Gå til innhold

ny død pixel metode for lcd

ccalz

Anbefalte innlegg

om du viser litt velvilje så forstår du at jeg lurer på hvor _opprinnelsen_ til dette trikset kommer fra, annet enn små poster på ett norsk forum.

forøvrig skjønner jeg ikke hvordan en magnet skal kunne påvirke en krystall.. det eneste en magnet kan påvirke (vi følger da fysiske lover) måtte være en transistor som inneholder ledere av metall.

Hvorfor skal ikke et slikt triks kunne oppstå først på et lite norskt forum? Hvis en person får en glup ide som viser seg å fungere så har vel hvor han kommer fra lite med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trøste og bære...

tror du virkelig ikke at dette "trikset" burde være noe skjermprodusentene vet om?

tror du ikke ingeniørene til LCD-produsenter burde vite om dette _før_ noen her inne?

i så fall ville de opplyst om det, for å spare fantastiske summer i reklamasjonspenger.

en 'glup' idé kan være flott den - men i dette tilfellet er det ekstremt naivt.

har vel gått noen måneder siden den magnetguiden først ble påtenkt.

lite har skjedd - så kan man jo tenke seg sitt.

Lenke til kommentar
forøvrig skjønner jeg ikke hvordan en magnet skal kunne påvirke en krystall.. det eneste en magnet kan påvirke (vi følger da fysiske lover) måtte være en transistor som inneholder ledere av metall.

Hvordan skal transitoren påvirke krystallene? Magisk? Magnetisk? Elektromagnetisk?

Tror du er litt for brå i antagelsene sine.

Lenke til kommentar

haakoo,

"The liquid-crystal elements of an LCD would not change direction unless very powerful magnetism was radiated. (...) Theoretically, LCDs should be little influenced by magnetism."

link: http://www.ieee.org/organizations/pubs/new...1/pp_hanada.htm

om noen fortsatt er uenig burde de sende en mail til f eks NTNU.

edit: det er selvfølgelig fullt mulig å sende en skriftlig klage til skaperen av universet også....

komode

- som fortsatt venter på mirakelguiden...

Endret av komode
Lenke til kommentar

Hvordan skal transitoren påvirke krystallene? Magisk? Magnetisk? Elektromagnetisk?

Tror du er litt for brå i antagelsene sine.

Ikke gast glass i steinhus nå...

One feature of liquid crystals is that they're affected by electric current. A particular sort of nematic liquid crystal, called twisted nematics (TN), is naturally twisted. Applying an electric current to these liquid crystals will untwist them to varying degrees, depending on the current's voltage. LCDs use these liquid crystals because they react predictably to electric current in such a way as to control light passage.

Det er altså elektrisk strøm som vender krystallene i LCD-skjermer for å endre bildet (den enkelte pixels farge).

http://electronics.howstuffworks.com/lcd.htm

Lenke til kommentar
Jeg har/hadde ikke noe problem med å utsette LCD skjermen min for litt magnetisme.. Hadde dette vært skadelig for skjermen velger jeg å tro at jeg hadde hørt om dette før, f.eks. ikke sett høyttalere inntil etc.. Har faktisk høyttalere tett inntil LCD'n.

:p eg har hatt crt skjermen min attmed eit litt stort anlegg, når det blei skrudd opp lyden byrja biletet og "hoppa"! det var gøy:D men trur kje det var skadeleg.

Eg maserte vekk ein død pixel igår trur eg, den lyste liksom rødt, har gjort det på pappa sin og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...