Gå til innhold

6800 GT vs. x800 pro

RastaXP

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan disse kortene er på såkalt "Span/strech mode" over 2 skjermer. Slik "schmelck" nevner i sin gudie. Han skriver også at ATI ikke støtter dette. Hvordan er dette med ATI sin x800 serie? :ermm:

ok det er sykt dårlig ! sitter på et GeForce 2MX 400 32MB ! og jeg kjører strecht mode nå ! ganske fett med WMP ! nVIDIA har egne drivere som heter nVIEW som kommer automatisk opp slik at du kan velge hele tiden i hvilken tilsatnd du vil ha skjermen din f.eks dual osv !

utrolig fett det da !

GOOO nVIDIA ! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener nå at ATI er sterkere på AA/AF hvis du ser på diverse reviews (anandtech.com f.eks).

X800Pro hadde vært det råeste kortet å få "bang for bucks" hvis de hadde enablet de 4 siste pipelinesene ved default. Jeg hadde gjort det hadde jeg hatt et eget, uten tvil :)

Lenke til kommentar

En litt lengere post i denne diskusjonen. Og jeg har ingen klar favoritt, men har selv bestilt meg 6800GT. Dette er mest fordi at jeg personlig har hatt dårlige erfaringer med ATI drivere, men det er sikkert mange som har opplevd det motsatte. Men ut ifra de (p)review jeg har sett er forskjellen så liten ytelsen i mellom kortene, at jeg lar driveren avgjøre. (Men ville ikke ha valgt FX i fremfor 9800 pga. driveren, så mye bedre liker jeg ikke Nvidia driveren :no: )

Jeg syntes det fleste av disse diskusjonene om ATI vs NVidia bare blir usaklige. Omtrent som den gangen vi var i barnehagen, og kom med "Pappaen min er sterkere enn din... "

Slik jeg ser det er det verken en vinner eller en taper. Tilslutt er det nesten smak og behag som kommer inn når man skal velge. Mange har vel fortsatt duellen med FX serien og 9800 i hodet. Og her var det nok en helt annen situasjon enn det virker som er i dag.

I de benchmarkene som foreløpig er kommet er det små forskjeller. Å si at "ATI x800Pro vinner" eller "Nvidia 6800GT vinner" blir litt nesten for dumt, når vi snakker om så små forskjeller som de foreløpige benchmarkene har vist i mellom kortene. Og det er heller ingen av kortene som vinner alle testene. Testene kan jo også forklares/forsvares frem og tilbake begge veier, med forskjellige driver versjoner osv. Men vi må regne med at både ATI og Nvidia fortsatt ikke har levert drivere som er 100% ennå. Her mener jo en del reviewere at ATI er nærmere en ferdig driver pga. at R420 bare er en videreutviklet R300 med høyere klokkehastighet, men hvorfor skulle ATI gjøre noe drastisk med allerede god GPU. Mens NV40 omtrent er helt ny fra bunnen av. Nvidia hadde vel ikke noe annet valg etter "fiaskoen" med FX'n, denne var det jo ingen hensikt å bygge videre på.

At enkelte hele tiden drar frem at Halflife2 skal bli så mye raskere på ATI XT800 serien, begynner jeg å bli lei av. Det er for de fleste ikke noe godt argument, de skal vel spille flere spill en kun dette ene? Hva om det viser seg at dette er det eneste spillet som er raskere på ATI da, hva med alle de andre spillene. Men det blir jo akkurat det samme med arrgumentet Doom 3 og 6800. Men ser ikke problemet, jeg kan leve med ett skjermkort som er 3fps tregere enn naboenes på ett spill, men kanskje 3fps raskere på ett annet.

Hvor mye ATI's 3Dc blir støttet blir litt spennende å se. ATI har lansert andre teknologier som ikke har tatt helt av. Trueform er vel en av disse. Mulig jeg tar feil nå, men det er vel bare en håndfull spill som tar nytte av dette (RTCW, spill på Unreal 2 engine, Serious Sam: The Second Encounter). Og foreløpig har jeg kun funnet to spill som er meldt skal støtte 3Dc igjen Serious Sam: The Second Encounter og Halflife 2 (sikkert flere som jeg ikke har fått med meg).

Det samme kommer igjen inn på Nvidias Ultrashadow (I og II). Er det andre spill som er meldt att støtter dette en Doom 3, Quake 4 og andre Doom 3 engine spill i fremtiden.

Grunnen til at jeg tror disse to teknologiene vil bli noe særlig utbredt er fordi det må skrives inn spesiell støtte for dette i spillene, ingen av disse teknologiene er implementert i DirectX (og heller ikke planlagt i nærmeste fremtid). Men derimot det er Shader model 3.0 (vertex and pixel shader 3.0). I den nær kommende Dx9.0c vil det være full støtte for SM3.0. Og det er allerede kommet en liste med noen av titlene som er meldt skal støtte SM3.0. (Lord of the rings; Battle for Middle-Earth, Stalker, Vampire; Bloodlines, Splinter Cell X, Driver 3, Grafan, EverQuest 2, Tiger Woods 2005, , Madden 2005, Painkiller, Far Cry (patch 1.2, når den kommer).

Men hva kan vi forvente oss av SM3.0 , mer "eye candy" raskere grafikk? Her må vi vel vente og se. Det er noen få nye "eye candy" ting, men noe det som er mest spennende er Displacement Mapping. Dette er en mapping som helt andreledes en Normal Mapping. Mens Normal Mapping blant annet brukes til å få en flat teksture til å se ut som å ha dybde. F. eks få en murvegg til å se ut som en murvegg, ved å lage visuelle dybder og høyder i teksturen med skygger. Men denne er kunstig og når man da kommer nærme veggen vil man se at den er flat. Mens derimot Displacement Mapping faktisk endrer geometri i modellen, og lager da f. eks de sporene i murveggen. Da vil dette også se bra ut på nært hold. Men hva dette vil gjøre med f.eks ytelsen i spill, vet vi ikke ennå. Ellers mener Tim Sweeney i Epic Games at SM3 vil gjøre en del av de eksisterende shaderne raskere, og dermet vil fps gå opp. Men dette vet vi jo ennå ikke sikkert. Ingen andre enn utviklerne har vel testet dette ennå?

Prisen tror jeg også vil bli noenlunde like. Av erfaring ifra tidligere modeller er det sjelden store forskjeller i mellom produsentene på de kortene som skal konkurre i mot hverandre. Prisen på XT800Pro gikk ned med 300-500kr så fort de begynte å levere noen. Og det samme ser vi nok skjer med 6800GT.

Begge kortene har vist seg og kunne moddes/oc til nærheten av sine store brødre. Så der står vi igjen med to kort som yter omtrent likt (+- noen %) begge veier

Lenke til kommentar
ok det er sykt dårlig ! sitter på et GeForce 2MX 400 32MB ! og jeg kjører strecht mode nå!

:huh:

Les litt i gudien du. Det går ann å kjøre strecht, dual osv. Men det er denne "Span/strech mode" greia han kaller Surround Gaming som 9xxx kortene til ATI ikke støtter. Lurer på hvordan dette er på x800 serien.

EDIT: Flott innlegg Raggis :thumbup:

Endret av bensinkanna
Lenke til kommentar

Så Displacement Mapping er kun på nVidia det da? mens ATi fremdeles har Normal mapping? ATi har vel noe anna som gjør att det vil se like realistisk ut.. ser jo ikkeno forskjell omtrent på bilder fra far-cry(nærbilder av en vegg f.eks)

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Så Displacement Mapping er kun på nVidia det da? mens ATi fremdeles har Normal mapping? ATi har vel noe anna som gjør att det vil se like realistisk ut.. ser jo ikkeno forskjell omtrent på bilder fra far-cry(nærbilder av en vegg f.eks)

Både Nvidia og ATI har Normal mapping (også på forrige gen. kort), det som er nytt på ATI Xt800er komprimering av Normal Maps (3Dc). Noe som gjør at de tar mindre plass, og dermed raskere å håndtere og derfor høyere fps (hvis det lagt inn støtte i spillet). Og normal mapping brukes også til flere ting. Så Displacement Mapping er ingen erstning men ett tillegg

Det er ennå ikke noe spill som støtter Displacement Mapping. Heller ikke Farcry før 1.2 patchen.

Og selv om du sier FarCry ser like bra ut på Nvidia og Ati gjør det ikke det faktisk ikke det i utgangspunket. Ati har overtaket. Dette fordi spillet kjenner igjen kortet som R300 og kjører spillets R300 path som utnytter Pixel Shader 2.0 fult ut... Når du starter spillet på 6800, tror maskinen at du kjører Nv3x, og vi vet jo alle hvor dårlig dette er til å kjøre Pixel Shader 2.0. Det gjorde også Crytek, så de har laget en egen nv3x path, som reduserer kvalitet litt for å øke ytelsen. Man kan tvinge Farcry til å kjøre R300 path på 6800 kort (noe som senker ytelsen med 3-4 fps. På de bilder jeg har sett er det da ikke lenger mulig å se forskjell på bildene. Men SM 3 effekt kan vi bare vente på til Microsoft har sluppet DX9.c og 1.2 patchen til Farcry er kommet

Screenshot på 6800U i nv30 path NV30

Screenshot på 6800U i R300 path R300

Screenshot på 6800U i nv30 path NV30

Screenshot på 6800U i R300 path R300

Lenke til kommentar

Nå har jeg heldigvis vokst fra meg denne syke trangen til å ha høyest mulig score på 3DMark, og ser heller på litt andre ting som tydligvis blir glemt av mange.

Plass... Tar ikke GT6800 to kortplasser? Er sikkert litt forskjellige kjøleløsninger fra forskjellige selskaper, men jeg har i allefall fått inntrykk av at nVidia tar to plasser mens ATI tar en plass.

Strømforbruk... Her er vel nVidia som et sort hull og man trenger derfor en stor PSU. ATI bruker visst lite strøm og man kan dermed ha sin gamle PSU.

Disse tingene er for meg blitt viktigere enn hvem som har 11500 i 3DMark eller hvem som har 12000, for ytelsen er ikke så forskjellig at det skulle vært en grunn til å velge et kort over det andre.

Lenke til kommentar
Nå har jeg heldigvis vokst fra meg denne syke trangen til å ha høyest mulig score på 3DMark, og ser heller på litt andre ting som tydligvis blir glemt av mange.

Plass... Tar ikke GT6800 to kortplasser? Er sikkert litt forskjellige kjøleløsninger fra forskjellige selskaper, men jeg har i allefall fått inntrykk av at nVidia tar to plasser mens ATI tar en plass.

Strømforbruk... Her er vel nVidia som et sort hull og man trenger derfor en stor PSU. ATI bruker visst lite strøm og man kan dermed ha sin gamle PSU.

Disse tingene er for meg blitt viktigere enn hvem som har 11500 i 3DMark eller hvem som har 12000, for ytelsen er ikke så forskjellig at det skulle vært en grunn til å velge et kort over det andre.

GT kortet tar kun en kort plass, og har kun en molex kontakt (med unntak av enkelte kort som er beregnet for overklokking)

Ultra kortet tar to...men som du never det kommer produsenter som avviker ifra referanse til Nvidia og kommer da med lavere kjølere som tar en plass. Mener å huske at MSI kommer med ett som ser veldig likt ut som ATI sine kjølere.

Det er allerede folk her på forumet som har satt POV 6800Gt i sin Shuttle med orginal 250watts strømforsyning. Men vil tro at eventulle OC muligheter er da svært begrenset. Problemet er vel at GT sin kjøler støyer noe mer enn ATI X800Pro kortene....

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg PCI-Express versjonen(e) av X800 så ganske så småsnacksy ut (også med tanke på størrelse)..

Syntes ikke det var noen stor forskjell jeg...

x800XT AGP og PCI Express

Men utifra de benchmarkene jeg har lest, tror jeg venter på oppgradere til PCI-Express ihvertfall til neste gen kort. Det var lite å hente ennå både hos ATI og Nvidia.

Lenke til kommentar

Når ble Displacement Mapping en positiv ting?

Ingen andre enn meg selv som synes det er negativt?

Bedre med en faktisk dybde enn mappings.

se eks. FarCry hvor råttent elefantene ser ut når en går helt nærme.

skal jeg spille neste spill i elder scrolls serien, håper jeg virkelig ikke detaljene, som det sikkert blir mange av, bare er til for å nytes på avstand.

har jeg tatt grundig feil angående betydningen av Displacement Mapping og utviklingen av spill e.l.?

Maskinvaren blir bare råere og råere.

Selv vil jeg heller ha 70fps og rå kvalitet, enn xxxxxxxfps og grafikk som egner seg best for fart og avstand.

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at ATI er sterkere på AA/AF hvis du ser på diverse reviews (anandtech.com f.eks).

X800Pro hadde vært det råeste kortet å få "bang for bucks" hvis de hadde enablet de 4 siste pipelinesene ved default. Jeg hadde gjort det hadde jeg hatt et eget, uten tvil :)

Du kan jo kjøpe Gainward sin 6800GT golden sample som har 2 molex og er en nedklokket "ultra". Så jeg tror at den gir mest "bang for bucks" og du slipper modding av kortet. Den koster ca. 4000kr dvs. 600kr mer enn den billigste x800pro.

Lenke til kommentar
Syntes ikke det var noen stor forskjell jeg...

x800XT AGP og PCI Express

Men utifra de benchmarkene jeg har lest, tror jeg venter på oppgradere til PCI-Express ihvertfall til neste gen kort. Det var lite å hente ennå både hos ATI og Nvidia.

Nei, det er ikke stor forskjell på AGP- og PCIe- utgavene,

men poenget mitt var at kortene "vokser" riktig vei, de tar ikke mye mer plass

enn 9xxx gjør iallfall.. (Størrelse ser ganske likt ut med 9xxx, minimale synlige forskjeller)

Selv vil jeg heller ha 70fps og rå kvalitet, enn xxxxxxxfps og grafikk som egner seg best for fart og avstand.

