xiando Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Jeg bruker kun Gentoo Linux, både som skrivebord, til tjenere og alt mulig annet. Det har jeg gjort i årevis. Jeg husker jeg brukte Windows 3.1 en gang i tiden, men jeg likte det ikke. Jeg sliter med å bruke Windows, jeg føler at jeg ikke har noen kontroll og jeg har ingen anelse om hvordan jeg gjør noe utover å skrive et dokument i Word (Har ikke Windows installert hjemme). Jeg er rett og slett for vant med Linux, flere virtuelle skrivebord, enkel klipping og liming med musen (En av tingene som forvirrer meg mest med Windows er at tekst må kopieres med ctrl-c, pleier alltid bare å markere teksten med musen..), og mye annet. Og de Windows installasjonene jeg har prøvd mangler alltid det brede utvalget av programvare jeg er vant til å ha tilgjengelig (Gimp, Openoffice, Quanta, Mozilla, osv)... Lenke til kommentar
Svennings Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Men mange som ikke bruker det som Primær OS som poster - Men en poll hadde vært herlig å få igang. Én plass må en jo skille. Og da gjør det ikke meg noe å ha "kun linux", "kun linux, windows til spill" kategorier. Jeg siktet mest til argumentet om at hvis man har windows så burde man ikke poste. (Dette burde kanskje ha kommet tydeligere fram). Mitt poeng var at man kan ha linux som primær-OS selv om man faktisk også bruker windows. Dere kommer offtopic og begynner å snakke omting som ikke har noe særlig med saken å gjøre lengre. Hvem er "Dere"? Hvis du tenker på det vi akkurat nå diskuterer, så kan jeg være enig...men da er ikke "dere" riktig å bruke. Hvem er ekte Linux skrivebordsbrukere? Det er vel egentlig et definisjonsspørsmål. La oss da heller si det så enkelt at hvis du føler deg som en ekte Linux skrivebordsbruker, som jobber med dokumenter, chatter, surfer - og gjør det meste daglige i Linux så er du en ekte skrivebordsbruker. Flere som sier at de dual-booter med windows (for f.eks. å spille) passer vel inn i denne definisjonen. Det virker likevel som at enkelte har en definisjon som sier at for å være en "ekte Linux skrivebordsbruker" kan man ikke bruke Windows i det hele tatt. Dere leser mye feil, tråden er ikke ment som en annen "å, nei, alle de teite Windowsbrukerene tråd" - mye heller hvem er det som nå på dette tidspunkt kjører Linux. Velvel, dette ble litt for langt. Igjen, hvem er "dere"? Tenker du på alle som har postet? Det var en slik tråd jeg tenkte du prøvde å unngå. Derfor nevnte jeg tidligere at det var snakk om hvem som brukte linux som primær-OS, og ikke hvem som ikke brukte windows. Uff, dette ble også for langt og off-topic...beklager det... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Igjen, hvem er "dere"? Tenker du på alle som har postet? Det var en slik tråd jeg tenkte du prøvde å unngå. Derfor nevnte jeg tidligere at det var snakk om hvem som brukte linux som primær-OS, og ikke hvem som ikke brukte windows. Uff, dette ble også for langt og off-topic...beklager det... Hm, trodde jeg skrev noe om dette i den første posten. Ja, det er for folk som bruker Linux Primært, vi trenger ikke gjøre det verre. Men primært betyr ikke at en ikke kan bruke OS X en gang i uka for å redigere (eller for de som bruker Windows, - f.eks spille litt). Vi gjør det alt for komplisert nå her En poll hadde vært å foretrekke. Den er underveis - må bare vente til en kjekke moderator er på (har sendt litt meldinger rundt) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Etter Velmont sitt ønske, er det nå lagt ut en poll her. Ta en titt! Lenke til kommentar
babbustaman Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Har i en uke nå kjørte Ubuntu (breezy badger) og bare d på min maskin. Fjernet alt som hadde med XP og gjøre, og må si meg fornøyd. Nå har jeg også kommet over grønnskollingstadiet, og kan stolt kalle meg selv for nybegynner Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) utelukkende Linux på både desktop, laptop og selvfølgelig server her .. dette siden 2001 - blitt noen år byttet distro et par ganger, men nå går det i ubuntu på desktop og laptop - og debian på server edit: jaggu, snart 2 år gammel tråd dette Endret 5. mai 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
dabear Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Gratulerer med en über-bump! Kjører Ubuntu Dapper Drake på hoved-pc (laptop) og dualboot mellom xp og dapper drake på desktopmaskina Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Jeg bruker slackware på desktop-maskinen min. Har brukt Linux på desktopen i 6-7 mnd nå, og er kjempefornøyd. Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Gammal post, men svarer lell. Kjører Ubuntu på desktop'en, da windowsmaskina tok kvelden. Blir nok å fortsette å bruke linux, da jeg nå ikke har planer om å fikse den andre maskina likevel. Linux har ikke nubbekjangs mot Windows etter min mening. Eineste(!) grunnen til at linux kjøres er at det er gratis, og det passer bra da man som student, og etter studietida, ikke har alt for god råd. Ser det er forferdelig mange som aldri har brukt annet enn linux som kommer med helt feilaktige opplysninger om windows, og det gjør meg noe skeptisk med tanke på hvor bastant mange linuxbrukere er... mine 2 cents... Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) ... Endret 12. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Er vel en 100% heltids linuxbruker, rett og slett fordi det funker, med et digert, rungende punktum etter. Friheten er også en del av "funker", noe som alle som har kragla med lisensavdelingen til et eller annet softwarefirma veit... Bruker pc'n hovedsaklig til progging/oppgaveskriving, epost/internett, men innimellom blir det jo litt enkel filmredigering etc. Og da er det greit å ha et OS hvor jeg kan konsentrere meg om selve OS'et, ikke søtten popus om "nå må du oppdatere antivirusen!" etc. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Heisann!? Den var gammel, ja. Dessuten er den "forurenset". Meningen var, om jeg ikke tar feil, at de som utelukkende kjørte linux, skulle poste... ny tråd, kanskje? Selv kastet jeg ut windows da Ubuntu Breezy kom ut i fjor. Desverre har jeg en minidisc, som trenger SonicStage (elendig program), og dermed kjører jeg xp i en vmware-partisjon når jeg skal overføre sanger. Derfor er jeg litt usikker på om jeg er skikket til å poste her selv? Bortsett fra det, er jeg linux-bruker. Fungerer utmerket til nå! Det er ganske gøy å følge med på utviklingen til div. ting, som xgl, wine, gnome, ubuntu... også har ubuntu 6mnd syklus. Da er det alltid moro å se hvilke herlige features som kommer neste gang. dobbelmann: Vil vel snu på det, og si: Ser/vet det er forferdelig mange som aldri har brukt annet enn windows som kommer med helt feilaktige opplysninger om linux. touché Det er ikke til å komme unna. Det skal sies at dette går begge veier. Du har rett, jeg har rett. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Debian Sarge med 2.4.x på server, Ubuntu Dapper på desktop. Linux har ikke nubbekjangs mot Windows etter min mening. Eineste(!) grunnen til at linux kjøres er at det er gratis, og det passer bra da man som student, og etter studietida, ikke har alt for god råd. Ser det er forferdelig mange som aldri har brukt annet enn linux som kommer med helt feilaktige opplysninger om windows, og det gjør meg noe skeptisk med tanke på hvor bastant mange linuxbrukere er... mine 2 cents... 6047159[/snapback] Overlegen og overlegen. Et OS som må defragmenteres og holde vedlike et register for ikke å bli tregere og tregere, er ikke overlegent i 2006 Noe er fremdeles lettere i Windows, men i det store og det hele er det ingen annen grunn enn kompatibiltet for å velge Windows. Endret 5. mai 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
