Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan ordne den raskest/best mulig sammenheng mellom en datastruktur og en kontroll i C#. Dvs la oss si jeg har en Array, ArrayList, Collection eller lignende med objekter (som innholder 3 strenger eller noe). Hvordan kan jeg synkronisere denne strukturen med f.eks. en ListView kontroll? Når bruker sletter noe fra ListViewen må den forsvinne fra datastrukturen, og når han legger til noe må det dukke opp i datastrukturen, og når han endrer noe så endres det i datastrukturen... Eller er det noen som rett og slett bruker en ListView som en datastruktur?

Er litt fersk i C#, men har en del C++ erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg laangt ifra en ekspert innenfor programmering generelt, men her virker det som den beste løsningen er å lage en egen metode for endringen av de dataene.

Så når du sletter noe fra ListViewen så kaller den en metode med elementet som argument, og sletter de fra de andre listene.

Samme gjelder når noe legges til i en av kontrollene.

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hvordan jeg kan ordne den raskest/best mulig sammenheng mellom en datastruktur og en kontroll i C#. Dvs la oss si jeg har en Array, ArrayList, Collection eller lignende med objekter (som innholder 3 strenger eller noe). Hvordan kan jeg synkronisere denne strukturen med f.eks. en ListView kontroll? Når bruker sletter noe fra ListViewen må den forsvinne fra datastrukturen, og når han legger til noe må det dukke opp i datastrukturen, og når han endrer noe så endres det i datastrukturen... Eller er det noen som rett og slett bruker en ListView som en datastruktur?

Er litt fersk i C#, men har en del C++ erfaring.

Ta en titt på http://msdn.microsoft.com/library/default....tboxcontrol.asp.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at et dataset sammen med datagrid virker fint til å vise data, men er dette en BRA løsning? Ser ikke ut som vanlig listview kan angi en datasource...

Det jeg egentlig ønsker meg er en liste ala outlook express sin mail liste, men hvor selve datastrukturen er en jeg kan leke meg med i koden.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Den datastrukturen du bruker må implementere interfacet IList for å kunne brukes som datasource. Hvis du i tillegg vil at kontrollen din skal oppdateres automatisk ved endringer i datastrukturen må denne (datastukturen) implementere interfacet IBindingList (dette står i linken jeg postet).

Med andre ord: Du kan lage din egen klasse som fungerer som datasource bare den implementerer begge interfacene (for å få til den funksjonaliteten du beskrev). Da slipper du å bruke datasett eller view.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...