Gå til innhold

Ekte Linux skrivebordsbrukere?

Anbefalte innlegg

Som jeg tenkte -- mange av de som har postet her hadde ikke trengt å poste i det hele tatt. De faller ikke inn under det Velmont snakket om.

Jeg telte 27 stykk som kjører ren Linux eller *BSD. Og så var det 20 stykk som postet at de dualbooter eller har Windows på en av maskinene sine. Jeg var ganske nazi da jeg telte -- har du Windows, ryker du ut og burde ikke ha postet om det var opp til meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som jeg tenkte -- mange av de som har postet her hadde ikke trengt å poste i det hele tatt. De faller ikke inn under det Velmont snakket om.

Jeg telte 27 stykk som kjører ren Linux eller *BSD. Og så var det 20 stykk som postet at de dualbooter eller har Windows på en av maskinene sine. Jeg var ganske nazi da jeg telte -- har du Windows, ryker du ut og burde ikke ha postet om det var opp til meg ;)

Enig, det var dette jeg egentlig ville ha. Vi som bruker Linux - og ikke booter Windows :)

Jeg har ikke Windows på 3/4 pcer, men den ene funker ikke uansett. Selv om jeg føler at

den ene forurenser min ellers helt rene Linux-bruk. - Synd å se at tråden ble forurenset.

Men jeg lager heller en poll jeg - den kan da ikke gå offtopic å bli ødelagt! :)

Lenke til kommentar

ikke vær så slemme nå da..

Bruker man Linux til ALT bortsett fra spilling og andre ting som eventuelt MÅ kjøres i windows vil jeg si det går som "ekte Linux skrivebordsbruker"...

Spill er da ikke akkurat skrivebordsbruk?

Lenke til kommentar

[noget offtopic]

I overigår installerte jeg windows for første gang på 1.5 år..

Eneste grunnen til at jeg gjorde det var at jeg var blitt alt for inkompetent på dette windows-greine. I grunn kan jeg ikke si det var noen behagelig opplevelse å komme tilbake til windows; jeg har det bedre i linux rett og slett fordi det er et bedre operativsystem.

En annen ting jeg oppdaget er at windows suger på multitasking. Nesten umulig å gjøre flere ting samtidig, og savnet til flere desktopper var forøvrig stort.

19 kritiske oppdateringer siden SP1 var installert. Også må jeg få aktivert denne saken så snart jeg får tak i den keyen jeg faktisk skal bruke.. Utrolig kjedelig å begynne med dette greine igjen. Jeg ser heller _ingen_ grunn til at jeg skal bruke windows fremfor linux heller.

[/noget offtopic]

Jeg holder meg til linux jeg. Forøvrig på 3 av 3 maskiner :)

Lenke til kommentar
Man kan da være "ekte linuxbruker" fordi om man prøver å holde seg oppdatert i Windows-verdene (noe som faktisk kan komme godt med).  OS er ikke en religion der man MÅ bruke kun en :p

Helt enig. Synes i grunn de andre overdriver litt.

Men nå er det begrenset hvor oppdatert man faktisk må holde seg

Endret av xeon
Lenke til kommentar
OS er ikke en religion der man MÅ bruke kun en

Enig. Det blir litt tåpelig.

Ikke alle har tid til å sitte døgnet rundt å lære seg linux, derfor blir det til at man beholder Windows til den dagen man får dekket alle sine behov på den "frie" plattformen uten for mye pes.

Kanskje også noen ender opp med at det ikke er mulig for dem å dekke alle behov på en plattform, hva er man så da? Ikke ekte linux-bruker ifølge trådstarter, og ifølge mange windows-brukere er du eller ikke en ekte windows-bruker... så da ender du opp som en lausunge da?

Dette minner mye om "stridighetene" som finnes mellom Windows Mobile og PalmOS brukere... hvorfor skal man for pokker absolutt være svart eller hvit?

Vel, jeg trives i min fargerike lausunge-tilværelse, så kan andre synes hva pokker de vil :D

Lenke til kommentar
Ikke alle har tid til å sitte døgnet rundt å lære seg linux, derfor blir det til at man beholder Windows til den dagen man får dekket alle sine behov på den "frie" plattformen uten for mye pes.

