dato, men at 3Dc er det (Som faktisk er minst like framtidsretta).

Punktum finale.

Lenke til kommentar
PS 3.0 bringer ingenting nytt med seg? Det er feil, bedre bildekvalitet og finare lyseffektar.

Please, gi meg en solid link som backer opp hva du påstår.

Bestandig morro å lese at folk til tider her vet bedre en CryTec som blir det første spillet med Sm3 støtte. Få som klarer å få med seg at det er først å fremst for å lette jobben til spille utviklere. Så langt er det sagt at Sm3 gir fint lite over Sm2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...