Gå til innhold

Bygge Kabinett for 19" rack

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da var tiden her da min første worklogg skal se verdens(hw.no`s) lys. Jeg har lenge hatt lyst til å bygge et Kabinett. Tidligere har jeg prøvd meg på å lage kabinett av kun treverk og papp. Noe som gikk rett i vasken, uten at det var noen stor overaskelse. Denne gangen skal jeg prøve meg på noe helt annet. Jeg skal lage et 19” rackmonterbart kabinett av metall. Dette kabinettet skal stå i et hjemmelaget 19” rack sammen med et par forsterkere. Maskinen som skal stå i kabinettet, skal fungere som presentasjonsmaskin for fremvisning av tekst/bilder/video på storskjerm.

Utgangspunktet mitt var som følger:

1stk: MSI K7T TURBO –R Hovedkort

1stk: AMD T-bird(vidunderfugl) 1,33 Ghz prosessor

2stk: PC-133 Rambrikker, (1stk: 128MB, 1stk: 256MB)

1stk: Pioneer Slot-in DVD spiller

1stk: Mitsumi 4x/2x/8x CD brenner

1stk: 250w PSU av ukjent merke

1stk: Ide om hvordan jeg skal lage dette

murty_worklogg11.jpg

Her har vi Hovedkort, CPU-vifte, Cd-brenner, Lakk, 12v bryter og PSU

Det jeg altså ikke har er; skjermkort og harddisk. Skjermkortet vil bli et Matrox G450/550 Millenium. Harddisken blir det jeg får tak i til billigst mulig penge.

Først måtte jeg ta mål av racket for å vite hvor mye spillerom jeg har.

murty_worklogg13.jpg

Her er det hjemmelagede racket som kabinettet skal monteres i

Det viste seg at jeg hadde 17 og en fjerdedel tomme å gå på. I dybden har jeg forsåvidt ikke noen begrensinger. Og høyden tar jeg som det passer seg.

murty_worklogg12.jpg

Legg merke til røde LEDs på forsterkerne(synes veldig dårlig)

Hvis vi ser på forsterkerne som står i racket fra før. Så ser man at de har noen få røde LEDs. Et av målene med kabinettet vil være å usynliggjøre de røde LEDene med Masse blå på kabinettet til PCen. (kanskje det også blir katoder?)

Jeg hadde som sagt 17" ++ til rådighet i bredden. Jeg fant derfor frem en svær rull med papir for å begynne å tegne opp feltet som hardwaren måtte være innenfor.

murty_worklogg06.jpg

Ferdig tegnet opp ramme til hardwaren, tilsvarer størrelsen på kabinettet

jeg tok deretter å puttet hardwaren inn i rammen for å se hvor dypt kabinettet måtte bli. Som dere ser på bildet under så har jeg finni frem en harddisk. Det er en halv-defekt 2,1GB ide-disk som naturligvis ikke skal brukes i det endelige produktet men som kun er brukt for å vite målene på harddisken.

murty_worklogg14.jpg

hardwaren på plass innenfor ramma

jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å ha harddisken bak cd-romen der det nå er et åpent felt, men valgte å flytte den grunnet at det vil bli bedre kjøling på den, der den er nå. Dette fordi jeg skal ha 2stk 120mm vifter i front som skal blåse luft over hele kassa. Noen som har forslag til hva jeg skal bruke det åpne feltet til?

murty_worklogg10.jpg

PSU uten lokk

PSU`en var et lite problem. Jeg hadde rett og slett glemt den. Men som dere ser på forrige bilde har jeg fått plass til den. Og nå er alt i orden. Hvordan jeg skulle kjøle PSU`en var et annet problem. Så jeg tar rett og slett bort alle deksler og lar den ligge åpen rett på bunnplata. (de dekslene som er på nå, skal bort) Luft får den fra 120mm viftene som står rett ved siden av den. Strømtilførselen skal være i bakkant av kabinettet, altså jeg må forlenge kablene. Men dette skal ikke være noe problem ;)

Jeg satte en stund å tenkte på hvordan jeg skulle feste harddisken og cd-rommene. Men så kom jeg på. AH! Jeg har jo et gammelt kabinett på loftet. Det kan jeg ribbe for festemekanismer.

murty_worklogg05.jpg

Gammelt kabinett som snart skal ribbes

Det viste seg at jeg måtte bruke litt makt på det gamle kabinettet. det var på en måte sveiset litt sammen tror jeg.

murty_worklogg04.jpg

Med rett verktøy går det som en lek

murty_worklogg03.jpg

Ferdig med å demontere et av festene

Der var jeg ferdig med et av festene. Bare et tosifret antall fester igjen :w00t:

Men det viste seg at det gikk lettere nå som jeg hadde teknikken inne.

murty_worklogg02.jpg

Det kan ikke alltid gå bra når man bruker makt

murty_worklogg01.jpg

Ferdig med å ribbe det gamle kabinettet

Her er alt jeg trenger av festemekanismer. Feste for Cd-romer og harddisk. Festeplate for hovedkort. Og også bakplata i kabinettet til å feste tilleggskort i. Hvorvidt jeg kommer til å bruke bakplata kommer jeg tilbake til senere.

murty_worklogg09.jpg

USB-porter og MIDI-port i en brakket. under: CD-brenneren.

Jeg fant disse usb-portene. tenkte jeg kunne ha inngang for USB i front. Alltids kjekt å ha ved tilkobling av foreksempel digitalkamera.

Dette var første del av Workloggen. Neste del vil komme til å inneholde bilder og informasjon om hovedmaterialene, altså vegger og gulv. Gulvet kommer til å bli massivt og tungt.. det kan jeg si dere!

Beklager at bildene kanskje er litt treige å laste, og kanskje også ustabile. bruker home.no serveren. Skal legge de ut på servern til opticus etterhvert. Men har fått vite at den servern kommer til å ha en del nedetid denne helga, så jeg droppa den i første omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe.. jo takk.. har jo sett en del worklogger og vet sånn någenlunde hvordan man skal lage en worklogg nå. men som sagt. min første.. Dere har jeg ikke sett så mye av prosjektet enda.. kun enkelte elementer som skal være med og en liten innleding.. selve bygginga er jo ikke i gang enda.

BTW: likte utgangspunktet ditt på den kjøtthammern

Endret av Murty
Lenke til kommentar
jeg har ett spørsmål, det ser ut som du har peiling på PA forsterkere, har tenkt å bestille en PA forsterker kan jeg koble den rett til cd spillern?

Tror nok du kan gjøre detet ja, men du må passe på at du kjøper med kabler som du skal koble fra forsterkeren og til cd spilleren, visst det ikke følger med da ;)

Lenke til kommentar
Tror nok du kan gjøre detet ja, men du må passe på at du kjøper med kabler som du skal koble fra forsterkeren og til cd spilleren, visst det ikke følger med da ;)

kan jeg stille lyden da?....trenger jeg ikke sån sak sån man mixer lyden

Lenke til kommentar
dette ser bra ut.... skal den være høy?

jeg har ett spørsmål, det ser ut som du har peiling på PA forsterkere, har tenkt å bestille en PA forsterker kan jeg koble den rett til cd spillern?

Den skal være ca 4U tenker jeg. (U= Unit, 1U = ca 4,5 CM)

Angående PA forsterkere.. så har jeg ikke noen særlig peiling. Men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere. Er kun Lydteknikker jeg.. altså styrer lyd. det er alt ;) er hovedsaklig bildeteknikker ;)

Men har et spørsmål.. når jeg har åpnet strømforsyninga. altså tatt vekk dekslene.. er den godkjent brannsikker da? tenker på forsikring og slikt..

Lenke til kommentar

så jeg må med andre ord finne en annen løsning på strømforsyninga? altså den må være lukket?

skal forresten til sverige i morgen.. noen som kommer på noe jeg bør kjøpe til prosjektet der borte?

Endret av Murty
Lenke til kommentar
jepps, men du har mista garantien på strømforsyning nå som du har åpnet den

garantien er ikke noe problem.. strømforsyninga er sikkert 6-7 år gammel allikevel den.. så garanti er ikke noen problemstilling på den komponenten lenger ;)

Det er ikke noen flere overaskelser jeg bør tenke over da?

Endret av Murty
Lenke til kommentar
gjording eller?......går vel ut med strømmforsyninga, har hørt snakk om gjording når folk bygger tre kabinetter

edit: du skal ha metall

i PSU`en min går den jorda ledningen ned i bunnen i psuen.. altså på plata under PSU`kretskortet.. tenkte jeg skulle legge en ledning i tillegg ned til kabinettbunnen og kanskje også samtlige andre vegger i kabinettet.. da jeg ikke vet om alt får kontakt.. hva synes dere om den ideen?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brydd meg noe særlig med jording i mine kabinetter, og det har ikke hatt noen innvirkning på verken stabilitet eller ytelse.

Du kan gjerne gjøre det likevel, det har iallefall ingen negativ virkning. Det trengs ikke noe kraftig, så lenge alle komponentene har indirekte kontakt med jord i strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Hmm.. alt oppstyret rundt PSU`en er at dette kabinettet skal stå i et stort bygg. som naturligvis koster masse penger. og denne lille komponentet er ikke det som skal bryte med regler og det som er som resulterer i at forsikringa blir borte/svekket.

Anyway: Skal prøve å starte på worklogg del 2 i dag. Men kan bli vanskelig, da jeg er noe saklig trøtt akkurat nå.. (holder på å sovne). Har ikke sovi i natt og vært i sverige i dag.. så det kan hende det ender med at jeg legger meg. huff.. Uansett worklogg del 2 kommer.. det er tross alt kun en dag siden worklogg del 1 kom ut ;)

Lenke til kommentar

LOGG DEL 2

etter mye om og men og sovning foran pcen har det blitt noen forsinkelser. Men i natt har jeg sovet 18timer. så tviler på at jeg kommer til å sovne ved tastene i dag. I dag/kveld har jeg gjort en del småting som du kan se nedover i innlegget.

murty_worklogg28.jpg

Bunnplata

Dette er altså plata jeg kommer til å bruke som bunnplate. Den er svææært tung. sikkert av jern og er 2mm tykk.

murty_worklogg26.jpg

Bunnplata har bretta hjørner

Som dere ser på bildet er det en stor brett i hvert av hjørnene på bunnplata.. noe som måtte rettes ut. Jeg tok frem en liten slegge(stor hammer), la plata på gulvet og slo i vei. Resultatet kan dere bedømme selv:

murty_worklogg25.jpg

98% rett

Vel. ble ikke helt rett. men helt godkjent forde. Etter litt mer ettertanke fant jeg ut at jeg kanskje ikke kommer til å trenge å ha med hjørnene da jeg uansett må kappe en god del i lengden på plata. (jeg er altså ganske sikker på at jeg ikke trenger hjørnene). Så det var nok 10 min i søpla. menmen. alltids moro å mekke litt.

murty_worklogg29.jpg

Sideplate, denne skal brukes på sidene. Kanskje også bak og foran

Denne plata var i motsetning til bunnplata relativt lett og også en del finere i finnishen. Det viste seg at jeg hadde en del av disse i kjelleren. og de ser ut til å passe ypperlig til sideplater. Hva slags materiale de er laget av vet jeg ikke. men jeg kan konkludere med at det ikke er samme materiale som bunnplata. Denne plate er dessuten svært bøyelig og lager morsom lyd hvis du bøyer den frem og tilbake litt fort :roll:

murty_worklogg24.jpg

kjekt å ha når man jobber i støvete rom med bråkete duppeditter

murty_worklogg23.jpg

Test av festemekanisme

Jeg har hele tiden lurt på hvordan jeg skal feste de ulike platene til hverandre. Da jeg holdt på å jobbe litt nede i kjelleren kom jeg på noe. Hva med å feste de med pop-nagler(er det ikke det de heter da?) vet ikke om dette var noen god idè jeg men.. Hva synes dere?

murty_worklogg22.jpg

Strømforsyning + vifte = fin kombinasjon

Jeg fant ut etter 1. del av workloggen her at jeg måtte lukke strømforsyninga, grunnet branngaranti eller no. Da måtte jeg sette i en vifte(da denne PSU`en har vært uten vifte i rundt et år eller no, trengte kabinettvifte skjønner`u) Skruene til vifta hadde jeg derimot ikke. så jeg måtte ned i pappas skruelager. Og der fant jeg noen som passa. riktignok ikke så veldig fine, menmen. Er det noe problem ovenfor branngarantireglene at den noen gang har vært åpen? ingenting er forandra der, bortsett fra at vifta er bytta ut.

murty_worklogg21.jpg

Ommøblering av hardware

Siden PSU`en måtte være lukket følte jeg at jeg måtte ommøblere litt slik at jeg fikk grei luftgjennomstrøming, siden det skal være to 120mm`s vifter i front. Det hele så ut til å være greit, helt til jeg fant ut at 12v kontakten til hovedkortet hadde for kort ledning til at PSU kunne stå her. Altså tilbake til forrige plassering. Men da står den i veien for luftgjennomstrømmingen. :( ser ingen annen mulighet.

murty_worklogg19.jpg

Tilbake i opprinnelig plassering av hardware

Nå var ting på plass der de opprinnelig stod. Men det å plassere PSU her, medfører 2 problemer.

1. Dårligere luftstrøm

2. Strømledning står i veien(se bildet)

Dårligere luftstrøm er bare noe jeg må leve med tror jeg. Men det at strømledningen står i veien er et annet problem. Jeg kunne selvfølgelig snudd PSU`en i alle tenkelige rettninger. Men da vet jeg ikke om den hadde fått den lufta den behøver. (nå kom jeg på noe mens jeg skriver her). jo den hadde nok fått nok luft allikevel. Det er noen luft inntak på siden av PSU`en, på den siden som er vendt bort fra kameraet. Hadde denne stått mot fronten, så hadde den fått luftstrøm rett inn i chassiset sitt fra 120mm`s viftene. Strømledingen hadde kommet ut under harddisken, noe som egentlig ikke er noe problem. for den hadde jeg kunne gjort plass til den ;). Hvis jeg snur den har jeg med andre ord fått fiksa problem nr 2. Strømledingen skal gå til bakenden av kabinettet der den skal festes slik at man kan putte inn en ny ledning der. (jeg har en skjøt ligganes som jeg kan bruke)

murty_worklogg18.jpg

Hovedkortfesteplata klar til bearbeiding

Dette er hovedkortplata fra mitt gamle kabinett(se del 1). jeg trenger ikke hele plata og har heller ikke plass til den, så jeg tar å kutter av en god del av den.

murty_worklogg17.jpg

Godt verktøy er kjekt å ha, da går ting fortere

murty_worklogg16.jpg

Festeskruen til sagbladet på den elektriske håndsagen

Det viste seg at å bruke den elektriske sagen var lettere sagt enn gjort. Sagbladet falt rett og slett av mens jeg sagde, dette skjedde faktisk 2 ganger før jeg fant ut at det var like greit å bytte ut hele festeskruen. Da var det tilbake til pappas skruelager. og jaggumeg fant jeg en skrue som passa saga også. Etter dette gikk saginga som en lek. (eller som helt vanlig saging i metall)

murty_worklogg15.jpg

Hovedkortfesteplate oppå bunnplata

Her har jeg lagt hovedkortplata oppe på bunnplata, dette har jeg gjort for at dere skal se ca plasseringa av hovedkortet på selve bunnplata. På bildet ligger hovedkortplata nesten midt på plata, dette er fordi at bunnplata ikke er kutta til enda.

murty_worklogg30.jpg

Hovedkortet montert på hovedkortfesteplata

Hoved kortet er nå festet på hovedkortplata. Spør du meg så er det et vakkert lite syn. men det er nok bare meg. Jeg lar de bøyde kantene på hovedkort plata være "bena" til hovedkortet når det skal monteres på bunnplata.

Det var det som var å finne i del 2 av workloggen min. Del 3 er nok like om hjørnet. Som sagt i løpet av loggen her så har jeg noen spørsmål. stiller de på nytt her jeg.

1. Hva synes dere om bruk av pop-nagler for å feste de ulike platene til hverandre?

2. Er det noe problem at PSU`en har vært åpna? ikke med tanke på vanlig garanti, men på garanti i tilfelle brann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...