Gå til innhold

6800 Ultra vs 800 XT

Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som ikke har vært nevnt her er at atis drivere for linux og freebsd er en vits, mens nvidias drivere er på linje med windows-driverne.

Det kan stilles moralske spørsmål vedrørende at ati begrenser brukerens valg av OS, da de hverken gir ut fungerende drivere eller gir ut tilstrekkelig informasjon om kortene sine slik at andre kan lage drivere.

I forsvar av ati kan det nevnes at det er mulig de er for begrenset av lisenser og "hemmelig teknologi" til å gi ut slik informasjon, noe som er nvidias grunngiving for å ikke ha åpen kildekode på driverne sine.

Lenke til kommentar

"Åssen har du råd til å kjøpe alt..." Vel det er faktisk mange av oss her som ble ferdige på skolen for mange år siden og jobber. Selv er jeg 24 år gammel, men Snekker'n er vel en del år eldre enn meg igjen. Så ikke så rart egentlig, men jeg skjønner at det kan bli litt frustrerende for dere som er tenåringer og bor hjemme enda og ikke kan kjøpe det dere vil ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller gått for BFG's GF 6800U, enn Gainward, tror jeg. Tror det blir billigere? Det er vannkjølt og kjører coren på 470MHz! :w00t: Men noen sier at vannbloka kanskje ikke er av det beste slaget...vet ikke jeg.

Men X800XT er vel billigere, så det er jo et bedre valg.

Jeg mener å ha lest at Radeon kortene blir en god del varmere enn GeForce 6 serien? Stemmer det?

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt så sitter jeg ikke på mange maskiner, jeg har to og det er vel normalt , min P4 3,2 cpu fikk jeg gratis og solgte den for ca 3000.- så det var vel neppe et stort tap .

Så til topic. Kjølingen på kortene er mindre inntresang da jeg uansett blir å kjøre med vannkjøling .

Lenke til kommentar
Blir vel kanskje 6800Ultra som kommer først i butikkhyllene denne gangen da, bekreftet dato på 5 juli.

hmm hvor så du det?

har sjekka ganske mange butikker på nettet,men har fant ingen med en bekreftet dato,link eller butikk navn? :)

Lenke til kommentar
Driverytelsen vil bli bedre selv om det er en gammel arkitektur, er vel litt rart av ATI hvis de gir ut et kort med gammel arkitektur som ikke vil bli bedre med drivere. ATI vil være best, og de lager jo et produkt som de vet de kan optimalisere. Selvfølgelig vil det bli mer ytelse å hente.

"ATI vil bli best", hva slags latterlig utsagn er det? Det har du absolutt ingen forutsetning for å vite.

Jeg tror at 6800U har mer potensiale, og er et mer fremtidsrettet kort. Hvis man først skal bruke så mye penger på et kort er det vel greit å tenke på hva som kommer etter HL2 også? (og Doom3 vil vel ganske sikkert gå bedre på 6800...)

Lenke til kommentar
"ATI vil bli best", hva slags latterlig utsagn er det? Det har du absolutt ingen forutsetning for å vite.

Jeg tror at 6800U har mer potensiale, og er et mer fremtidsrettet kort. Hvis man først skal bruke så mye penger på et kort er det vel greit å tenke på hva som kommer etter HL2 også? (og Doom3 vil vel ganske sikkert gå bedre på 6800...)

Les innlegget mitt nøye du så ser du at jeg skriver "ATI vil være best" og med det mener jeg at selskapet vil være bedre enn Nvidia og selvfølgelig må de da ha stabile drivere for at det skal skje. Les innlegget nøye, er lei av folk som deg som quoter feil :roll:

Lenke til kommentar

Les innlegget mitt nøye du så ser du at jeg skriver "ATI vil være best" og med det mener jeg at selskapet vil være bedre enn Nvidia og selvfølgelig må de da ha stabile drivere for at det skal skje. Les innlegget nøye, er lei av folk som deg som quoter feil :roll:

Hva med å bare vente og se hva som skjer istedenfor å komme med alle disse antagelsene som bare oppmuntrer folk til kranglete diskusjon. Syns ikke du kan si "ATI vil være best" bare fordi du syns de er best. Tviler på at du jobber for ATI, og da er det litt vanskelig for deg å vite dems planer og fremtids drivere. Du kommer sikkert bare til å flame meg med enda en av dine "ATI er best, uansett hva!", så kom igjen. Be my guest.

Endret av Mortifer
Lenke til kommentar

Ati er ikke best fordi forrige gang vant Ati. ingen vet helt sikkert heller hva som vil bli best av gf6800U eller x800Xt Nvidia har fortsatt litt og jobbe med når det gjelder drivere og har nok mere og få ut av Gf6800U ennå!

vi får se utover når de har kommet med skikkelige drivere og i nyere spill før noen kommer med at Ati er best eller at nvidia er best! begge har sine fordeler og ulemper!

