ccalz Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 recall er deguass eller noe slikt ,når du trykker på det så kommer det vaneligvis en rar lyd elns, men seriøst det funket for meg! Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 recall er deguass eller noe slikt ,når du trykker på det så kommer det vaneligvis en rar lyd elns, men seriøst det funket for meg! Den rare lyden kommer fra spolen som ligger rundt billedrøret, en ekstremt stor strøm sendes igjennom spolen og det før bildet til og avmagnetiseres. Vi lekte oss med en slik spole på Elektronikk en gang (tatt ut fra skjermen) og satte strøm på den, de andre skjermene som stod i umiddelbar nærhet fikk fine farger, så disse spolene er kraftige. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) recall er deguass eller noe slikt ,når du trykker på det så kommer det vaneligvis en rar lyd elns, men seriøst det funket for meg! Degauss på LCD? Eller har jeg misforstått litt? Endret 27. juni 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 recall er deguass eller noe slikt ,når du trykker på det så kommer det vaneligvis en rar lyd elns, men seriøst det funket for meg! Degauss på LCD? Eller har jeg misforstått litt? Dette lurer jeg litt på også. Er det deguass funksjon på LCD skjermer? Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Recall er vel å hente tilbake "factory settings" eller siste lagrede settings. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Vår kjære Øyvind Dale kommer med en rapport om ikke så lenge, der han skal teste magnet trikset *Han hadde gode iindiser på at det virker* Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Hvorfor er ikke dette oppdaget og omtalt før? Hvorfor behandles ikke LCD-skjermer med magneter før de blir solgt (ville skåret drastisk ned på produksjonskostnadene) Jeg stiller meg skeptisk til dette. EDIT: Lief. Endret 4. september 2004 av EJH Lenke til kommentar
Spook Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Ja dette fungerer nok ikke. Ingen skal få meg til å tro at magnetisme skal kunne gjøre noe som helst fra eller til med en pixelfeil på en LCD skjerm. Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Hvorfor behandles ikke LCD-skjermer med magneter før de blir solgt (ville skåret drastisk ned på produksjonskostnadene) Fordi hvert eneste panel blir ikke testet og sett over i alle farger for å lete etter pixelfeil. Lenke til kommentar
haakoo Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Hvorfor er ikke dette oppdaget og omtalt før?Hvorfor behandles ikke LCD-skjermer med magneter før de blir solgt (ville skåret drastisk ned på produksjonskostnadene) Jeg stiller meg skeptisk til dette. Vet du at de ikke blir det? Jeg kjenner ikke godt nok til produksjonsmetodene til at jeg bestemt kan si at skjermene ikke blir utsatt for et 'kraftig' magnetfelt før de forlater fabrikken. Problemet er vel eller alt som skjer med skjermen (panelet) etter at det er ferdig produsert. Det skal fortsatt settes sammen med andre deler til en komplett skjerm. Jeg har tro på magnettrikset, men jeg tror det avhenger av paneltype. Kjenner ikke paneltypene godt nok heller, men i hvert fall noen blir det brukt 'magnetiskestaver' som skifter rettning for å åpne og lukke en 'pixel' (et av fargefeltene til pixelen). Det kan nok fungere, men jeg hadde ventet på repporten/bruksanvisningen til Øyvind Dale. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Om dere blar tilbake til den orginale posten, så ser dere at han ikke hadde brukt en eneste magnet på skjermen sin, men at han hadde trykket på en knapp det stod "recall" på. Det er vel ingen indikasjoner på at en magnet skal kunne fikse døde pixler. Om noen derimot har bevis på det motsatte, så er det bare å si ifra. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Om dere blar tilbake til den orginale posten, så ser dere at han ikke hadde brukt en eneste magnet på skjermen sin, men at han hadde trykket på en knapp det stod "recall" på. Om du drar tilbake til den orginale posten selv ser du at han hadde trykket på recll ETTER at han hadde tatt en magnet over pixelen Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Ok, my bad. Leste igjennom det ENDA en gang, og så det nå. Vil fortsatt påstå at dette en ganske tvilsom metode. Er ingen som har bekreftet at dette virker, og morcan sa det ikke funket hos han. Er jo endel skjermer som ikke har denne recall funksjonen også ser det ut som. Hadde jo vært litt ålreit med mere info, evt merke/modell på den skjermen det fungerte på, og den det ikke fungerte på for evt å se en sammenheng. Lenke til kommentar
komode Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 jeg er spent på hvor dette ryktet kommer fra. altså, en magnet over en transistor skal endre noe...? LCD-skjermer har vært på markedet leeenge nå.. utrolig at dette fantastiske "trikset" ikke er omtalt noen steder. Lenke til kommentar
haakoo Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 jeg er spent på hvor dette ryktet kommer fra. altså, en magnet over en transistor skal endre noe...? LCD-skjermer har vært på markedet leeenge nå.. utrolig at dette fantastiske "trikset" ikke er omtalt noen steder. Det er ikke transistoren man skal gjøre noe med, det er krystallene. Uansett skal Øyvind Dale komme med en guid snart. Lenke til kommentar
hart Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 jeg er spent på hvor dette ryktet kommer fra. Ikke for å være spydig, men leser du ikke hva posten handler om før du skriver? "Ryktet" kommer fra 1. post. *venter i spenning på Øyvind Dahles rapport* Lenke til kommentar
dbdm Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Ikke tull med magneter, kan ødelegge mer enn fikse. Gjorde det med en TV en gang, og da ble det bare en regnbue over hele TVen. hehe... db Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Kan prøve på en bærbar med død pixel her på jobben kanskje... Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Kan alle som babler om CRT og TV'er la være å blande det inn? CRT skjermer sender elektroner som blir avbøyd ved hjelp av magnetfelt før de treffer bildeflaten. En ekstern magnet vil da forstyrre elektronene og da treffer de feil plass og lager sorte felter og feil farger. På LCD fins ikke det noen elektroner som sendes på samme måte. Det er krystaller som blir styrt av transistorer i LCD paneler. Skal teste magnettrikset på en skjerm her på jobb med ~20 pikselfeil(gammel compaq 15"). Endret 6. september 2004 av White_Tiger Lenke til kommentar
komode Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 jeg er spent på hvor dette ryktet kommer fra. Ikke for å være spydig, men leser du ikke hva posten handler om før du skriver? "Ryktet" kommer fra 1. post. *venter i spenning på Øyvind Dahles rapport* jeg har da vitterlig lest posten. om du viser litt velvilje så forstår du at jeg lurer på hvor _opprinnelsen_ til dette trikset kommer fra, annet enn små poster på ett norsk forum. forøvrig skjønner jeg ikke hvordan en magnet skal kunne påvirke en krystall.. det eneste en magnet kan påvirke (vi følger da fysiske lover) måtte være en transistor som inneholder ledere av metall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå