Gå til innhold

6800 Ultra vs 800 XT

Boralis

Anbefalte innlegg

Dette er utrolig irriterende, jeg kan rett og slett ikke huske sist to konkurrerende grafikkort var så like i ytelse og funksjonalitet. Slik som ting er nå, så klarer jeg rett og slett ikke å bestemme meg for hvilket kort jeg vil ha. I den forbindelse så er det tre ting jeg trenger å få oppklart.

1.

Hvor ille er støyen fra Nvidia kortene? (Jeg grøsser fortsatt når jeg tenker på støyen fra de første FX kortene. *DUST BUSTER 2000 TM* ) 

2

Det ingen har nevnt noe om enda er støtten for dual screen i spill. Nvidia har hatt støtte for dette en stund, og jeg regner med at de nye kortene også har dette. ATI derimot hadde ikke dual screen støtte på den forrige generasjonen av kort, så jeg er noe usikker om de har fått det nå. Er det noen som vet?

3. Er det noen merker som utmerker seg for tiden? Før så hadde jeg uten tvil kjøpt asus, men nå har jeg ikke peiling på hva som er bra. Bundle + Vifte løsning har ganske mye å si.

Det jeg er ute etter er et kort som er støysvakt, har dual screen support i spill og har en ok bundle. Pris spiller ingen rolle så lenge 5000 kroner ikke overgås med mer enn en hundrelapp eller to.

#1: De er langt ifra dustbuster kortene(som jeg forøvrig aldri har hørt med mine egne ører..hehe). Mitt FX 5900U bråker ikke irriterende høyt, og jeg tror Geforce 6 serien bråker like mye/mindre(?). Tenkt på Vannkjøling?

#2:Vet ikke...

#3: Er kanskje litt tidlig, siden alle produsenter ikke har lansert sine produkter enda? Men BFG Technologies er ett alternativ som er verdt å ta i betraktning, samme gjelder Gainward. De leverer kort med vannkjøling(støysvake), og BFG's kort er klokket til 470MHz! Gainward sitt 6800U kjører på "430Mhz+...

Vet ikke hvordan det er med tilgjengelighet og pris, hvis man ser på BFG og Gainward i forhold til hverandre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste at Betroz sa det at ATI sine vifter støyer mindre!

Det er jo ikke akkurat sant da, spørs jo litt vilken produsent du går etter det da!

Har et Gainward 5900Ultra kort hvor det var med vannkjøling orginalt!

Har ikke skaffet blokk til CPU enda men CPU vifta bråker mer en radiator vifta

(120x120)

Er veldig fornøyd med det kortet!

6800 ULTRA kommer med vannkjøling orginalt fra Gainward!

Gainward CoolFX :thumbup:

PS: Gainward legger ved en overgang så du kan bruke CTR!!!

Lenke til kommentar
Leste at Betroz sa det at ATI sine vifter støyer mindre!

Det er jo ikke akkurat sant da, spørs jo litt vilken produsent du går etter det da!

Har et Gainward 5900Ultra kort hvor det var med vannkjøling orginalt!

Har ikke skaffet blokk til CPU enda men CPU vifta bråker mer en radiator vifta

(120x120)

Er veldig fornøyd med det kortet!

6800 ULTRA kommer med vannkjøling orginalt fra Gainward!

Gainward CoolFX :thumbup:

PS: Gainward legger ved en overgang så du kan bruke CTR!!!

Det er vel ingen som er så dumme å betaler 3000kr ekstra for "vannkjøling" på skjermkortet når du kan få deg komplett vannkjøling til CPU/GPU/Chipsett for rundt 2500-3000kr. :roll:

Lenke til kommentar

allså, nå som jeg har sjekket rundt om i nettbutikkene så har det X800XT platinum edition og X800XT... er di helt like eller kommer det bare den versjon som heter X800XT..eller blir det Xt800XT med 500mhz og X800XT pe med 520mhz..kan noen si om det er to forskjellige versjoner...????

er liksom sikker da..men vart usikker at nå, pga..mangel av håndfast bevis.!

Lenke til kommentar

Hmm joda vannkjøling er en mulighet, men jeg liker ikke helt tanken på å ha noe slikt i maskinen min. Kunne kanskje ha kjøpt det hvis jeg fikk et kabinett som hadde fiks ferdig montert vannkjøling til en ok pris. (Og selvsagt støydempet). Hvis jeg går for vannkjøling så blir NVIDIA mer og mer attraktivt.

Jeg har også lurt på å kjøpe et noisecontrol kabinett for å oppnå noe av den samme effekten, men tviler på ytelsen hvis NVIDIA viser seg å komme med enda et Dust buster TM produkt :hrm:

Lenke til kommentar
6800ultra har fortsatt best "3dmark03" score!, men jeg sverger til radeon :D nei vent Vodoo:P

Hehe. :p Er du frekk? ;) Bare så du vet det, så ser det nå ut som det blir et X800XT på meg i august eller september. Jeg har sagt tideligere også at ATI leder high-end markedet nå. Men ting kan jo forandre seg.

Jeg synes bare nVidia får litt mye unødvendig kritikk på dette forumet.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for et X800 PRO VIVO kort som jeg flasher til XT siden dette var så enkelt. Nå skal jeg heldigvis ikke ha nytt kort før om en måneds tid, så da har kanskje prisen sunket noe.

Jeg har hatt GF 4 ti4800SE og har vært fornøyd med det, men jeg tenkte at nå kunne jeg prøve noe forskjellig og siden ATI er best i høye oppløsninger med AF/AA på, kan jeg spille i 1200* på min deilige LCD. En annen ting er pris kontra ytelse, jeg synes nvidia har blitt så grusomt dyrt i det siste så da vil jeg heller gjøre et godt kjøp (pro vivo til xt er et godt kjøp i mine øyne).

Ellers må jeg bare si at jeg synes en ATI - Nvidia diskusjon er tåplig når kortene er så like. Det spiller ingen rolle om nvidia vil bli bedre om et ukjent antall måneder når spill som støtter deres nye greie kommer ut, det vil alltid være bedre ting som kommer uansett. Blir nesten som å si at Intel blir bedre enn AMD om 5 måneder fordi da kan det hende at noe de har vil gjøre et stort utslag. Holder med andre ord ikke grep så det burde heller være en diskusjon om hvilke kort ga mest ytelse og hvem som var mest for pengene.

Det er noe jeg savner, en oppdatert database over tester av de nyeste skjermkortene, er somregel forskjellige resultater på ALLE de respektive websidene så man vet aldri hva som faktisk stemmer.

Lenke til kommentar
Er det bare PowerColor Radeon X800XT Platinum som har Platinum Edition?

Hvis jeg kjøper Asus X800XT på komplett NÅ! Må jeg vente til Tilgjengelighet: Ubekreftet 29 stk 2004-07-31 , eller får jeg det før den tid?

ubekreftet 31 juli. Du får det ikke tidligere nei, dessuten er det ubekreftet da tar det gjerne enda lengre tid og vente. :whistle:

Lenke til kommentar

Siden Snekkeren klokker litt kan vel det være interresant å se hva cpu power har å si på 6800u, x800pro og x800xt.

Hardopc.com har en fin test. "CPU Scaling ATI’s and NVIDIA’s Best "

Litt om PS 3.0 som 6800 støtter, så vil den ikke gi noen økning i ytelsen, men du får flere og bedre effekter.

Nvida klarer vel å 'optimalisere'/tryller endel bedre ytelse ut av kortet med nye drivere.

Men hvorfor venter du ikke på pci-e Snekkeren? Er jo bare 2-3 månder unna, kanskje litt lenger til amd64 hk med pci-e kommer. Jeg er selv veldig usikker på om jeg skal gå et nytt agp kort, mitt 9800 holder til det meste, om det holder til Doom3 ol. vil jo tiden vise.

Lenke til kommentar

-X800XT vs. 6800 Ultra - her er ATI best, i alle fall etter kordan det står i dag.

6800 Ultra har riktignok verdensrekord i 3dmarks03, men for vanlige folk vil sikkert X800XT vere et bedre valg.

-X800PRO vs. 6800 GT - GT er generelt sett bedre enn ATi-kortet, mest på grunn av at PRO har 12 pipelines, GT har 16. I dei fleste sammenhenger vil GT vere bedre enn x800pro. Det skal seiast at GT er litt dyrare, men skulle eg ha valgt kort, hadde eg gått for GT-kortet.

-Ellers er nvidia ute med ny arkitektur, fra tidligare tider kan vi sjå at dei som regel finner på noke med driverne som gjev økt ytelse i seinare tider. (Mange vil nok påstå at dette er berre juks og fanteri fra nvidia si side. Eg veit ikkje heilt om eg er heilt enig.)

-ATi har bedre AF-ytelse enn NVIDIA, korta mister ingen ytelse ved 16xAF, noke nvidia-korta gjer, og taper dermed i f.eks. 1600x1200 16xAF.

-I AA har det utjevna seg litt, spør du meg. I alle fall kontra fx5950ultra vs. 9800xt.

- Nvidia har også Pixel Shader 3.0. Og uansett ka alle måtte ha og sei om dette, får man bedre effekter. Dette er noke ati ikkje har. Og ja, det er spel som støtter det, og fleire vil gjere det.

Alt i alt vil eg sei at 6800GT er det beste kjøpet. Kan klokkast til Utra, og dermed har du like god ytelse som dette kortet. Det tar som regel berre opp EN kort-plass, som eliminerer all kritikk som alle nvidia-hatere måtte ha mot dette.

Skal du ha high-end, bør du gå for X800XT, dette er det kortet som er best. Ligger alltid et lite stykke forran 6800 ultra (Stort sett). Koster deg uansett mange høvdinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...