Gå til innhold

Loffelurs tur til gale USA

knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ta masse bilder, du MÅ opp i den høge "gammle" bygningen, husker ikke helt hva den heter og ta bilder.

litt off topic, vurderer og fere til statene, når bush forsvinner, men hvilken plass annbefaler dere??

Har hørt at det er veldig flott i Florida - miami. NYC er jo en bra plass å besøke, mye på en plass. San Fransisco er det mange som liker! Utrolig flott by har jeg hørt av folk jeg kjenner. L.A. er også en plass man burde se...da det er hollywood, beverly hills, santa monica, venice beach...osv. Har lest at det er 100km med strender i L.A. :wow:

Endret av Gef
Lenke til kommentar

hmmm. en venn var i huston, texas, det skal vist vere veldigt billigt alt der, masse forurensing, og masssssse fett på maten.

jeg tåler ikke forurensing serligt godt, så det må vere en plass med lite forurensing på, men skal såklart vurdere alle plasser

Lenke til kommentar

Av de større byene i USA jeg har vært i (NY, San Francisco, LA, Las Vegas, Oklahoma City, Nashville, Memphis og Washington DC) likte jeg Frisco og New York best.

Sistnevnte er rett og slett "breathtaking." Utrolig stort! Trodde ikke det var så vanvittig mange skyskrapere der. Det er også mye imponerende arkitektur å se, f.eks gigantiske Empire state building og Chrysler building. At disse to skyskraperne er bygd på slutten av 20-tallet/begynnelsen av 30-tallet gjør det ikke mindre imponerende. Å komme opp i toppen av Empire S.B. var utrolig kult. Har masse bilder fra det som jeg skal få lagt ut. Ellers er det gøy bare å rusle i gatene, oppleve kontrastene mellom chinatown og de andre bydelene osv.

Frisco er noe for seg selv. I motsetning til LA finnes det en haug med offentlige transportmidler å velge mellom. Den sjarmernede trikken, Trolley-busser (som går på strøm), vanlige busser og undergrunnsbane! Tåler du forurensning dårlig er nok dette en fin by å besøke, da den ligger ved kysten slik at det blir bevegelse i luften, pluss at det ikke er så veldig mye biltrafikk. Alcatraz er kjemperått!

LA er et lite helvete når det gjelder å komme seg rundt. Offentlig transport eksisterer ikke, med unntak av en dustete monorail som går fra flyplassen og inn til byen, samt en og annen buss. Det er ALLTID kø på motorveiene i byen, til tross for at de er 14 felt noen steder. Stranda og St. Monica er imidlertid ålreite plasser, og noen av verdens største og mest berømte fornøyelsesplasser, ligger i nærheten. Disneyland, Six Flags Magic Mountain og Universal Studios, er bare noen av de. BTW: da jeg var i LA befant jeg meg bare et par kvartaler unna da dette skjedde. :no:

Washington DC er ikke noe sted å dra til egentlig. Derfor dro vi etter bare en natt. Det er jo artig å se det hvite hus, spise saltkringle på gata og sånn, men det var utrolig mange uteliggere der. Ganske kvalmt at parken som lå på andre siden av veien av det hvite hus var proppfull av uteliggere om kvelden.

Memphis er kul, men det er mye kriminalitet der. Det var veldig gøy å se Graceland (Elvis' hjem) og å tøffe rundt med hjuldamper på missisippi.

Oklahoma City har ikke noe spess. å tilby, men det er noen fine museer og minnesmerket etter Oklahoma City bombingen er verdt en titt. 168 tomme stoler i glass, ett for hvert offer, og barna som ble drept har fått reist små stoler :cry: Ser slik ut.

Las Vegas er jo bare tull, tøys og galskap. En fullstendig syk by, og nettopp derfor er den verdt en titt, men en natt eller to der er nok. Som flykapteinen så fint sa det "Vi nærmer oss nå Las Vegas, vær vennlige å spenne fast lommebøkene".

Nashville så jeg ikke så mye av, men den er ikke noe å trakte etter med mindre du elsker Nashville Country.

Dette er mine høyst subjektive vurderinger, og det skal også nevnes at det er mye annet å se i USA enn storbyer. Grand Canyon tilbyr natur som selv den vakreste fjord i Norge vil ha problemer med å matche. Route 66 innbyr til en opplevelsesrik kjøretur, og andre nasjonalparker som Yosemite, Yellowstone, Badlands, Death Valley osv. osv. tilbyr fantastiske naturopplevelser.

Edit: leif

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

dæven da.. *gjesp* la meg kl 20:00 lokal tid! jaja, nå er det ingen som er oppe enda. Bare meg (06:55:).

En ting jeg kan si med det første er at alle amerikanere jeg har møtt hittil vet ikke hva ordet sjenert er.. De vil jo prate med alt og alle, hører wassup osv. fra sikkerhets folka her på campusen. :D

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så mange land der folka er så sjenerte/forknytte som i Norge.

Var i Brasil for noen år siden, der var også folk veldig åpne og varme, ble "plukka opp" på flyplassen av noen søte damer som lurte på hvor jeg kom fra, hvordan det er i Norge og masse småprat..sånn helt uten videre begynte de bare å skravle på engelsk. På veien bortover var jeg innom flyplasser både i Amsterdam og USA, der ungdommer fort kunne finne på å komme bort og spørre hvorfor jeg sto alene, hvor jeg skulle og satte igang praten. Man er ikke vant til sånt i kalde lille Norge.

I Rio surra jeg rundt alene en dag (venninna mi som bor der var på jobb), bare gikk rundt på en sånn typisk "fair" (bruktmarked?), og ble invitert med på lunsj av masse folk som satt og spiste rundt et svært bord. De bare gestikulerte om at jeg skulle sette meg ned så kom både tallerkner, mat og vin flyvende..betalte ingenting jeg.

På interrail bodde vi på ungdomsherberger rundt om i Europa, der var andre reisende også veldig pratsomme om hvor de hadde vært, hvor de skulle osv. Mens vi "sure" nordmennene egentlig bare ville være for oss selv, men den tankegangen måtte man jo fort gi slipp på.

blir helt paff av sånt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Da har jeg fått satt opp en liten side med bilder fra New York.

ENJOY!

Kjempebra! :thumbup:

Mye tøffe bilder! Skulle gjerne likt å sett mer i nærmere tid.

Satt og hadde en familie samtale i går ved middagsbordet, der foreldrene mine snakket om å ta en tur til USA neste sommer. Jeg ble selvfølgelig meget glad da jeg hørte det, fordi jeg trodde de aldri ville til USA pga. at det koster så mye. Men nå vil de tydeligvis allikevel. De skulle sjekke priser og se på plasser å dra til. Jeg ser virkelig frem til neste sommer hvis dette skjer!

Holder på selv nå å sparer til tur til Canada i det kommende året. Skal over å besøke kjenninger :)

Drar jeg over, kommer jeg garrantert til å legge ut bilder her!

Mer bilder Jon@s, MER!! :p

Lenke til kommentar

Det bildet med trucken som så ut som den kom mot deg var skummelt!

PS: Jeg bodde i Houston 4-5 år, og kan fortelle at de har mye fett på maten, og de spiser mye mat. Maten der er helt utrolig! Best i verden, det er ikke rart det er så mange overvektige! Forurensningen er ikke så gale, du legger gjerne merke til det med en gang, men etterhvert blir du vant til det. Billig er det også, rett og slett en finfin by! Hvis du noengang er der, sjekk ut spacesenteret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...