Frodehf Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Noen som veit om ein bra socket 754 kjøler ? Skal kjøper amd 64 +3000... Lenke til kommentar
genesis Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 se hva jeg har postet her_ http://forum.overklokking.no/index.php?sho...ic=242188&st=40 (en av de nesderste postene) Lenke til kommentar
Frodehf Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 har ein swiftec på socket a, lurer på om skal kjøpe den genisis, ka nr på post ? Lenke til kommentar
Jar-jar Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Denne er rå. http://www.komplet.no/k/ki.asp?sku=123495&cks=PRL Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) kjøpte meg ein amd64 3200+ med boxed kjøler eg... funker tilfredstillende den når det ikke skal overklokkes sitter å leter etter vannblokk m/peltier til denne saken Endret 26. juni 2004 av Kozesmurf Lenke til kommentar
Aztro_Merkur Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) Ang, kjøler.....så er det egentlig VELDIG rart at det i 2004 fortsatt fins aluminiums-kjølere....når kobber ALLTID har vært kjent for å lede varme best/mest effektivt. Anyway....skal selv gå til innkjøp av kjøler for 754-socket og valget står mellom Coolermaster 6 KHC V81 og Zalman 7000 Cu....kobberversjonen that is.....MEN lurte på om noen vet/har noen erfaringer om hvorvidt den Coolermaster-kjølern vil passe til et MSI K8N Neo Platinum?? Lurer på om den kanskje kan være for stor.....eller i det hele tatt hvilken retning den kan monteres på akkurat dèt kortet for at ikke varmen skal blåses over på skjermkort eller RAM-brikker. Dobbelt aaargh Endret 26. juni 2004 av Aztro_Merkur Lenke til kommentar
genesis Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) AT det finnes AKU kjøleribber er da intet must. Det finnes et marked for det. Hvorfor? Jeg er ikke helt sikker, men tipper det er billigere å fremstille / frakte? (en faktor til markedt). Tipper det har ganske gode (gode nok) egenskaper for avledning av varmen dagens CPuer genererer. Selvsagt velger eks Dell ALU kjølere om dette er billigere og "godt nok" (dvs. at folk, tross støynivået man blir sittende med, pga. vifte som roterer på høyrere hastigheter enn hva det hadde vært trang for ved bruk av kobber, kjøper maskiner av dell). Når det gjelder kjølerne som er nevnt her, er det bare å velge etter hva det er trang for (for lite kabinett?), hva lommen vil og hva du vil (overklokking?). Google er ofte en fin venn å søke etter tester med. edit_ faktisk leste jeg på forumet en plass at ALU leder bedre varme til luft enn kobber, fikk aldri noen bekreftende kilde. noen som har lyst å bekrefte/avbekrefte el. google litt for meg? Endret 26. juni 2004 av genesis Lenke til kommentar
moray Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 faktisk leste jeg på forumet en plass at ALU leder bedre varme til luft enn kobber,fikk aldri noen bekreftende kilde. noen som har lyst å bekrefte/avbekrefte el. google litt for meg? Cu leder definitivt bedre enn AL: --> Link <-- Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Litt off topic passer bra: Må man montere sånn det er vist her? Klikkbar link! Er den kjøleren montert på et socket 754 hovedkort? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Cu leder definitivt bedre enn AL Til luft? Trodde før Alu ledet bedre til luft, og Cu mellom metaller. og at man med alle faktorene tatt i bektraktning _ - cu til metaller, alu til luft - varmeledning mellom forskjellige metaller = nedsakking - pris Alu, pris Cu valgte i PSU er å bruke Alu (noen som har sett Cu i PSUer?) og også ofte delvis Cu og delvis Alu. (eks Cu bunn, ved kjernen) måtte bare lufte tankene. Antar at det da må være produksjonskostnadene. Lenke til kommentar
moray Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Ulemper med Cu i forhold til AL: Pris og vekt. Tror ikke det er flere. Cu er tett opptil sølv i ledeevne.. Prøv å putte en sølvskje i en kopp kokvarm te/kaffe/vann.. Se hvor lenge du kan holde i den i forhold til f.eks. en stålskje.. Lenke til kommentar
Aztro_Merkur Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Aargh, skulle kanskje ikke nevnt kobber/alu-greia Blei en smule off topic da. Kobber leder VARME bedre uansett. Kommer uansett an på renheten/massetettheten i metallet + + f.eks....99,999998% Sølv skal være ideèlt for lydsignaler...noe man med grei referanse kan høre forskjell på i et Hi-Fi-oppsett. Marginene på hvor "effektivt" et metall kan lede varme over til luft er MEGET KNAPPE. Kommer uasett an på lufta selv....renheten, fuktigheten, temperaturn etc.........ANYWAY Hovedspørsmålet mitt er.....om den Coolermastern (ovennevnt) vil kunne monteres slik at den ikke BLÅSER varme over på hverken skjermkort eller RAM på MSI-kortet (også ovennevnt)??? Har da vel googla og sjekka reviews i fleng. Begge kjølerne jeg nevnte skal være dødsbra.......men det er ikke "problemet" mitt. Skal bruke I&S EYE2000B Servertower som kabinett...så plassmangel......??....(var noen som nevnte det)...vil ikke bli noe prob Hvis noen gidder sjekke bildene på linkene....så skjønner dere problemstillingen. Endret 27. juni 2004 av Aztro_Merkur Lenke til kommentar
Frodehf Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 kobber leder bedre enn aluminium. kobber sin resistans i ein leder er 0.0175 ohm vist lederen er 1 m og eit tversnitt på 1mm2. Mens aluminium sin resistans er 0.030 ohm. Lenke til kommentar
Jar-jar Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 MEN lurte på om noen vet/har noen erfaringer om hvorvidt den Coolermaster-kjølern vil passe til et MSI K8N Neo Platinum?? Ja den passer se her. PS7000(A) is compatible with all socket 754 motherboards. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Om man monterer kjøleren slik_ http://www.tweakup.dk/article/367/dk/ kan en kjøpe, eller lage, to stk fanduckt (den ene delen må nok være veldig kort) Da vil varmen ikke slippes ut direkte inni toweret, og lufta CPU en blir avkjølt med vil være fra den "kalde" utsiden. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 blir det noen konklusjon ut av dette??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå