Gå til innhold

6800 Ultra vs 800 XT

Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jevnt over med høy oppløsning og AA/AF er X800XT raskere og jeg vil tro den etterhvert vil dra enda mer ifra pga overlegen fillrate.

Er det på grunn av klokkefrekvensene?

Som du sikkert ser sammenligner jeg her med nvidia så iforhold til dem så blir det nok ikke så mye å hente 

Og hvordan vet du dette så skråsikkert? ATI vil også ha mer å hente.

Og hvordan vet DU dette så skråsikkert? ^^ Ingen som _vet_ dette tenker jeg... hehe :)

Snekker'n? :p Jeg syns det var litt..rart av deg å starte en tråde som heter "6800Ultra vs x800XT", og påstå at du er usikker på hva du skal velge, når du allerede har bestilt ett x800XT... :roll:

Flere agrumenter for kortene:

6800U:

-støtte for SM 3.0, vil antakeligvis gi ytelsesfordeler i spill som støtter SM 3.0 (LORT: Battle for middle earth f.eks.) SM 3.0 kan bli implementert rimelig lett i spill som bruker SM 2.0.

-"programmable video processing engine"... Man skal etterhvert kunne gjøre alt av encoding og decoding med skjermkortet, samtidig som det har akkslerasjon for WMV9 og leverer "high definition playback" (gleder meg til det dukker opp tester av dette etterhvert! :) ) Siden den er "fully programamble", vil det vel også kunne støtte kommende video formater..

- Vil gjøre det veldig bra (best?) i spill som DOOM3, hvor CineFX 3 kommer til nytte.

X800XT

- støtte for 3Dc, som antakeligvis kan gi mer detaljerte textures, og fortsatt gi bedre ytelse!

-"With VIDEOSHADER™ HD, RADEON™ X800 graphics technology takes advantage of its advanced shader processing engine for user programmable video effects, video quality enhancement, and encoding and decoding of many video standards, including MPEG1/2/4, Real Media, DivX and WMV9" (Men er den programmerbar, slik som Nvidia's? *usikker*)

-Bedre Vertex-shader ytelse enn 6800U?* (*Virker som om det gruser nvidia her i 3DMark03 - vil noen kommentere om den testen er til å "stole på"? :ermm: )

-Høyere fillrate? *titter på MistaPi*

Lenke til kommentar
Snekker`n dette har jeg selv tatt opp her på forumet. Folk mener forskjellig, slik er det bare. Noen fakta finnes det da :

- 6800 Ultra krever mer strøm enn ATI sitt X800XT kort.

- Kjøleren bråker også mer enn ATI sin.

- ATI kortet har bedre ytelse når man har på AA og AF i spilla.

- nVidia kortet har bedre OpenGL ytelse enn ATI.

- ATI sine drivere er mer modne siden X800 serien bygger på R300.

- nVidia har en ny arkitektur og kan derfor få mer ytelse ut av nye drivere.

Vet ikke selv hva jeg skal velge, men går nok for ATI av grunner som står ovenfor.

Og de nye Nvidia kortene tar ofte opp en vanelig AGP i tilegg til en PCI slott på hovedkortet, noen bryr seg kanskje om det også.

Nvidia sitt kort er en joker.

Å ha støtte for nyeste pixelshader kan fort bli avgjørende.

Lenke til kommentar
Hva skjedde egentlig med 6800 utlra exstrem? Det var jo et kort som fantes i noen tester, og var gjevntover litt bedre enn X800XT PE

Jeg tror at "Ultra Extreme" var en "nød utsending" ellernoe for å ligge litt foran X800XT PE :laugh:

Men hvem vet om de nå klokker opp frekvensene på "Ultra" kortene? Fins jo ikke info om standard core-clock frekvenser noen steder.. :ermm:

Lenke til kommentar
,27/06/2004 : 15:23]Er det på grunn av klokkefrekvensene?

400Mhz x 16 pixel pipelines = 6400 MP/s

520Mhz x 16 pixel pipelines = 8320 MP/s

- Vil gjøre det veldig bra (best?) i spill som DOOM3, hvor CineFX 3 kommer til nytte.

Ultrashadow 2 kanskje. CineFX viser til pixel/vertex shader egenskapene.

Lenke til kommentar
' date='27/06/2004 : 15:26'] Jeg tror at "Ultra Extreme" var en "nød utsending" ellernoe for å ligge litt foran X800XT PE :laugh:

Men hvem vet om de nå klokker opp frekvensene på "Ultra" kortene? Fins jo ikke info om standard core-clock frekvenser noen steder.. :ermm:

Klokkehastighet konfigrasjonen til GF6800Ultra er 400/550. Det er opp til skjermkort produsentene om du vil gå over dette.

Lenke til kommentar
400Mhz x 16 pixel pipelines = 6400 MP/s

520Mhz x 16 pixel pipelines = 8320 MP/s

Ultrashadow 2 kanskje. CineFX viser til pixel/vertex shader egenskapene.

Okay@klokkefrekvenser.

Ja, mente vel UltraShadow 2..my bad :blush::blush:

Ja, jeg har egentlig stussa litt over de forholdsvis lave frekvensene til nVidia...og likevel holder de følge? *hm*

Okay Snekker'n :)

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
,27/06/2004 : 15:36] Ja, jeg har egentlig stussa litt over de forholdsvis lave frekvensene til nVidia...og likevel holder de følge? *hm*

Dagens spill er ganske minnebåndbredde begrenset med disse kortene. ATi drar ofte i fra i høye oppløsninger der spillene blir mer fillrate/shader begrenset.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
,27/06/2004 : 15:26] Jeg tror at "Ultra Extreme" var en "nød utsending" ellernoe for å ligge litt foran X800XT PE :laugh:

Klokkehastighet konfigrasjonen til GF6800Ultra er 400/550. Det er opp til skjermkort produsentene om du vil gå over dette.

Vel vet ikke om noen har svart på dette spørsmålet men hva er best av X800PE vs 6800Utlra exstrem. Han er tydelig vis ute etter det beste kortet, og det ser ut som om han har en romslig økonomi.

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet om 6800 Ultra Extreme er at den ble lansert for å ødelegge for X800XT siden sistnevnte yter bedre enn standard 6800 Ultra. Tror ytelsen mellom X800XT og 6800UE er ganske likt. Men 6800UE krever ENDA mer strøm enn standard Ultra, så da spørs det om den er verdt de extra pengene... Koster også ca 1000,- kr mer enn ATI kortet.

Lenke til kommentar
Hva skjedde egentlig med 6800 utlra exstrem? Det var jo et kort som fantes i noen tester, og var gjevntover litt bedre enn X800XT PE

6800 ultra extreme var en "refleksbevegelse" fra Nvidia i respons til x800 XT PE. Det er også grunnen til at den ikke vil bli tilgjengelig for vanlige folk. (Se bunnen avposten for et utklipp fra Anardtech). Gainward vil derimot ha noen modeller som bruker spesialplukkede GPU'er som er ment å kunne gå til ultra extreme hastigheter. Altså en 6800 ultra extreme, untatt i navnet. Disse er desverre veldig dyre, til og med i forhold til x800 XT PE.

Billigste Gainward 6800 ultra (med ultra extreme hastighet) = 5.600Kr

Billigste (Sapphire) x800 XT PE = 4.275

Differanse 1.325Kr

Når det gjelder ytelse, så er ikke 6800 ultra extreme noe spesielt tilfelle. Den er bare en raskere klokket versjon av 6800 ultra, akkurat som XT PE er høyere klokket enn vanlig XT.

Situasjonen mellom de to kortene (XT PE og ultra extreme) er at de er omtrent like i ytelse. De ganske varierende scores i forskjellige spill, men totalt sett er de noenlunde likt. Nvidia kortet ligger litt bedre ann forløbig i openGL spill, og ligger ofte en lite heste hode forran i lave oppløsninger uten AF og AA. ATI kortet er absolutt best i høyere (1280x960++) oppløsninger og med AA og AF. Med dette i tankene hadde jeg vært ganske nøytral med å velge mellom kortene, men kansje foretrukket x800 XT PE litt, fordi jeg spiller normalt i 1280x960 og vil bruke medium AF og AA.

Men, så koster som sagt ikke disse kortene det samme. Det gjør x800 XT PE til en klar vinner i mine øyne. Over tusen kroner i forskjell er MYE penger, spesielt når kortene er noenlunde likestillt totalt sett.

Jeg synes 6800 ultra og GT er ok alternativer for dem som foretrekker Nvidia kort over x800 kort, men 6800 ultra har bare alt for dårlig ytelse/pris til å gjøre den til et smart valg. Eneste grunn til å kjøpe det er kortet er om du har så mye penger at det ikke betyr noe + en preferanse for Nvidia kort.

-Stigma

--------------------------------

The Inq is reporting that NVIDIA won't be shipping any 6800 Ultra Extreme GPUs. It's partners such as Gainward will however will be shipping water-cooled 6800 Ultras at 450MHz + GPU speeds:

Sources close to Nvidia confirmed that the 6800 Ultra cards will remain at 400MHz since it actually can ship them in any volumes at this speed, while its 450+MHz chips will be reserved for special partners.

Special cards will be introduced by, yes, Gainward, a company that will soon be ready with its Cool FX water-cooled card clocked at over 450MHz. We suspect that it may reach over 500MHz.

So it would seem as though the Ultra Extreme 6800's shipped to reviewers were just a spoiler afterall for the X800 launch.

--------------------------------

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Snekker'n :hvordan får du råd til all hardwaren? vunnet i lotto? sprengt en bank? :p bare lurer, du kjøper jo alt nytt hver måned :p

En mann som jobber får råd til det utrolige. Get a job :)

Du har en god del fordeler med X800XT kortet som en molex, mindre strømforbruk, overklokkingsvennlig(ihvertfall vannkjølt), høy ytelse (høyere enn 6800ultra med AA/AF), prisen er rimeligere og det er toppmodellen til ATI.

Lenke til kommentar
Snekker'n :hvordan får du råd til all hardwaren? vunnet i lotto? sprengt en bank?  :p bare lurer, du kjøper jo alt nytt hver måned :p

Har ikke kjøpt noe nytt på lang tid jeg , site jeg kjøpte var en A64 da den kom , begynner jo å bli en stund siden .

At jeg oppererer med feks masse forskjellig minnebrikker er fordi disse får jeg låne gratis til testing .

XT kortet som jeg har nå fikk jeg som erstatninfg for et pro kort .

Så totalt sett handler jeg neppe for så eldig mye mer en gjennomsnittet her .

I tillegg selger jeg jo det jeg har dermed blir ikke differansene så store .

Ja jeg har jobb. :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...