Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående rammen. Pcen skal nok klokkes en god del så jeg trenger en rask ram brikke.

Du trenger faktisk ikke raske RAM-brikker når du overklokker Athlon FX. Her kan du stille multiplier både opp og ned, men det gir jo selvfølgelig en ekstra ytelsesøkning med økt hastighet på RAMen også. Har lest at OCZ EB takler lave timings i høyere hastigheter enn Corsair XL, men jeg har ikke sett noe ordentlig god test på dette.

 

BTW. Maxtor disker bråker ikke spessielt mye...

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
Dersom du kjøper en raptor disk på 74GB i stedet for to på 36GB, kan du ikke kjøre RAID.

 

Dette var et svar til _oDIn_ og viranth, men du kom meg i forkjøpet.

Men jeg kan kjøre 2 36gb raptorer i raid-0?

Ja, selvsagt. Men, som sagt, håp ikke på for mye ytelsesøkning vha. RAID. Det gir ikke samme boosten som før. (Greit å ha muligheten til å kunne speile, da.)

 

StorageReview har testet dette. *litt sjokka* :dontgetit:

Lenke til kommentar

Som hilram skriver er det ikke noe særlig ytelsesøkning ved bruk av RAID 0 ved vanlig bruk. Om jeg skulle hatt veldig høy ytelse på harddiskene minne ville jeg heller valgt to stk WD Raptor 74 GB og en Hitachi 7k250 SATA. Harddiskene ville jeg ha satt på følgende måte:

 

SATA 1 – WD Raptor 74 GB – C, Windows

SATA 2 – WD Raptor 74 GB – D, Programmer

SATA 3 – Hitachi 250 GB – E, Dokumenter og diverse andre ting.

 

Som kjent kan ikke ATA harddisker gjøre mer enn en ting av gangen, enten bare lese eller bare skrive. Det gjelder også to stk. Raptor harddisker i RAID 0. RAID 0 oppsettet vil ikke fortsatt ikke kunne gjøre mer enn en ting av gangen, det vil si, enten bare lese eller bare skrive. Dersom harddiskene er satt opp som i eksempelet ovenfor blir belastningen fordelt mellom dem. Den ene harddisken kan lese mens den andre skriver, osv…

Lenke til kommentar

Enig med alex_x. Og et ekstra (gratis) ytelsestips fra Windows-eksperten (meg, i all beskjedenhet :cool: ):

 

Installer Windows på den første disken, og opprett en liten FAT-16-partisjon på disk nr. 2 (1,5 - 2GB maks). Denne partisjonen legger du SWAP-filen din på.

 

Gir bedre ytelse enn å kjøre to raptor i RAID med default settings, tro du meg!

 

Skal du "toppa heile driten", holder du deg til en Boot-partisjon på >15GB. ;)

Lenke til kommentar

Det er først og fremst overføringshastigheten som øker i RAID 0. Grunnen til det er at harddiskene er koblet i parallell, som betyr at man skriver eller leser fra to harddisker samtidig. Det er spesielt nyttig for de som driver med videoredigering eller har behov for stor overføringshastighet.

 

Testen på SR, som hilram refererte til er bedre enn testen på HW etter min mening. Der vil du se at ytelsesøkningen med to harddisker i RAID 0 er ytterst liten, hvis du ser bort fra overføringshastigheten.

 

Link til testen på SR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...