Gå til innhold

Megapixel kontra zoom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Optisk zoom er optisk zoom, du vil komme nærmere objektet, og er objektivene av grei kvalitet, blir det klare og skarpe bilder med full zoom, det burde i seg selv ikke ha innvirkning på bildekvaliteten.

Etter min mening, forutsatt at det er greie kamera du sammenlikner, vil du ikke se forskjell på bildene i det heletatt, bortsett i fra at de som er tatt med 10x optisk zoom er nærere objektet.

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Jeg funderer på å kjøpe DiMAGE Z2 eller Canon S1 IS.

Liker bla. zoom'n på disse, men Z2 har vel ca. 4 megapixel og

S1 IS ca. 3. (Husker ikke eksakt i farten)

Men hvis jeg evt. vil beskjære bildene, er det da bedre å kjøpe

ett kamera med ca. 5 megapixel og 3 optisk zoom?

Eller kanskje beskjærings "behovet" ikke blir så stort hvis jeg har

10 optisk zoom? :hmm:

Mvh, Phillipa

Lenke til kommentar

Det er klart at du vil få mer "data" å jobbe med på et 5 mp kamera enn med et 3 mp kamera om du planlegger å bruke utsnitt av bildene ol.

Men jeg anbefaler denne linken for å få et par synspunkter på saken

http://www.dinside.no/php/art.php?id=105117

Selv om akkurat denne karen har "satt seg" litt, er det mye fornuftig han kommer med, en grei pointer.

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Jeg funderer på å kjøpe DiMAGE Z2 eller Canon S1 IS.

Liker bla. zoom'n på disse, men Z2 har vel ca. 4 megapixel og

S1 IS ca. 3. (Husker ikke eksakt i farten)

Men hvis jeg evt. vil beskjære bildene, er det da bedre å kjøpe

ett kamera med ca. 5 megapixel og 3 optisk zoom?

Eller kanskje beskjærings "behovet" ikke blir så stort hvis jeg har

10 optisk zoom? :hmm:

Mvh, Phillipa

Et annet moment som skiller disse to kameraene er Bildestabilisering (IS på Canon)

Når brennviddene (som betegner "hvor mye du zoomer") på full zoom på kamera nærmer seg 400mm (disse tallene finner du oppgitt i spesifikasjonene til hvert enkelt kamera her på akam.no), må du etter allment godkjent teori ha en lukkertid på 1/400sek eller mindre for at du skal klare å holde kameraet stille nok til å få skarpt bilde.

Dette vil si at du i de fleste tilfeller selv på høylys dag vil måtte prioritere lysmengde over alt annet når du tar bildet, ofte vil ikke engang det være nok, og det blir vanskelig å få gode bilder i tele-enden av objektivets i det hele tatt hvis man ikke bruker stativ.

Men hvor ofte vil du bruke brennviddene mellom 150mm og 380mm?

De fleste kompakte digitalkameraer produseres med et zoom-området som strekker seg fra mellom 32mm og 38mm til mellom 96mm og 114mm (ofte betegnet som 3x zoom).

Dette gir moderat vidvinkel og moderat tele, og det gir amatørfotografen et godt utvalg av brennvidder for forskjellige situasjoner. I mange av de mest vanlige situasjonene er mer tele enn dette strengt tatt ikke praktisk.

Man kan riktignok føle at 38mm vidvinkel blir for "trangt" i enkelte situasjoner, og at 120mm blir litt for puslete til å ta bilder av ting forholdsvis langt borte, men man kan ofte gå nærmere eller lengre unna hvis dette skulle være nødvendig.

Det kan ofte være andre begrensninger eller muligheter ved kameraet enn linsens zoom som avgjør om bildet blir vellykket eller ikke.

Skal du imidlertid for det meste ta fuglebilder eller i andre situasjoner som krever en lang zoom, er såklart "ultra-zoom"-kategorien den mest interessante.

Dine forslag:

Canon S1 IS har optisk billedstabilisator, som gjør den til et bedre valg hvis man skal operere mye i super-tele området til objetivet.

Minolta Z2 har en megapixel mer (ikke alltid sett på som veldig viktig), raskere autofokus og litt bedre billedkvalitet.

Ut ifra dette (som, vel og merke er ting jeg har lest i anmeldelser og omtaler rundt om på nettet), vil Minolta Z1 være et bedre allroundkamera, mens Canon S1 IS er mer interessant for de som vil ta mange bilder av ting langt unna.

Håper dette ga et litt klarere bilde av brennviddejungelen.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Her er et andet reply fra en anden hjemmeside.

For de fleste mennesker vil det være bedst med optisk zoom, og færre megapixels. Hvis du har f.eks. 5 megapixels, og du bruger digital zoom til at zoome 3 gange ind, bliver resultatet på lidt over 0,5 megapixels. Det er ikke nok til at lave et 10x15 cm print i en god kvalitet. Minimum skal du have 1 megapixel for at lave 10x15 cm print i en god kvalitet. Derfor kan du med fordel vælge eksempelvis et kamera med 2 megapixels og 3x optisk zoom, og så vil du altid kunne lave gode billeder på 10x15 cm, selvom du har zoomet ind. Skal du printe større billeder end A4 bør du have 4 megapixels eller mere til rådighed for at få optimalt resultat.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...