Endret av Ne_On
Lenke til kommentar

Haha, sorry, utsagnet ditt kan være tvetydig alt etter som hvordan man leser det.

Merlin sa ikke at ATI er best...løs nøye!!!

Det er likegyldig hvor nøye man leser utsagnet, det er tvetydig. Man kan tolke det som "ATI vil være best i fremtiden" uten å gå imot utsagnet gramatisk sett.

Jeg så ikke på quoten under i det jeg skrev innlegget, men hadde likevel betydningen friskt i minnet, så jeg presterte å ubevisst gjøre det litt enklere å forstå fra min innfallsvinkel, beklager så meget.

Lenke til kommentar

Allså for å si det sånn, at det kommer stadig vekk nye skjermkort og det er helt normalt i dataverdenen, alt du kjøper kommer det noe nytt av neste kvartal eller det etter der igjen.... men når man først kjøper noe så må man tenke på hva som er mes fornuftig å kjøpe seg og hvor mye utbytte har du av fks..

En P4 3.4 (northwood eller prescott) 800fsb som du kjøper nå også kommer det nytt oprativ system som støtter 64bit om 1-2år, da ville det ha vert mer lønnsomt og koste på seg en Amd 754 eller 939 sokkel system med en 3400+ prossesor, som støtter 64bit. :yes:

allså dette er likt nå mellom ATi og Nvidia, allså at ATi bygger opp av den gamle R300 og bruker det på den Nye R420 brikken og delvis ny arkitektur å bruker en PS 2.1 som da er en oppgradert versjon men som oppererer med en annen virkning! Men Nvidia bruker helt ny arkitektur og oppgraderer til SM 3.0. :hm:

Sm 3.0 vil sikkert støtte nye spill bedre, men som sakt ingen av topp modellene er i salg enda så jeg kan ikke fast slå alt av dette her, jag nå har skrevet... :blush:

dere vil sikkert pirke på noe av deg jeg ha sakt, det gjør dere nesten vær gang ;)

Lenke til kommentar
Allså for å si det sånn, at det kommer stadig vekk nye skjermkort og det er helt normalt i dataverdenen, alt du kjøper kommer det noe nytt av neste kvartal eller det etter der igjen.... men når man først kjøper noe så må man tenke på hva som er mes fornuftig å kjøpe seg og hvor mye utbytte har du av fks..

En P4 3.4 (northwood eller prescott) 800fsb som du kjøper nå også kommer det nytt oprativ system som støtter 64bit om 1-2år, da ville det ha vert mer lønnsomt og koste på seg en Amd 754 eller 939 sokkel system med en 3400+ prossesor, som støtter 64bit. :yes:

allså dette er likt nå mellom ATi og Nvidia, allså at ATi bygger opp av den gamle R300 og bruker det på den Nye R420 brikken og delvis ny arkitektur å bruker en PS 2.1 som da er en oppgradert versjon men som oppererer med en annen virkning! Men Nvidia bruker helt ny arkitektur og oppgraderer til SM 3.0. :hm:

Sm 3.0 vil sikkert støtte nye spill bedre, men som sakt ingen av topp modellene er i salg enda så jeg kan ikke fast slå alt av dette her, jag nå har skrevet... :blush:

dere vil sikkert pirke på noe av deg jeg ha sakt, det gjør dere nesten vær gang ;)

Er helt enig jeg! :)

Lenke til kommentar
Snekker'n :hvordan får du råd til all hardwaren? vunnet i lotto? sprengt en bank?  :p bare lurer, du kjøper jo alt nytt hver måned :p

:green: støtter den med ranet bank. ser for meg snekkern har en egen hall full av datamaskiner han tuner og stadig oppgraderer for å øke 3d mark scorene sine.

it'no vondt ment.

on topic: problemet med å være første mann(kvinne?) som kjøper kortet er vel at ingen andre brukere kan fortelle deg noe som helst basert på egne erfaringer, bare hendvise deg til tester (greit nok) og sannheter som nok bør tas med en klype salt.

vil tro at du har god oversikt over de fleste testene, er jo ikke hver dag man bruker over f-i-r-e lapper på et skjermkort eller noe annet for den saks skyld.

det du vil er å høre at ATI kortet er best. det kan jeg godt fortelle deg at det er, men så liker jeg ATI og har ikke testet det selv bare lest en håndfull av tester, men er jo ikke lenge til du selv finner ut av ytelsen nå.

gleder meg til å se test resultatene dine! :dribble:

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...