Enig, gleder meg til det kommer spill med mikroskop som utstyr (eller en sniper som fokuserer temmelig godt på nær avstand :p), for detaljer liker vi.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
.. orginal slett av Freeman84

Har du sett denne: ATI's Optimized Texture Filtering Called Into Question

Og det er helt greit at du ATI er best, men arrgumenter gjerne. Og når du går tom får du heller komme med GO ATi...obs... du var kanskje tom for arrgumenter :hm:

Men som sagt dette er ikke avgjort ennå. Ingen av kortene har ferdige drivere, ingen "neste gen" spill er kommet... mmmm egentlig burde jeg ha ventet med å bestille meg kort.

Sjansen for at ATi blir raskest i de nært kommende spillene er vel like stor som Nvidias.. så vi får vel bare vente å se.

Jeg oppgrader nå ifra ett Ti4600 så for meg blir nok spranget stort nok allikevel.

EDIT: Rydder litt i quotingen, er ikke noe hensik å quote ett slettet innlegg

Endret av Raggis
Lenke til kommentar
Når ble Displacement Mapping en positiv ting?

Ingen andre enn meg selv som synes det er negativt?

Bedre med en faktisk dybde enn mappings.

se eks. FarCry hvor råttent elefantene ser ut når en går helt nærme.

skal jeg spille neste spill i elder scrolls serien, håper jeg virkelig ikke detaljene, som det sikkert blir mange av, bare er til for å nytes på avstand.

har jeg tatt grundig feil angående betydningen av Displacement Mapping  og utviklingen av spill e.l.?

Vet du hva det er? dette er faktisk EKTE dybde da det forander fasongen på det orginale 3d objeket mappen er plassert på. Det har aldri blitt brukt i spill tidligere, og heller da ikke på elefantene i Farcry. Og en av hensikten med Displacement Mapping er at det skal se bedre ut på nært hold enn i dag.

Dette er en effekt som har vært med 3d programmer helt siden den spede start. Jeg ble kjent med Displace maps i gamle 3D studio for DOS (ja jeg er så gammel at jeg var med DOS tiden)

En liten forklaring her ved å lese en tutorial til 3dsmax. De lager en bilde i ett bilde program. Dette bilde legges på modellen. Man velger hvor mye det skal påvirke å modellen til forandre fasong etter fargen på bilde. Her ser du hvordan man i 3dsmax kan lage fjell på denne måten

Det som blir spørsmålet er jo hvor mye dette vil koste i ytelse, er det så "tungt" å kjøre at det ikke blir brukt?? Men det må man jo bare vente å se??

Endret av Raggis
Lenke til kommentar
Da er er vi der igjen ja  :D   har du sett denne: ATI's Optimized Texture Filtering Called Into Question

Og det er helt greit at du ATI er best, men arrgumenter gjerne. Og når du går tom får du heller komme med GO ATi...obs... du var kanskje tom for arrgumenter  :hm:

Men som sagt dette er ikke avgjort ennå. Ingen av kortene har ferdige drivere, ingen "neste gen" spill er kommet... mmmm egentlig burde jeg ha ventet med å bestille meg kort.

Sjansen for at ATi blir raskest i de nært kommende spillene er vel like stor som Nvidias.. så vi får vel bare vente å se.

Jeg oppgrader nå ifra ett Ti4600 så for meg blir nok spranget stort nok allikevel.

det jeg skrev om nVidia var jo bare tull fra meg.. :blush: men har nå lest det meste innpå forumet her om Nvidia og ATi, virker som om ATi ligger LITT foran nVidia, f.eks 9800pro skal være ett godt kjøp, og virker som om de fleste har gått for ett sånn kort istedenfor ett FX5900.. på Tom`s hardware kommer også 9800XT bedre ut enn nVidia sitt Fx5950Ultra.. på tester rundt omkring på nettet så ser det ut som om 800XT ligger foran 6800Ultra...

Jeg går for ATi nå, har hatt Geforce2 og FX..

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Må bare arrestere meg selv. Hvis noen her har fått inntrykk av det jeg har skrevet, at det er Nvidia som er først ute med Hardware Displacement Mapping er det feil. Det første kortet som kom som har dette er faktisk Matrox Parhelia. Men dette kortet misslykkes vel rett og slett på grunn av for svak ytelse. Det nye nå er at dette nå er en del Shader Model 3.0 (spesifikt Vertex Shader 3.0) som igjen er fullt støttet i DX9

Søker dere opp noen gamle review av Matrox kortet får dere også en god forklaring på Displacement Mapping..... Men jeg gjentar meg selv igjen, er dette bare en gimmik, som ikke gir oss noe som helst i spill? Det gjenstår ennå å se, men personlig syntes jeg det ser lovende ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...