Gå til innhold

Plansliping av boxed kjøler til P4

Stig-Arne

Anbefalte innlegg

Gikk til anskaffelse av våtslipepair her om dagen..

siden jeg bruker boxed kjøleren til P4, så vet vel alle at bunnen ikke er den beste..

boxed1th.jpg

Her er kjøleren før sliping... :no:

boxed2th.jpg

Etter en runde

boxed3th.jpg

Ferdig..

De fleste vil nokk si at jeg på langt nær er ferdig.. og det er jeg heller ikke..

er flere årsaker.. bare tilgang på 1200 papir.. og dårlig tid..

Grunnen til at jeg poster her er at jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre bedre.. for dette er på langt nær bra..

og til slutt må jeg bare beklage for dårlige bilder..

Edit: glemte seff temperaturene..:)

Har bare Idle temperaturene:

Før sliping 48-50 grader

Etter sliping: 45-46 grader..

Totalt sett må jeg si meg fornøyd..:)

Edit2: la selvfølgelig på ny AS 5

fannt ut at jeg hadde brukt for mye pasta sist.. men vet ikke om det har noe særlig utslag heller

Edit3.. skriveleif i topic

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

våtslipe papir får du overalt.. jerna,byggmaker.. osv..

beste er vel å høre på ett lakk verksted, da de finere papir enn bare 1200 som er det mest utbredte..

vanlig pussepapir går ikke nei.. du kan sikkert bruke smergel.. men du må over 1000 uansett..

Lenke til kommentar

Bruk først 600 papir, så 800 papir, så 1000 og tilslutt 1200 papir.

Legg sandpapiret på ei glassplate og hell på mye vann. Så blir den blank og fin etterhvert. Dette tar tid! Så du må være tolmodig. Brukte 3 timer og 40 min på å slipe CPU'en. Da ble resultatet slik:

CPUc.jpg

btw. husk å puss i 8 tall!

Endret av Gef
Lenke til kommentar
akkurat det jeg har blitt frarådet

han som har sagt det har ikke peiling. Grunnen til at du sliper i 8 tall er fordi at du ikke skal få riper kun den ene veien. Det er flere grunner til det også. Tro meg, du SKAL pusse i 8 tall.

For å vite om den er rett, så tegner du et kryss fra det ene hjørnet til de andre med en vannfast tusj under kjøleribba, så pusser du til krysset forsvinner.

Endret av Gef
Lenke til kommentar
For å vite om den er rett, så tegner du et kryss fra det ene hjørnet til de andre med en vannfast tusj under kjøleribba, så pusser du til krysset forsvinner.

den var ikke så dum nei..:)

Må bare finne en metode å feste papiret på når jeg skal ta 8 tall... vanskelig å holde fast med hånden i tillegg bruke ett så stort område liksom..

Når du har funnet fram det du trenger og gjort det klart, er det egentlig bare å starte slipingen. Det er to hovedmåter å slipe på, rett og sirkulært. Det påstås at du vil få et jevnere resultat om du bruker sirkelbevegelser eller drar prosessoren rundt i fancy åttetall, men jeg klarer ikke å finne noen forskjell. Jeg foretrekker rette bevegelser, bl.a. fordi det går en del raskere.

Lenke til kommentar
den var ikke så dum nei..:)

Må bare finne en metode å feste papiret på når jeg skal ta 8 tall... vanskelig å holde fast med hånden i tillegg bruke ett så stort område liksom..

Når du har funnet fram det du trenger og gjort det klart, er det egentlig bare å starte slipingen. Det er to hovedmåter å slipe på, rett og sirkulært. Det påstås at du vil få et jevnere resultat om du bruker sirkelbevegelser eller drar prosessoren rundt i fancy åttetall, men jeg klarer ikke å finne noen forskjell. Jeg foretrekker rette bevegelser, bl.a. fordi det går en del raskere.

Du legger bare noe tungt i hjørnene på pussepapiret, så ligger det der. Når du får vann på, så vil det klistre seg litt til glassplata.

Jeg har hørt fra mange på xtremesyetems at å pusse i 8 tall er best. Man blir ganske god på 8 tall etter en stund :)

Lenke til kommentar
Du legger bare noe tungt i hjørnene på pussepapiret, så ligger det der. Når du får vann på, så vil det klistre seg litt til glassplata.

Jeg har hørt fra mange på xtremesyetems at å pusse i 8 tall er best. Man blir ganske god på 8 tall etter en stund :)

Hmm.. joda.. må vel prøve litt til..

men merker at papirene blir ganske så raskt slitte.. så må vel handle mere inn..

:) får se om jeg rekker det på mandag..

er under full planlegging av nytt kabinett også.. da går fritiden veldig raskt..

får se om jeg får til å pusse i 8 tall da:)

Lenke til kommentar
Gef: jeg har prøvd 8-talls måten og det blir absolutt ikke no blankhet ut av det... :hmm: hva gjør jeg galt da..

btw.. åssen ungikk du å få metallholdig vann inn i luftehullet på cpuen ?

Du får den ikke heelt blank, men det er bare å bruke 1200 papir i slutten. Når det er slitt, så fortsetter du å pusse med det...da blir det ganske blankt.

Du burde ikke bruke vann når du plansliper CPU, KUN kjøleribbe ;)

Tørk av pussestøvet hvert minutt av IHS'en slik at det ikke blir riper

Endret av Gef
Lenke til kommentar
han som har sagt det har ikke peiling. Grunnen til at du sliper i 8 tall er fordi at du ikke skal få riper kun den ene veien. Det er flere grunner til det også. Tro meg, du SKAL pusse i 8 tall.

Er nok meg som har kommet med rådet.

Hvorfor? Jo fordi jeg har prøvd begge deler og fått likt resultat. Selvfølgelig så kan det være meg som har gjort en for dårlig jobb, men resultatet ble det samme og det er mye enklere, og ikke minst lettere for hånden å pusse rett.

Hva jeg fikk etter å ha pusset et par timer helt rett. RBX blokka mi hadde elendig finish i forhold til andre og derfor måtte jeg gå til aksjon:

finishliten.jpg

EDTI: La til bilde...

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...