er man en 'ekte linux skrivebordsbruker' da, hvis man ikke får dekt sine behov i linux? :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg "lærer" ikke hele tiden mens jeg bruker FreeBSD. Jeg lærer ting nå og da, når jeg prøver noe nytt blant annet. Det samme gjelder vel Windows? Alt du gjør til vanlig ligger inne, det går automatisk, så er det innimellom, da du lærer akkurat hvilke knapper å trykke på for å finne akkurat den entryen i registeret som må forandres på for at noe skal fungere men som igjen da gjør at hele windows kræsjer uten at du får lagret hjemmeleksen din som du holdt på å skreve i word (grøss) og ødelegger livet ditt siden dette var verdens viktigste hjemmelekse (den innebar svaret på aids og hvordan lage mat og næringsstoffer ut av ingenting) og verden er dømt til evig fordømmelse, alt dette, fordi du valgte å bruke Windows så du ikke skulle trenge å "lære linux" hele tiden.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Neophus: hvis du gjør lekser i MS word xp/2003 og maskina krasjer så kan du være så heldig at dokumentet blir tatt vare på når du starter Word igjen. dette har jeg opplevd et par ganger. men dette skjer visst ikke på eldre versjoner enn Office XP. jaja nok om det.

Lenke til kommentar
Neophus: hvis du gjør lekser i MS word xp/2003 og maskina krasjer så kan du være så heldig at dokumentet blir tatt vare på når du starter Word igjen. dette har jeg opplevd et par ganger. men dette skjer visst ikke på eldre versjoner enn Office XP. jaja nok om det.

Ja, den gjør det; og det fungerer ca. 50% av gangene (erfaringen fra jobben i hvertfall, ca. det vi greier å gjenopprette når brukerne ringer inn)

Lenke til kommentar

Slik har det vært lenge... opplevde det for første gang for mange mange år siden.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde bare å komme med et poeng. :p

At windows gjerne kræsjer om du forandrer på en ditt som egentlig ikke _Skal_ påvirke datt, men som påvirker datt likevel, gjerne slik at dutt feiler og drar med seg dott i fallet, etc etc. Og om man arbeider med svaret på aids og verdenshunger, bruker man vel ikke word til notater? :O

Lenke til kommentar

Si at jeg bruker pcn i snitt i 3,5t hver dag (det gjør jeg minst).

Så bruker jeg kanskje windows et par timer i måneden strengt tatt for jeg er "nødt".

Da vil hver time representere 1%, om jeg da bruker windows i 3 timer bruker jeg likevel linux i 97% av tida.

Skal jeg så regne med all den tida pcn står på uten at jeg bruker den (den står på døgnet rundt) så blir linuxtallet ennå større.

Jeg har ikke bootet windows siden sist gang jeg var på lan og det er vel en måned siden, før det kan jeg bare huske å ha bootet windows for å teste tvkortet (som forøvrig funker fint i linux nå).

Så ja, jeg ser på meg selv som en ekte linux på desktop bruker for jeg har brukt linux i godt over 95% av tida siden påske (da jeg konverterte helt til linux på desktop).

Forøvrig kan jeg si at når jeg snart drar på ferie i fire uker så har jeg med meg laptop med bare linux på.

Edit: dårlig formulering.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Hvis du leser Velmont sin startpost litt nøyere så ser du at han spør om hvem som har linux som primær-OS, ikke hvem som ikke bruker Windows. Altså kan alle som bruker linux primært svare.

NB: Det er kanskje best det ikke er opp til deg. ;)

Lenke til kommentar

Hvis du leser Velmont sin startpost litt nøyere så ser du at han spør om hvem som har linux som primær-OS, ikke hvem som ikke bruker Windows. Altså kan alle som bruker linux primært svare.

NB: Det er kanskje best det ikke er opp til deg. ;)

Men mange som ikke bruker det som Primær OS som poster :) - Men en poll hadde vært

herlig å få igang. Én plass må en jo skille. Og da gjør det ikke meg noe å ha "kun linux",

"kun linux, windows til spill" kategorier. Dere kommer offtopic og begynner å snakke om

ting som ikke har noe særlig med saken å gjøre lengre.

Hvem er ekte Linux skrivebordsbrukere? - Vel, dem som bruker det som Primær OS, da

mener jeg ikke at man lærer seg Windows, eller bruker det til spill. Men at man bruker

Linux til det Linux er god til, som i min tilværelse er alt (utenom videoredigering -> OS X).

La oss da heller si det så enkelt at hvis du føler deg som en ekte Linux skrivebordsbruker,

som jobber med dokumenter, chatter, surfer - og gjør det meste daglige i Linux så er du en

ekte skrivebordsbruker. - Dere leser mye feil, tråden er ikke ment som en annen "å, nei,

alle de teite Windowsbrukerene tråd" - mye heller hvem er det som nå på dette tidspunkt

kjører Linux. Velvel, dette ble litt for langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...