Gå til innhold

Ekte Linux skrivebordsbrukere?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte siden det er så mange "Søndagsbrukere" av Linux her nå, så hadde det vært morro å vite hvem som kjører Linux primært - da som HOVEDOPERATIVSYSTEM på pcen. Jeg er IKKE interessert i dualboots hvor OSene blir brukt like mye..

Så følg min stil, jeg vil vite hvem som bruker GNU/Linux(om BSD, si så) som deres operativsystem på skrivebordspcen. Nei - ikke serveren eller testepcen din, heller ikke som en "kul" dualboot du aldri bruker.

Vennligst, ikke "strekk litt grenser". Jeg vil gjerne vite hvem som er i samme båt - ikke hvem som kanskje kunne tenke seg å entre båten.

Så, la oss se hvem som bruker Linux skikkelig da

-------------------------------------------------------------

Jeg kjører GNU/Linux på desktop.

Jeg har 4 egne pcer -> ALLE kjører Linux primært.

Laptopen min har en ubrukt Windows-installasjon på seg.

Hoveddistro: Arch Linux

Endret av Velmont
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en pentium 3 som kun kjøres linux på, står for routing-oppgaver og lett desktopbruk. Den andre maskinen min er en Athlon-maskin med to skjermer, flere skjermkort og den kjører Archlinux for det meste. Bruker linux som operativsystem i det daglige, og det fungerer fortreffelig.

Lenke til kommentar

Slackware på 133 MHz-boksen min :) Brukes omtrent bare til shell og irssi :).

Kjører gentoo på min desktopmaskin, men tror snart jeg skal gå over til en distro der jeg slipper så mye kompilering :).

Endret av sim
Lenke til kommentar

Gentoo 23/7 på hovedmaskinen. Litt windows på Lan party en gang i blandt må jeg leve med. Så i tilleg kjører jeg selvfølgelig linux (gentoo) på filserveren, og har en 400mhz som jeg driver å tester andre distroer på (suse, mandrake o.l).

Om det også er interesangt kjører jeg KDE 3.2.2 og kjerne 2.6.6-rc2. Prøvde gnome litt, men syns det ble litt "slapt". Fluxbox var ikke en god nok skrivebords erstatter for meg. Kjørte dog Xfce4 lenge, og likte det. Men gikk til slutt over til Kde på fulltid.

Lenke til kommentar

Har brukt linux fast som eneste os siden februar 2004. Windows forsvant fra disken etter 2 uker.

Linux har gjort at jeg har det mye mer gøy med pcen, lærer noe nytt hele tiden. I windows er man utlært etter en mnd.

Edit:

På hovedpcen har jeg stortsett kjørt slackware. (nå Slackware 10.0 :D )

På serveren min (cs og fil server) kjører jeg gentoo.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Primær-desktop-bruker stadig mer fast siden Høsten 2003, har i dag kun en XP partisjon på 5 GB (skammen...) på laptoppen som brukes til å spille CS på LAN og DVD på tv-ut. (den partisjonen ligger _sist_ på disken og heter CS i GRUB...)

Jula 2003 gikk Windows ut på hoved-stasjonære pc'n min, (som hadde stått der som printerserver en god stund, dvs. på slutten gadd jeg ikke det engang og la en skjøte-usb-kabel over til laptoppen...)

Etter det har jeg stort sett kun brukt Linux (den Windows-parisjonen blir max boota en gang i måneden. MAX)

Bruker FC2 på hovedboksene mine, og har en "lekemaskin" (navn på nettet: familepc) som jeg driver å tester distroer på. SuSE nå - og den håndterte de mangelfulle 128 MB RAM langt bedre enn Fedora (ikke sirrup...)

Lenke til kommentar

Brukt linux som primært os i ca 3 år tror jeg. Bruker for øyeblikket gentoo og debian (sid). Har windows installert i vmware pga en scanner som ikke er laget drivere til.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Jeg har utelukkende linux på hovedpcen min, og har brukt det daglig i ett år nå med en herlig 3 skjerms-løsning (to skjermkort).

Bruker archlinux, husker ikke når jeg installerte den, men tror det var ved jule tider. Jeg kommer ikke til å skifte heller, hverken fra arch eller linux ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker utelukkende Debian og Slackware systemer i såvel jobb som privat sammenheng. Er noen år siden sist jeg brukte windows - utenom når jeg må rundt å "reparere" systemer for familie og venner :(. Siste installen jeg gjorde på en egen boks var windows ME da det var ferskt.

Men når jeg neste gang oppgraderer desktopen så havner nok win2003 eller noget slikt på den. Er nok ikke så dumt å skaffe seg litt windows erfaring.

Endret av kattemat
Lenke til kommentar

Har brukt linux som hoved-OS på desktopen i cirka to år nå, gentoo er hoved-distro, Fedora Core 1 ligger på boot-partisjonen (hehe..), men blir så å si aldri brukt lenger.. I tillegg har jeg en windows-partisjon "just in case", men den blir brukt uhyre sjelden.. Har ingen planer om å bytte fra gentoo til tross for all kompileringen; med 2.6-kjernen kan jeg jobbe som normalt selv når maskinen kompilerer noe :D. Prøv å gjøre det samme i windows/OSX....

På jobben er jeg så heldig å ha en powerbook tilgjengelig :thumbup:. Jeg hadde ikke hatt noe imot å ha hatt en linux-desktop der også, men i valget mellom OSX og linux på desktopen er jeg fortsatt ørlite i favør av OSX...

Lenke til kommentar

Har en debian (sid) desktop PC som jeg bruker daglig.

Utenom det har jeg en server på 133mhz jeg bruker som kjører freebsd og en 90mhz som jeg har ved siden av sengen og bruker som tynnklient mot desktop pcen :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux primært.. Og Windows på lan..

Nå er jeg lat.. Så da bare paster jeg inn ting og tang

Linux Osgiliath 2.6.7-gentoo-r6 #1 Sat Jun 26 00:00:59 CEST 2004 i686 AMD Athlon XP 2100+ AuthenticAMD GNU/Linux

Sier vel det meste?

Lenke til kommentar

Jeg la inn gentoo på min egen pc i påsken for å teste det.

Siden da har jeg brukt gentoo på desktop.

Brukte også primært linux på desktop i perioder tidligere, da både med rh7.3, rh8.0 og rh9.

Pcen er dualboot så jeg har både gentoo og windows installert, men etter jeg fikk inn gentoo har windows kun vært brukt i spesielle tilfeller; lan (kan ikke spille nyeste spillene som battlefield vietnam i linux :( ), for å teste tvkortet da jeg fikk det (det funker forøvrig fett i linux nå), og for å mekke en DV film en gang (jeg har ikke fått fixa meg med firewire støtte og videoredigeringsprogrammer i linux ennå).

I huset er det 4 pcer som er i bruk:

- Router (står på 24/7 med gentoo)

- Min pc (står som regel på 24/7 med gentoo, nesten 6 dager uptime nå, hadde tre uker en gang før)

- Pappas laptop (nettopp konvertert fra windows til gentoo, står å compiler noe stuff nå)

- Gammelpcen (windows dessverre, 6gb harddisk er for lite til dualboot og er ikke klar for å fjerne windows ennå)

For å oppsummere så bruker jeg linux på desktop, og jeg konverterer pappa og lillebror til linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...