Gå til innhold

6800 GT vs. x800 pro

RastaXP

Anbefalte innlegg

At enkelte hele tiden drar frem at Halflife2 skal bli så mye raskere på ATI XT800 serien, begynner jeg å bli lei av. Det er for de fleste ikke noe godt argument, de skal vel spille flere spill en kun dette ene? Hva om det viser seg at dette er det eneste spillet som er raskere på ATI da, hva med alle de andre spillene. Men det blir jo akkurat det samme med arrgumentet Doom 3 og 6800. Men ser ikke problemet, jeg kan leve med ett skjermkort som er 3fps tregere enn naboenes på ett spill, men kanskje 3fps raskere på ett annet.

Det kommer nok til å være snakk om en del større forskjell en det, så om man vil ha best mulig ytelse i HL2 eller Doom3 så

har det en betyding for hvilket kort man velger. Dessuten skal HL2 har mer detaljerte normal maps for X800 pga 3Dc. Folk skal nok også spille andre spill, men dette er 2 ganske store spill tittler.

Hvor mye ATI's 3Dc blir støttet blir litt spennende å se. ATI har lansert andre teknologier som ikke har tatt helt av. Trueform er vel en av disse. Mulig jeg tar feil nå, men det er vel bare en håndfull spill som tar nytte av dette (RTCW, spill på Unreal 2 engine, Serious Sam: The Second Encounter). Og foreløpig har jeg kun funnet to spill som er meldt skal støtte 3Dc igjen Serious Sam: The Second Encounter og Halflife 2 (sikkert flere som jeg ikke har fått med meg).

En brukelig komprimerings format for normal maps har vært ganske etterlengtet så jeg tror nok det vil ta mer av enn det Trueform gjorde. ATi har kommet med en liste over spill som vil støtte 3Dc:

Serious Sam 2

Tribes Vengeance

Pirates!

darkSector

Half-Life 2

And many more to come...

Grunnen til at jeg tror disse to teknologiene vil bli noe særlig utbredt er fordi det må skrives inn spesiell støtte for dette i spillene, ingen av disse teknologiene er implementert i DirectX (og heller ikke planlagt i nærmeste fremtid).

D3D9 har støtte for custom texture formats som spill utviklere kan bruke for å implentere 3Dc. Så sånn sett er det allerede støtte for 3Dc i DX9.

et er ennå ikke noe spill som støtter Displacement Mapping. Heller ikke Farcry før 1.2 patchen.

Den demostrasjonen som ble vist under NV40 launch event bruker ikke ekte displacement maping, men offset maping som er det samme som normal mapping men bare med texturer som er noe offset som forbedrer illusjonen. Dette blir også kalt virtuel displacement maping og er mulig med SM2.0.

offsett.JPG

Dette fordi spillet kjenner igjen kortet som R300 og kjører spillets R300 path som utnytter Pixel Shader 2.0 fult ut...

Det er ingen R300 path i FarCry. R3x0/R42x bruker en standard DX9 full featured path.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer nok til å være snakk om en del større forskjell en det, så om man vil ha best mulig ytelse i HL2 eller Doom3 så

har det en betyding for hvilket kort man velger. Dessuten skal HL2 har mer detaljerte normal maps for X800 pga 3Dc. Folk skal nok også spille andre spill, men dette er 2 ganske store spill tittler.

Og det vil vel også trolig komme flere titler som bruker disse enginene på lisens?

En brukelig komprimerings format for normal maps har vært ganske etterlengtet så jeg tror nok det vil ta mer av enn det Trueform gjorde. ATi har kommet med en liste over spill som vil støtte 3Dc:

Serious Sam 2

Tribes Vengeance

Pirates!

darkSector

Half-Life 2

And many more to come...

D3D9 har støtte for custom texture formats som spill utviklere kan bruke for å implentere 3Dc. Så sånn sett er det allerede støtte for 3Dc i DX9.

Du har helt rett, og siden dette er lettere å implementere enn f.eks trueform og har MYE mer for seg når det gjelder ytelse, så kommer vi nok til å se dette på flere titler i fremtiden. Men hadde de fått full støtte direkte i DX9 hadde det nok gått raskere å fått det inn. Vi husker alle suksessen til S3 da de lanserte S3TC (komprimering av vanlige texturer), som raskte ble plukket opp av Microsoft og kalt DXTC. Dette raskt senere støttet av alle kommende grafikk chiper (3Dfx, Matrox, Ati, Nvidia, S3 osv..).

En del personer i bransjen har allerede spådd at dette også vil skje med 3Dc.

Den demostrasjonen som ble vist under NV40 launch event bruker ikke ekte displacement maping, men offset maping som er det samme som normal mapping men bare med texturer som er noe offset som forbedrer illusjonen. Dette blir også kalt virtuel displacement maping og er mulig med SM2.0.

Jeg har aldri sett løsninger med patch på eksisterne spill som noen god løsning når det gjelde å implentere nye teknologier i spill. Det beste er bestandig hvis spillet som regel er utviklet med tanke på dette ifra starten. Men nå spørs det vel om jeg gidder å spille igjennom FarCry igjen når jeg får nytt skjermkort... Og selv om jeg her i posten snakker om fordelene med ATi har jeg selv allerde bestilt 6800GT... (skal dette vise seg å være helt feil om en mnd. Kan dere sikkert finne dette billig igjen på bruktmarkedet :D )

Det er ingen R300 path i FarCry. R3x0/R42x bruker en standard DX9 full featured path.

Det blir vel omtrent som å si det samme, det har til nå kun vært R3X0 som har klart å kjøre i "DX9 full featured path". Når man aktiverte denne på FX kortene mistet man vel over 50% ytelse pga. den dårlige PS2.0 ytelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...