Palme Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Kjører 100% linux, eller rettere sagt ubuntu på alle mine maskiner. Lenge siden M$ ble formatert og enkelt og greit ryddet bort fra maskinen min. Det eneste jeg har med windows og gjøre er at jeg har en liten boks stående på ett avlukket kontor som jeg bruker remote desktop på og administrerer AD på, men thats it. Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Jeg kjører for øyeblikket bare Slackware på en maskin og det er laptopen. Der har jeg Slackware 10.2 i dualboot med Windows 2000. Det fungerer kjempe bra det. Slackware 10.2 er koselig synes no jeg. Er ikke så vanskelig å lære seg, også er ikke ting så vanskelig der heller, samtidig som du har god sikkerhet. Tenkte jeg skulle installere Slackware på den stasjonære også etterhvert, også tror jeg det blir Slackware 10.2/11.0 på klassemaskina etterhvert. Er lei av Windows 98 på klassemaskina. RattleBattle: Hjælpes du er helt på jordet. Windows må IKKE defragmenteres hele tia for at den ikke skal bli treig. For oss som kan Windows, kan vi å vedlikeholde Windowsen slik at den ikke blir treig. Selv defragmenterer jeg aldri maskinene mine. Har aldri gidda det, og nei, Windowsene mine blir IKKE treig. Så jeg skjønner ikke helt hva det er snakk om når du snakker om defargmentering hele tia i Windows. Bare tull. For å si det sånn: Hvis noen maskiner jeg holder på med blir treig er det andre ting jeg sjekker før jeg defragmenterer disken. Lenke til kommentar
Solow Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Bruker windows og OS2! kjørt virituelt fra win 8 timer hver dag. På jobb. Hjemme er det bare ubuntu som gjelder. Fruen bruker således bare ubuntu siden hun er hjemmeværende... Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 RattleBattle: Hjælpes du er helt på jordet. Windows må IKKE defragmenteres hele tia for at den ikke skal bli treig. For oss som kan Windows, kan vi å vedlikeholde Windowsen slik at den ikke blir treig. Selv defragmenterer jeg aldri maskinene mine. Har aldri gidda det, og nei, Windowsene mine blir IKKE treig. Så jeg skjønner ikke helt hva det er snakk om når du snakker om defargmentering hele tia i Windows. Bare tull. For å si det sånn: Hvis noen maskiner jeg holder på med blir treig er det andre ting jeg sjekker før jeg defragmenterer disken. 6048878[/snapback] Jeg sa ikke hele tiden, men faktum er at filene på diskene i Windows blir fragmentert etterhvert. Det er ikke tilfelle i f.eks. Linux og OSX. Det har blitt bedre i Windows med 2000/XP, men bør fortsatt gjøres. Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Siden man først er off topic... Hvordan unngår man i linux at disken blir fragmentert? Er det noen som kan gi en GOD link til info om det? Videre var det en i en post her som skreiv at han ikke skjønte hvordan man kan bruke windows hvis man MÅ bruke ctrl-c for å kopiere, da han liker å bruke musen til det. Hvis man forkaster windows bare for det så er det jo no gæli ute og går. Kanskje han bare overså det, men likevel. Det som gnager meg mest i linux er: "Her har du et program som gjør ditt og datt". "Ja men jeg vil ha et alternativ!" "Nei, det finnes bare dette" Hallo i luken... Igjen, bruker ubuntu og vil fortsette med det, men det er mest fordi jeg er sta Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) *Slettet* Ikke ta ting etter "hukommelse". Endret 5. mai 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Gammal post, men svarer lell. Kjører Ubuntu på desktop'en, da windowsmaskina tok kvelden. Blir nok å fortsette å bruke linux, da jeg nå ikke har planer om å fikse den andre maskina likevel. Linux har ikke nubbekjangs mot Windows etter min mening. Eineste(!) grunnen til at linux kjøres er at det er gratis, og det passer bra da man som student, og etter studietida, ikke har alt for god råd. Ser det er forferdelig mange som aldri har brukt annet enn linux som kommer med helt feilaktige opplysninger om windows, og det gjør meg noe skeptisk med tanke på hvor bastant mange linuxbrukere er... mine 2 cents... 6047159[/snapback] Tja, nå begynner det å bli en stund siden jeg bytta, men jeg var da ikke såååå ille på windows i sin tid... Jeg hadde da _litt_ peiling i allefall... Selfølgelig kan det jo være det at Linux er lettere å lære, slik at det jeg kunne om windows er lite i forhold til det jeg kan om Linux i dag, men det blir en heeelt annen diskusjon... Linux-filsystemer defragmenterer automatisk. Det er bare å søke på nettet selv . 6049235[/snapback] Hvordan da? Hvilket filsystem? Setter cron i gang "nei! nå er det på tide å røske opp litt her, sjø!" eller hvordan virker det? Har selv hørt at dersom du fyller opp over 95% av en ext3-disk, så er du nesten garantert fragmentering herifra til helvete... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå