ziox Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Jeg skal kjøpe ny pc snart, og lurer på om jeg skal kjøpe 2 s-ata. Er dette lurt? eller skal jeg heller kjøpe en p-ata til å ha windwos på, og en s-ata til å ha digg på? Lenke til kommentar
lie Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) Sier bare GO for s-ata . Fremtiden er s-ata . ( rett meg hvis jeg tar feil ) Har da nå 3 stk wd2500jd disker. Kjempefornøyd. Kommer aldri til å gå tilbake til IDE disker igjen. s-ata går på 150 mb/sec , mens ide får du maks 133 mb/sec . Så angrer ikke på at jeg kjøpte hk med 4 s-ata kontroller . Hvis du er lur , så få med deg raid controller. Kjører det hjemme selv. Men husk , raid får diskene dine varme , så du burde ha vifte rett på diskene. Hjelper utrolig mye. Dessuten kan du gjøre ekstra gromt med s-ata med de berømte Raptor diskene , med 10 000 rpm . *drømme om 2 * 74gb raptor disker i raid* Så har du kablene . Glir rett inn , ikke tenke noe mer på slave/master. Men p-ata har jeg ikke vært så mye borte i. Men anbefaler absolutt s-ata . Klar for s-ata II jeg nå. Endret 26. juni 2004 av lie Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Sier bare GO for s-ata . Fremtiden er s-ata . ( rett meg hvis jeg tar feil )Har da nå 3 stk wd2500jd disker. Kjempefornøyd. Kommer aldri til å gå tilbake til IDE disker igjen. s-ata går på 150 mb/sec , mens ide får du maks 133 mb/sec . Så angrer ikke på at jeg kjøpte hk med 4 s-ata kontroller . Hvis du er lur , så få med deg raid controller. Kjører det hjemme selv. Men husk , raid får diskene dine varme , så du burde ha vifte rett på diskene. Hjelper utrolig mye. Dessuten kan du gjøre ekstra gromt med s-ata med de berømte Raptor diskene , med 10 000 rpm . *drømme om 2 * 74gb raptor disker i raid* Så har du kablene . Glir rett inn , ikke tenke noe mer på slave/master. Men p-ata har jeg ikke vært så mye borte i. Men anbefaler absolutt s-ata . Klar for s-ata II jeg nå. Du får ikke 150MB/Sec med S-ATA heller. I teorien får du det, men ikke i en ren praksis. Lenke til kommentar
hodesleng Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Så spørs det om resten av elektronikken greier å følge med... Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Du vil ikke merke noe annet i praksis idag enn at du har et par tynnere kabler istedenfor de tykke parallell kablene. Dersom du kjøper nytt hovedkort om 2-3 år, så har det kanskje bare S-ATA kontakter og da er det jo greit å kjøpe S-ATA disker idag. Lenke til kommentar
lie Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Hvordan er det med evt. s-ata II disker . samme kabler , men trenger nye controller ? Det skal vist teoretisk støtte intill 300 mb/sec ? Tar jeg feil hvis jeg mener p-ata er det samme som IDE ? Noen som har tips om usb2 rack til s-ata disker ? kabinettet har ikke plass til mer enn 6 hdd. ( har diskett stasjons plassen og men ..) men evt. som ekstern disk til å ha med andre steder . Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 PATA er det samme som IDE... Det holder lenge med IDE disker med tanke på ytelse siden du ikke får maks ut av S-ATA diskene. Men som sagt, fremtiden ligger i S-ATA Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Selve harddiskene klarer jo ikke aa gjöre mer enn 40 mb\s, saa aa velge s-ata bare pga. ytelse blir vel litt feil. Men jo, jeg hadde gaatt for s-ata! Lenke til kommentar
FlexGym Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 ytelsen er vel ikke noe å legge vekt på enda med sata 150 som vi har i dag ,men som det står skrevet gir det deg bedre luftgjennomstrømning i kabinettet pga tynne kabler,koster nesten det samme alikevel Lenke til kommentar
JaViZ Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) skal du først kjøpe nytt så er det ingen vits å kjøpe PATA. er lenge før man må leite godt før man finner kort med PATA slots...(besides... for ekte mannfolk med max 1mm negler så er det greit å slippe jumperne ) Endret 26. juni 2004 av JaViZ Lenke til kommentar
andesam Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 med en wd raptor disk kan man nok nærme seg hastigheter opp mot 150mb\s vil jeg tro... Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Det eneste stresset med SATA er installasjonen av operativsystem. Trodde jeg kunne det meste om install av OS på sata etterhvert, men holdt på i ca. ei uke sist på via-controller før jeg fikk det til. Men som oftest skal det gå greit. *heier på Sverige i kveld* Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) Booter man fra en raid kontroller så er det det samme (Like mye arbeid) om man har s-ata eller ide. Så da kan man like gjerne gå for s-ata. Endret 26. juni 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Western digital raptor 36gb gir en data transfer rate på omtrent 58 mb/s. Så er jo veldig nyttig at vi snart får 300 mb/s teoretisk hastighet. Så en ata/66 kontroller ville fortsatt gjort nytten. Men gå for Serial Ata, bedre kompabilitet hvis du vil bruke diskene i en ny maskin i fremtiden. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Per i dag er det ingen ytelsesfordeler med SATA (SATA I). Etter min mening burde det komme an på dine fremtidlige planer og hovedkortet. Det er klart at SATA er fremtiden, men dersom sørsiden av brikkesettet på hovedkortet du velger ikke har integrert SATA, kun en PCI basert kontroller, vil jeg anbefale PATA på grunn av ytelsestapet og komplikasjoner. Har sørsiden av brikkesettet på hovedkortet integrert SATA kan det kanskje være greit å velge en SATA harddisk med tanke på fremtidlige oppgraderinger og kabling. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Jeg skal kjøpe ny pc snart, og lurer på om jeg skal kjøpe 2 s-ata. Er dette lurt? eller skal jeg heller kjøpe en p-ata til å ha windwos på, og en s-ata til å ha digg på? koster ikke så mye for scsi heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå