Gå til innhold

Ny pc, er s-ata lurt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier bare GO for s-ata . Fremtiden er s-ata . ( rett meg hvis jeg tar feil )

Har da nå 3 stk wd2500jd disker. Kjempefornøyd. Kommer aldri til å gå tilbake til IDE disker igjen. s-ata går på 150 mb/sec , mens ide får du maks 133 mb/sec .

Så angrer ikke på at jeg kjøpte hk med 4 s-ata kontroller . Hvis du er lur , så få med deg raid controller. Kjører det hjemme selv.

Men husk , raid får diskene dine varme , så du burde ha vifte rett på diskene. Hjelper utrolig mye.

Dessuten kan du gjøre ekstra gromt med s-ata med de berømte Raptor diskene , med 10 000 rpm .

*drømme om 2 * 74gb raptor disker i raid*

Så har du kablene . Glir rett inn , ikke tenke noe mer på slave/master.

Men p-ata har jeg ikke vært så mye borte i.

Men anbefaler absolutt s-ata . :thumbup::love:

Klar for s-ata II jeg nå. :devil:

Endret av lie
Lenke til kommentar
Sier bare GO for s-ata . Fremtiden er s-ata . ( rett meg hvis jeg tar feil )

Har da nå 3 stk wd2500jd disker. Kjempefornøyd. Kommer aldri til å gå tilbake til IDE disker igjen. s-ata går på 150 mb/sec , mens ide får du maks 133 mb/sec .

Så angrer ikke på at jeg kjøpte hk med 4 s-ata kontroller . Hvis du er lur , så få med deg raid controller. Kjører det hjemme selv.

Men husk , raid får diskene dine varme , så du burde ha vifte rett på diskene. Hjelper utrolig mye.

Dessuten kan du gjøre ekstra gromt med s-ata med de berømte Raptor diskene , med 10 000 rpm .

*drømme om 2 * 74gb raptor disker i raid*

Så har du kablene . Glir rett inn , ikke tenke noe mer på slave/master.

Men p-ata har jeg ikke vært så mye borte i.

Men anbefaler absolutt s-ata . :thumbup::love:

Klar for s-ata II jeg nå. :devil:

Du får ikke 150MB/Sec med S-ATA heller. I teorien får du det, men ikke i en ren praksis.

Lenke til kommentar

Du vil ikke merke noe annet i praksis idag enn at du har et par tynnere kabler istedenfor de tykke parallell kablene. Dersom du kjøper nytt hovedkort om 2-3 år, så har det kanskje bare S-ATA kontakter og da er det jo greit å kjøpe S-ATA disker idag.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med evt. s-ata II disker . samme kabler , men trenger nye controller ?

Det skal vist teoretisk støtte intill 300 mb/sec ?

Tar jeg feil hvis jeg mener p-ata er det samme som IDE ?

Noen som har tips om usb2 rack til s-ata disker ? kabinettet har ikke plass til mer enn 6 hdd. ( har diskett stasjons plassen og men ..) men evt. som ekstern disk til å ha med andre steder .

Lenke til kommentar

skal du først kjøpe nytt så er det ingen vits å kjøpe PATA. er lenge før man må leite godt før man finner kort med PATA slots...(besides... for ekte mannfolk med max 1mm negler så er det greit å slippe jumperne ;) )

Endret av JaViZ
Lenke til kommentar

Det eneste stresset med SATA er installasjonen av operativsystem. Trodde jeg kunne det meste om install av OS på sata etterhvert, men holdt på i ca. ei uke sist på via-controller før jeg fikk det til. :blush:

Men som oftest skal det gå greit.

*heier på Sverige i kveld*

Lenke til kommentar

Western digital raptor 36gb gir en data transfer rate på omtrent 58 mb/s. Så er jo veldig nyttig at vi snart får 300 mb/s teoretisk hastighet. Så en ata/66 kontroller ville fortsatt gjort nytten. Men gå for Serial Ata, bedre kompabilitet hvis du vil bruke diskene i en ny maskin i fremtiden.

Lenke til kommentar

Per i dag er det ingen ytelsesfordeler med SATA (SATA I). Etter min mening burde det komme an på dine fremtidlige planer og hovedkortet. Det er klart at SATA er fremtiden, men dersom sørsiden av brikkesettet på hovedkortet du velger ikke har integrert SATA, kun en PCI basert kontroller, vil jeg anbefale PATA på grunn av ytelsestapet og komplikasjoner. Har sørsiden av brikkesettet på hovedkortet integrert SATA kan det kanskje være greit å velge en SATA harddisk med tanke på fremtidlige oppgraderinger og kabling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...