Gå til innhold

Det store "Verktøy Topicet"


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er den rette plassen å poste dette topicet, men siden det handler litt om worklogs tar jeg sjangsen. (moderatorene får flytte d i så fall, eller slette d om d allerede er et slikt topic en plass)

 

Når jeg leser gjenom alle de forskjellige worklogene og drømmer om å en gang bynne med et slikt prosjekt dukker det bestandig opp et spørsmål i hodet mitt:

 

"Hvilke verktøy og utstyr trenger man?" :hmm:

 

Derfor fikk jeg ideen om at hvis man laget et topic der man listet alle de forskjellige verktøyene og utstyret som trengtes til de forskjellige typene prosjekt ville det bli lettere for newbies (som meg) å få i gang et prosjekt... Da slipper man å bekymre seg for at man må stoppe halveis fordi man trenger utstyr til flere tusen kroner.

 

Derfor tenkte jeg at man kunne komme med forslag til verktøy som er gode og ha, og i hvilken sammenheng de brukes, åsså lager jeg en liste her...

Så at d sto noen verktøytips i et klistret topic, men kunne tenke meg en litt mer detaljert oversikt

Har satt opp noen eksempler på bruksområder under...

 

 

Universalverktøy (alltid gode å ha)

- Godt humør og kreativitet:D

- Dremmel

- Drill

- Slipepapir fra 60 til 2000

- Leatherman

- Maskeringstape

- God lyskilde

 

Sikkerhet

- Vernebriller

- Hørselsvern

- Ansiktsasker

- Hansker

 

Tre kabinett

- Høvel

- Stikksag

- Boremaskin

- Lakk

- Skrumaskin

- Lim

- Fres

 

Stål /Alu. kabinett

- Autosol (Pussemiddel for metallflater)

- Grunning

- Lakk

- Klarlakk

- Isopropanol (rensing)

- Rødsprit (kjøling)

- Hullfres

- Vinkelsliper

- Stikksag

 

Hjemmesnekkra kjøleblokker

- Baufil

- Fil

- Skrutvinge

- Søylebormaskin

- Stikksag

 

Elektronikk

-Loddebolt

-Loddetinn

-Loddelisse (evt. tinnsuger)

-Kretskortholder

-Spisstang/nebbtang

-Liten avbiter

-Veroboard

-Småledninger

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slipepapir sånn ca fra 200 til 2000 kommer vel under universalverktøy kanskje? Er jo nyttig for både tre, stål og alukabinetter, også kjøleblokker...

 

Grunning, lakk og klarlakk for kabinetter?

 

Bra tråd forresten, vet ikke om den passer akkurat her, men håper ikke moderatorene sletter den ihvertfall :thumbup:

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar

Stål/Alu kabinetter:

Vinkelsliper. De har blitt veldig billige. Krever stor respekt (obligatorisk med hørselvern og briller) ved bruk, men er et genialt verktøy å bruke til all kutting. Slipper bla. maskering som ved bruk av stikksag..

 

Hullfres. For å skjære ut hull til vifter, fanduct, "luftehull" etc. Koster litt, men gjør arbeidet til en lek.

 

Universalverktøy:

Sist men ikke minst: Rart den ikke har blitt nevnt? Et verktøy som kan brukes til masse.. Når man først har blitt "avhengig" gidder man omtrent ikke å skru en skrue for hånd.. Batteridrillen!

Endret av morcan
Lenke til kommentar
vinkelslipern krever STOOOOR respekt.. den er som en stor dremmel.. og hvis du først hopper med den lager det ikke bare et lite hakk...

 

så jeg (etter erfaring) vil ANBEFALE stikksaga hvis du har valget..

:D Hehe eg har arr på låret etter et uhell med vinkelsliperen :scared:

(den tok tak i buksa mi)

 

Eg har brukt stikksag till alle mine hull ;) Så d funker bra d

Lenke til kommentar

Kan godt forandre stor respekt til stor respekt.. Først og fremst god benstilling og godt anlegg.. Holde albuer inntil knærne sine osv. Brukt vinkelsliper masse på jobb, mye til metallarbeider, kanaler, skinner, og etter hvert finnes det ingen alternativer... Altså, ingen over ingen ved siden av. Såå mye lettere, slippe å forborre hull til sagblad, maskering, etc.

 

Men, skal være enig i at dette verktøyet krever litt øvelse og kan by på overraskelser i starten og hvis man ikke er oppmerksom.

Lenke til kommentar
Kan godt forandre stor respekt til stor respekt.. Først og fremst god benstilling og godt anlegg.. Holde albuer inntil knærne sine osv. Brukt vinkelsliper masse på jobb, mye til metallarbeider, kanaler, skinner, og etter hvert finnes det ingen alternativer... Altså, ingen over ingen ved siden av. Såå mye lettere, slippe å forborre hull til sagblad, maskering, etc.

 

Men, skal være enig i at dette verktøyet krever litt øvelse og kan by på overraskelser i starten og hvis man ikke er oppmerksom.

jojo. men det er vel mer tungt stål arbeid ? tenker på så tykke/harde metaller at det hadde tatt noen år å komme igjennom med stikksag :p

 

selvfølgelig er vinkelsliper'n et superb verktøy, men da til mer "heavy duty" arbeid ;)

Lenke til kommentar

La meg igjen presisere at vinkelsliperen krever litt øving/opplæring. Vil anbefale folk som ikke er særlig kyndige med elektrisk verktøy tilsyn og veiledning ved første gangs bruk.

 

Vinkelslipere har blitt et mye mer anvendlig verktøy enn det var for bare 10 år siden. Jeg ser på de store "tohånds" vinkelsliperne som det rette verktøyet til tungt stålarbeid. De små enhånds vinkelsliperne ser jeg på som et glimrende verktøy til metalltykkelser som brukes i datamaskinkabinetter. Bruker vinkelsliper til alt stålarbeid selv, grader etc. , hvis det ikke er presisjon som svinger, hull eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...