Gå til innhold

The Clone Wars - ny klone på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Update:

 

Har nå lodda på vegger (3mm):

 

mcw6k-klone-06-liten.jpg

 

mcw6k-klone-07-liten.jpg

 

Siden veggene er såpass tykke, skal jeg file dem ned skrått, slik at de blir tynnest ved bunnen av blokka. På denne måten unngår jeg å komme borti cambox'en (den delen av socket462-en som stikker høyere enn cpu-core) også.

Lenke til kommentar
en update i de sene natte timene :D

 

 

ser bra ut.. men hvorfor så tykke vegger ?

Jeg kjører en skikkelig forvridd døgnrytme, så det blir ofte noen poster på denne tiden! ;)

 

Veggene er så tykke fordi det var 3mm kobber jeg hadde, og siden jeg allerede har brent flere hundre spenn på kobber var det fullstendig uaktuelt å kjøpe mer! :p

Men som sagt, veggene skal files ned litt!

Lenke til kommentar

Riiiktig vakkert ArachnO!

Det er jo ingen annen ulempe ved tykke vegger enn at blokka blir litt tyngre!

 

Er forresten litt spent på hvordan du vil feste topplata.

Blir vel helst plexi med den løsninga? Kan jo kanskje bli litt tricky å lodde fast en plate på toppen, ettersom eksisterende lodding må varmes opp igjen?

Lenke til kommentar

Som sagt før.vakkert...

 

Men nå kommer et spørsmål.

Her blir det jo en del kobber som skal loddes.

Husker jeg ikke feil, var det du ArachnO,

som hadde en liste over "varmeledningsevne".

Hvor mye vil tinnet påvirke, i forhold til at hele blokka hadde vore i et stykke?

Sølvlodding/vvs tin/ loddetinn

Skrue følger med her, og han er også hjertlig velkommen til å svare.

(håper jeg ArachnO- det er din worklog)

Lenke til kommentar

Tinnet vil ikke påvirke blokkas kjøleevne i noen vesentlig grad. Grunnen til dette er at det er bunnen og pinnene som vil føre den termiske energien fra cpu-en til vannet. Veggene og toppen vil bare i liten grad hjelpe til her, og da spiller det liten rolle at det er tinn mellom disse.

Hvis jeg måtte tippe, ville jeg sagt at jeg taper 0,1-0,2 C på å ikke ha hele blokka i ett kobberstykke. ;)

Lenke til kommentar

Nettopp. Kan bare bekrefte det ArachnO sier. Akkurat slik er det, i dette tilfellet. :yes:

Men om varmen / kjølinga er avhengig av å gå fra ett stykke over til et annet via en sammenloddet forbindelse, blir saken en annen. Da kan du risikere å miste endel effekt ved at tinnet da vil være en hindring, som den middelmådige varmeleder det er.

Lenke til kommentar

Det ser jo proft ut det her! Og det var jo genialt med gjengetapp mellom pinnene. Du får en hel del ekstra areal på den måten.

Tips til lodding: Hvis du er redd for at sideplatene ramler løs når/hvis du varmer opp resten, så kan dette lett fikses med litt stål eller kobbertråd som du strammer rundt før du begynner å lodde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...