Manuel Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Jeg er til tider plaget av lav ytelse når flere tunge prosesser kjører samtidig. Det kan høres ut som en logisk brist, men etter min mening er systemet tregere enn det burde være. F.eks så kjørte jeg k3b her om dagen - sku' svi en CD, mens jeg hadde et par terminalvinduer oppe, Mozilla og XMMS. k3b ble startet som root (for å slippe unna "tidkrevende" førstegangskonfigurasjon), og alt ble helt sirup når jeg begynte å brenne CD'en (det var fra ISO, mao. går dette på diskytelse og hvor mye CPU-tid dette krever). Det var helt umulig å gjøre noe i hverken terminalen eller i mozilla. Ifølge loggen så gikk bufferet på cd-brenneren tom over 1000 ganger! Det kan synes som at diskaksess bruker alle tilgjengelige ressurser, dessuten så virker ikke diskytelsen helt på topp. *hdparm-resultater kommer... Specsene finnes i profilen, men det skal uansett ikke være så ræva ytelse! Jeg bruker selvfølgelig nforce-driverne (de er innebygget i kernelen) og DMA er skrudd på. Forøvrig kjører jeg KDE 3.2 (fra unstable-treet) uten noe spesielt fancy theme (å smelle inn baghira med transparente menyer ser ikke ut til å forverre resultatene...). Jeg bruker linux 2.6.7 fra kernel.org, patchet med en ck-patch. Jeg bruker forresten 3.9-driverne til ATI. I upatchet tilstand førte dette til (på en Slackware-instllasjon) til at absolutt alt gikk uhoverlig tregt, men dette har jeg ikke observert i de driverne jeg bruker (debian-pakkede drivere, med de nødvendige patchene + en ekstra patch for å kunne kompilere mot 2.6.7). Mistanken vakler mellom buggete nforce-drivere og feilinstilling av IDE-kontrolleren til de elendige fglrx-driverne til ATI (som jeg trenger pga. "3d-støtte"). Noen meninger om hva som kan være galt? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Sitter på en 650 MHz boks med 348 RAM - og kan finfint brenne med 4x brenneren min i K3b uten sirrup-tendenser av noe slag... Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Det der STINKER no dma. Er du heeeelt sikker på at dma er slått på? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 vis oss hdparm -Tt for alle hdX'ene... samt optionsene (kjør med bare device uten noe flagg. Det der viste du sannsyneligvis...) Hvaslags HD-queing-system bruker du? Merket stor forskjell på FC1 og 2 med samtidige HD-brukere (2.4 og 2.6 kernel) Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) vis oss hdparm -Tt for alle hdX'ene... samt optionsene (kjør med bare device uten noe flagg. Det der viste du sannsyneligvis...) Hvaslags HD-queing-system bruker du? Merket stor forskjell på FC1 og 2 med samtidige HD-brukere (2.4 og 2.6 kernel) Måtte en tur innom Windows for å spille Thief: DS + at jeg hater reboot Terrasque hadde helt rett angående DMA... Jeg trodde selv at det var i orden, men jeg har tydeligvis glemt å hake av for å bruke DMA for alle IDE enheter under kernel-configen... Cache-hastigheten er ikke så interessant her, men lesing... Uten DMA: Timing buffered disk reads: 12 MB in 3.35 seconds = 3.59 MB/sec Kommer vel ikke som en bombe at jeg virkelig trengte "buffer-overrrun protection" ved brenning på 16x :-D Timing buffered disk reads: 142 MB in 3.00 seconds = 47.26 MB/sec Da er alt bare fryd og gammen :-) Men jeg skjønte ikke helt det med HD-queing... Er ikke det noe maskinvarespesifikke greier? Eller er det noe med kjernen? Og takk for all hjelp, Terrasque og Kyrsjo! Endret 26. juni 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå