Raring Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Hvordan får jeg opp denne harddisken? Noe kode? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Vil tippe at du må mounte sda1 Lenke til kommentar
Raring Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 Kan du si meg hvordan jeg gjør dette? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 mount /dev/sda1 /mnt/usb (eksempel) Men hvorfor bruker du RH9 (nyskjerrig) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 mount /dev/sda1 /mnt/usb (eksempel) [root@maskinappelsin /]# mkdir /mnt/usbhd [root@maskinappelsin /]# mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usbhd Lenke til kommentar
Raring Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) Men hvorfor bruker du RH9 (nyskjerrig) Fordin jeg fant en HOWTO om hvordan man innstalerte red hat 9 på norsk.(vet noen om en fedora core 2-innstallasjons-howto på norsk?) [root@maskinappelsin /]# mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usbhd Har prøvd: mount -t vfat /dev/usb /mnt/harddisk Men da får jeg bare opp: mount: /dev/usb is not a block device Endret 28. juni 2004 av Raring Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 FC2-tråden FC2 sin installer er veeldig lik RH9 sin... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 /dev/usb er som sagt en mappe, ikke en blocdevice. Gjør slik: 1. plugg inn harddisken. maskinen skal bråke litt. 2. skjekk "dmesg" at det står noe om usb-storage der, eventuellt "lsmod" 3. Hvis ikke, dra en "modprobe usb-storage" (skal ikke være noe problem i RH9) 4. Har du laget katalogen "/mnt/usb"? Hvis ikke, lag den (mkdir /mnt/usb) 5. Så er vi klare til å montere. Siden disken din blir satt opp som en "scsi-enhet", og med mindre du har andre scsi-enheter på ditt system, og vi antar at disken kun har en partisjon, er det sda1 (scsi-enhet 1, partisjon 1) vi skal montere. Denne skal monteres til /mnt/usb. Vi drar altså en: "mount /dev/sda1 /mnt/usb" Da skal dataene være tilgjengelige fra /mnt/usb. For å få det "permanent" må du endre litt i fstab. Men det er ganske enkelt, spør om hjelp hvis du trenger det. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 [root@maskinappelsin /]# mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usbhdHar prøvd: mount -t vfat /dev/usb /mnt/harddisk Ja, du har prøvd å mounte /dev/usb, men det er ikke den du skal mounte. Du skal mounte /dev/sda1 ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå