Gå til innhold

Ekte Linux skrivebordsbrukere?

Anbefalte innlegg

Ok, tenkte å ikke svare for å unngå lynsjestemning, men jeg er helt uenig. OO er for meg et ubrukelig stykke program som kommer med feilmeldinger uansett hva jeg gjør. Det har ødelagt så mye arbeid for meg, både i calc og writer at jeg må bruke en annen maskin i husholdningen for å kunne gjøre arbeid som kreves som student.

Eksempel:

Excel, har en fjottete formatering som tvinger at den skifter f.ex 01.01.01 til et eller annet datoformat. Hvis man visker dette ut og prøver igjen så bytter den tilbake. Gjør dette noen ganger for å prøve å lure den (dette funker i office), så sier den at den har utført en feil. Når den starter opp igjen bringer reparasjonsfunksjonen fila mi tilbake til scratch.

Writer klarer ikke skrive ut konvolutter uten å komme med den samme løsninga, rett ut og farvel.

Nå har det ødelagt 5 av 5 innleveringer, og får ikke flere sjanser. Jeg har prøvd 3 versjoner, og får samme feilene på de samme tingene. Nå kan det hende jeg har vært uheldig, men OO er på langt nær noe officeløsning som kan erstatte ms office.

Føler jeg har gjort nok galt i denne tråden, så nå hiver jeg på litt mer bensin... :)

Ta det som dere vil.

Jeg veit godt at jeg burde: 1. ta backup oftere, da den ikke som standard gjør dette. 2. endrer formateringen, men det forsvarer ikke feilmeldinger.

Edit: hva hjelper odf hvis man har planer om å dele fila med andre *officebrukere?

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående det at folk bruker Linux, fordi det er gratis er jo bare tull. Har du råd til en pc, har du råd til OS. Mange betaler også for å bruke GNU/Linux, hva skulle ellers RedHat og andre leve av. Selv har jeg 2 XP-lisenser, men ikke noen av de er i bruk. Har nå i brukt kun GNU/Linux i to og et halv år. Før det hadde jeg vært windowsbruker i over ti år så jeg kan det systemet også. Grunnen til at jeg byttet over til GNU/Linux, var at ting er mer fleksibelt og det er mye lettere å gjøre det man, oppdatering av programvare og installasjon går som en drøm. At at programvare er laget med gode hensikter(free sotware), i motsettning til windowsprogamvare(adware, spyware, betalvare) er jo også et meget stort pluss. Det er også mye lettere å lære seg systemet, og skjønne hva som er galt hvis noe ikke funker, for at ting ikke funker skjer jo med alle uansett ferdighetsnivå og os. Forskjellen er bare at i GNU/Linux er det veldig lett å feilsøke.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at jeg kanskje fremstår som "fiendtlig" i denne delen av forumet, men jeg er bare sterkt uenig :) Håper ingen tar det personlig det jeg ytrer, da det kanskje kan se ut til at jeg selv har tatt ting og tang personlig. Ønsker å se mer av linux, bevares, så ikke se bare det verste i postene. :)

Lenke til kommentar

Tilfeldigvis prøver jeg crossover med MS Office 2003 nå. Det fungerer helt greit. Litt kranglete under installasjon av Office 2003, men fungerer helt fint med bittelitt lag av og til. Bare et forslag hvis du vil kjøre Office på et sikkert, stabilt og ekstremt fantastisk OS :tease:

Lenke til kommentar
Jeg ser nå at jeg kanskje fremstår som "fiendtlig" i denne delen av forumet, men jeg er bare sterkt uenig  :)  Håper ingen tar det personlig det jeg ytrer, da det kanskje kan se ut til at jeg selv har tatt ting og tang personlig. Ønsker å se mer av linux, bevares, så ikke se bare det verste i postene.  :)

6053748[/snapback]

No hard feelings :)

Ønsker å se mer av linux, bevares, så ikke se bare det verste i postene.  :)

Godt å høre :yes:

Lenke til kommentar
Edit: hva hjelper odf hvis man har planer om å dele fila med andre *officebrukere?

6053681[/snapback]

Det er MS Office brukernes problem. ODF er nylig blitt en ISO-standard. Om MS ikke er villig til å implementere ODF så er det MS som har et problem, ikke oppegående tekstbehandlingsapplikasjoner som støtter ODF.

EDIT: Hvis du har spesifikke problemer med OOo så bør du levere inn en bugrapport. Om OOo ikke får vite om feil så blir det ikke retta.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Angående det at folk bruker Linux, fordi det er gratis er jo bare tull. Har du råd til en pc, har du råd til OS. Mange betaler også for å bruke GNU/Linux, hva skulle ellers RedHat og andre leve av. Selv har jeg 2 XP-lisenser, men ikke noen av de er i bruk. Har nå i brukt kun GNU/Linux i to og et halv år. Før det hadde jeg vært windowsbruker i over ti år så jeg kan det systemet også. Grunnen til at jeg byttet over til GNU/Linux, var at ting er mer fleksibelt og det er mye lettere å gjøre det man, oppdatering av programvare og installasjon går som en drøm. At at programvare er laget med gode hensikter(free sotware), i motsettning til windowsprogamvare(adware, spyware, betalvare) er jo også et meget stort pluss. Det er også mye lettere å lære seg systemet, og skjønne hva som er galt hvis noe ikke funker, for at ting ikke funker skjer jo med alle uansett ferdighetsnivå og os. Forskjellen er bare at i GNU/Linux er det veldig lett å feilsøke.

6053696[/snapback]

Linux er gratis, windows er ikke gratis, det er et uomtvistelig faktum. Du kan velge å likevel betale for din linuxinstallasjon. Det er en vurdering du selv må gjøre basert på din økonomiske situasjon.

Det er ikke gitt at man har råd til 4000 til OS selvom man har råd til 4000 i hardware. Hvor tar du dette fra?

EDIT: dobbelmann: dette er et diskusjonsforum og linuxbrukere er egnerelt blant de mere opplyste - hvorfor bry seg om ikke-relatert svada ;) De som betyr noe her, ser denne idiotien du påpeker.

EDIT2: Dine OO erfaringer er interessante - hva med å lage en tråd med disse? Jeg har en del issues med OO jeg kunne tenke meg å ta opp selv. Du må da likevel være enig i at dette har kommet meget langt. Mange bruker fortsatt Microsoft Office 2000, OO er hvertfall et meget godt alternativ til dette.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Det er ikke gitt at man har råd til 4000 til OS selvom man har råd til 4000 i hardware. Hvor tar du dette fra?
... og hvor tar du disse prisene fra :roll:

Hvis man betaler 4000 for Windows(og er like klønete med penger i andre situasjoner), er det ikke så rart man har dårlig råd! Så vidt jeg har fått med meg får man en ny pc inklusive Windows for ned mot 4000.

Poenget mitt var bare det at, man ikke skal se på GNU/Linux som et annenrangs gratisOS. For det er det ikke, det er faktisk klodens mest moderne OS, imotsettning til oltidsOSet XP. De fleste som installerer GNU/Linux har desverre allerede blitt prakket på en Windowslisens, som blir liggende ubrukt. Altså, det ville ikke kostet dem noe å bruke Windows i stedet, men de velger heller å bruke et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
... og hvor tar du disse prisene fra :roll:

6055358[/snapback]

hvor fra? fra prislistene til en hvilken som helst webshop. Noe det virker som du allerede var klar over.

Ok, som fornuftig pc-bruker, selvom du har råd til hardware til 4000, er det ikke gitt at du har råd til hardware+os til 5500.

Jeg forstår ditt poeng, og jeg er enig. Mitt poeng er i tillegg at det er horribelt å skulle betale 1500 for et os som windows. 4000 er hinsides fornuft. Og dette er ikke gratis. Linux er gratis.

Du setter kanskje ubevisst fokus på et annet interessant fenomen. Linux blir muligens uglesett fordi det er nettopp gratis. Og sånnsett forstås som litt jalla. Sammenlignet med noe som koster penger.

Lenke til kommentar

6053681[/snapback]

Det er MS Office brukernes problem. ODF er nylig blitt en ISO-standard. Om MS ikke er villig til å implementere ODF så er det MS som har et problem, ikke oppegående tekstbehandlingsapplikasjoner som støtter ODF.

EDIT: Hvis du har spesifikke problemer med OOo så bør du levere inn en bugrapport. Om OOo ikke får vite om feil så blir det ikke retta.

6054670[/snapback]

Svarer meg selv.

Det ser ut til at MS er på gli i ODF-saken :) Dog, skal bli interesant å se hvordan MS finner det for godt å implementere ODF...

http://slashdot.org/article.pl?sid=06/05/07/0346201&from=rss

Samtidig så må jeg innrømme at MS representanten har et poeng, ODF er begrenset til OOo og SO sine funksjoner og MS har funksjoner osm overskrider disse. På den annen side, det burde ikke være umulig for MS å få inn disse eksklusive funksjonene i neste revisjon av ODF.

Lenke til kommentar

@ LessThanJake

Microsoft Windows XP Prof. SP2 Norsk, Fullversjon, Retail - 3.350,-

Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvare Norsk OEM - 1.295,-

Microsoft Office 2003 Pro Norsk CD Fullversjon, Retail - 5.195,-

Microsoft Office 2003 Pro Norsk CD Programvare OEM - 2.950,-

Ein sparer sjølvsagt ein god del peng på å kjøpe OEM sammen med maskinvare, men lisensen vert ugyldig vist man bytter hovedkort, og ein må då kjøpe ein ny lisens.

On topic:

Heime bruker eg GNU/Linux rundtom 90% av tiden. Eg har ein liten innstalasjon med winXP for å køyre enkelte spill, og for litt småtesting.

I dei aller fleste tilfeller, så jobber eg meir effektivt i GNU/Linux enn i windows. Stort sett det einaste problemet eg har er det er få printere som støtter GNU/Linux, men det er egentlig ikkje GNU/Linux sin feil, men heller late/redde/lite nytenkande printerprodusenter.

Eg liker serleg den gode implimentasjonen av fleire virtuelle skrivebord, som dei flesste WM/DE har, og den gode støtten for tastatursnarveger. (begge to mangler i windows)

Lenke til kommentar
Ok, tenkte å ikke svare for å unngå lynsjestemning, men jeg er helt uenig. OO er for meg et ubrukelig stykke program som kommer med feilmeldinger uansett hva jeg gjør. Det har ødelagt så mye arbeid for meg, både i calc og writer at jeg må bruke en annen maskin i husholdningen for å kunne gjøre arbeid som kreves som student.

Eksempel:

Excel, har en fjottete formatering som tvinger at den skifter f.ex 01.01.01 til et eller annet datoformat. Hvis man visker dette ut og prøver igjen så bytter den tilbake. Gjør dette noen ganger for å prøve å lure den (dette funker i office), så sier den at den har utført en feil. Når den starter opp igjen bringer reparasjonsfunksjonen fila mi tilbake til scratch.

Writer klarer ikke skrive ut konvolutter uten å komme med den samme løsninga, rett ut og farvel.

Nå har det ødelagt 5 av 5 innleveringer, og får ikke flere sjanser. Jeg har prøvd 3 versjoner, og får samme feilene på de samme tingene. Nå kan det hende jeg har vært uheldig, men OO er på langt nær noe officeløsning som kan erstatte ms office.

Føler jeg har gjort nok galt i denne tråden, så nå hiver jeg på litt mer bensin...  :)

Ta det som dere vil.

Jeg veit godt at jeg burde: 1. ta backup oftere, da den ikke som standard gjør dette. 2. endrer formateringen, men det forsvarer ikke feilmeldinger.

6053681[/snapback]

Ang. autorettingsfunksjon (stor forbokstav etc.) - Dersom du trykker "control-z" (angreknappen funker sikkert også) med en gang oo har "rettet" det for deg, så går det tilbake. Dette funker også i Word, btw. Ellers så kan du sikkert skru av funksjonen.

Ellers så er jo illustrasjonsplassering, det å holde orden på fonter og stiler, samt formeleditor langt bedre og enklere i OO writer.

Jeg har ikke brukt Calc noe særlig, så den kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg er absolutt dønn bestemt på at Writer er bedre enn Word! (i allefall for det jeg skriver på)

6053681[/snapback]

6054670[/snapback]

Joda, dumme ms gidder ikke implementere odf, men det hjelper ikke noen til å åpne min odf-fil med word... Men pdf er jo også veeeldig praktisk :)

@ LessThanJake

Microsoft Windows XP Prof. SP2 Norsk, Fullversjon, Retail  - 3.350,-

Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvare Norsk OEM - 1.295,-

Microsoft Office 2003 Pro Norsk CD Fullversjon, Retail - 5.195,-

Microsoft Office 2003 Pro Norsk CD Programvare OEM - 2.950,-

Ein sparer sjølvsagt ein god del peng på å kjøpe OEM sammen med maskinvare, men lisensen vert ugyldig vist man bytter hovedkort, og ein må då kjøpe ein ny lisens.

On topic:

Heime bruker eg GNU/Linux rundtom 90% av tiden. Eg har ein liten innstalasjon med winXP for å køyre enkelte spill, og for litt småtesting.

I dei aller fleste tilfeller, så jobber eg meir effektivt i GNU/Linux enn i windows. Stort sett det einaste problemet eg har er det er få printere som støtter GNU/Linux, men det er egentlig ikkje GNU/Linux sin feil, men heller late/redde/lite nytenkande printerprodusenter.

Eg liker serleg den gode implimentasjonen av fleire virtuelle skrivebord, som dei flesste WM/DE har, og den gode støtten for tastatursnarveger. (begge to mangler i windows)

6055646[/snapback]

Printere: HP printere funker. Punktum.

Lenke til kommentar

Pris er blant annet årsaken til min overgang. Da maskinen gikk heden skaffet jeg meg en billigmaskin til 500, skulle jeg da kjøpe windows for flere ganger prisen? Nei, linux virka for interessant. :)

Torbjørn: er enig i at OO er kommet meget langt, og det faktum at mange faktisk bruker det taler jo for seg! Jeg KUNNE ha brukt det, men ikke når det hindrer meg i mitt arbeid nå. Er gjerne med på en egen tråd på dette, men siden jeg er ferdig som student om et par uker vil jeg få veldig lite tid til å være så aktiv her som jeg kunne tenkt meg.

Mye mulig er det ms det nå står på når det gjelder odf, og det blir spennende å se hva som skjer. Mye mulig det er bedre enn de gamle formatene til ms, men hvis de ikke går an å bruke om hverandre så hjelper det jo ikke.

Til sist, kyrsjo: ctrl-z gjør om ms office sin siste handling også, dvs at hvis den endrer formatering kan man trykke ctrl-z så endrer den tilbake sin egen formatering. Dette gjør vel ikke OO, og var det jeg hadde håpet å få til når den hoppa på meg.

Lenke til kommentar
*snip*

Til sist, kyrsjo: ctrl-z gjør om ms office sin siste handling også, dvs at hvis den endrer formatering kan man trykke ctrl-z så endrer den tilbake sin egen formatering. Dette gjør vel ikke OO, og var det jeg hadde håpet å få til når den hoppa på meg.

6056095[/snapback]

Jo, det gjør den. Jeg testa akkurat å skrive "Hei. på *oo retter på til På* *jeg skriver control-z, oo retter På tilbake til på* deg", og det funka finfint. Prøv selv... Jeg er temmelig sikker på at den alltid har oppført seg slik...

Dette er Fedora 5 btw, og det har jo vært en del tråder om merkelige mystiske bugs i ubuntu i det siste...

Btw. hva studerer du?

Lenke til kommentar

Veit ikke om jeg helt telles her, men laptopen min som brukes til jobb, reising osv kjører kun linux. Den blir jo brukt 7.5t*5 i uka.

Desktopen min her hjemme kjører dualboot, men grunnet kjøpt av Windows Mobile telefon er jeg mest i Windows for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...