Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med nettverksinnstilinger

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompiss har lan hjem til meg og jeg får meg fint på internett men han får seg ikke på internett, vi har prøvd og ta internett kabeln fra routern min og inn i hans pc men han får fortsatt ikke no internett..

Kan noen der ute hjelpe meg/kompissen min med og få satt riktige innstillinger på plass så han får seg på internett!

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk nettverksinnstillingene dine og sett hans maskin opp på samme måte:

Er DHCP aktivert i ruteren kan du sette maskinen opp til å motta ipadresse automatisk. Hvis ikke må den settes opp med fast ip-adresse, riktig gateway og dns-server (sørg for at den ipadressen du velger er ledig i det lokale nettverket)

Lenke til kommentar

For å sette ip-adresse/sjekke hvordan din maskin er satt opp så gjør du slik:

Høyreklikk på My Networkplaces/Mine nettverksteder, høyreklikk på Local Area Connection/Lokal nettverk. Det kommer egentlig litt an på hvilket operativsystem du kjører (jeg kjører xp, og husker ikke de andre oppsettene i hodet akkurat nå). Du skal i hvert fall få opp dette bildet, og her skal du trykke på properties/egenskaper

lokal.JPG

Her kan du skriver du inn riktig ipadresse, gateway og dns som jeg beskrev i sted.

ip.JPG

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Er det så vanskelig da? Dere kan ikke ha samme ip. Så hvis den ene av dere har 10.0.0.2, så må den neste ha 10.0.0.x hvor x kan være et tall fra 3 til 254. Osv hvis dere skal ha flere. Innstillingene på nettmaske/subnet mask må være like. Gateway må være like. DNS må være like.

Det er mulig at ruteren bare er satt opp til å godta tilkoblinger fra IP'en til han som har den første ip-addressen. Da må dere endre på dette, men det er muligens litt utenfor rekkevidde hvis dere ikke vet hvordan man forandrer IP... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...