Gå til innhold

The Clone Wars - ny klone på vei


Anbefalte innlegg

Da drar jeg igang en liten worklogg på en ny vannkjølingsblokk!

 

Som emnet antyder, er dette nok en klone, nærmere bestemt av Swiftech sin MCW6000-blokk.

 

..og blokka den skal 'krige' mot er selvfølgelig Skrues TDX-klone (eller SC - Skrue Custom, som noen kaller den).

 

Grunnen til at jeg valgte MCW6000 som forbilde, er at den kjøler meget bra, faktisk nesten på linje med Cascade, samt at den skulle være relativt enkel å lage.

Enkel i den forstand at man ikke trenger noe spesielt fancy verktøy - ikke nødvendigvis at det tar kort tid å lage den! ;)

 

Designen baserer seg på å bruke stort 'aktivt areal', dvs stort areal med finner/pinner osv, og tykk bunn. MCW6000 har 281 runde pinner på et areal på ca 64x64mm, og bunnen er ca 5mm tykk.

 

Det første jeg startet med, var selvfølgelig å skaffe tilveie råmaterialet, nemlig kobber! Turen gikk derfor til NorRag, som er et utsalgssted for Astrup. Der fikk jeg tak i en god slump kobber til en ikke så altfor billig penge. :hrm:

(De som veit om billig/gratis kobber i Oslo-området må skrike ut!)

 

kobberplater-01-liten.jpg

 

Så var det bare å ta baufilen fatt og sage til et passende stykke i den tykke plata (15mm tykk). Et passende stykke ble ca 50x50mm. Deretter kom den meget utakknemlige jobben med å sage til pinnene:

 

mcw6k-klone-01-liten.jpg

 

Som man ser burde jeg kanskje brukt litt mer tid på å få pinnene like store og rette, men jeg tviler på at dette vil påvirke annet enn utseendet.. Dette er tross alt bare en test/prototype.

Jeg endte opp med 210 pinner, noe mindre enn jeg skulle ønsket meg, men siden jeg ikke brukte en større kobberbit fikk det heller duge!

 

mcw6k-klone-02-liten.jpg

 

Jeg var nå egentlig klar for litt lodding, men de trange kanalene samt færre pinner enn originalen plaget meg litt... Øynene falt på gjengetappen..

 

mcw6k-klone-03-liten.jpg

 

Begynte derfor å 'gjenge opp' alle kryssene mellom pinnene. Hver pinne får på denne måten en rundere form, samt større og forhåpentligvis mer turbulensskapende overflate.

Lot være å gjøre dette på noen av de tynneste og mest pinglete pinnene.

- Ja, det tok lang tid! :p

 

Her er resultatet:

 

mcw6k-klone-04-liten.jpg

 

mcw6k-klone-05-liten.jpg

 

Egentlig synes jeg blokka var penere å se på før gjenginga, men det er nå likevel temperaturene jeg er ute etter! :devil:

 

Dette er så langt jeg har kommet. Det som gjenstår er selvfølgelig å feste 'vegger og tak' på blokka. Regner med jeg kommer til å bruke metoden med å lodde fast en kobberplate rundt for så å skru plexi / delrin på denne igjen.

En annen mulighet er selvfølgelig også å lage resten av 'huset' i kobber... Får se..

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pass på så du ikke har noen "biter" som plutselig løsner da.. tror ikke det er noen fordel med kobberbiter i kjølinga :)

Nei, skal nok passe på det! :) Har tenkt å gå over kanalene med litt sandpapir for å fjerne små løse kobberslintrer..

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Ser bra ut dette. På orginalen er det en skillevegg med U form rundt der inngangsniplen er for at vannet skal måtte gå en lengre vei gjennom blokka. Planer om å sette inn dette?

Ja. :)

 

Tror forresten jeg skal prøve å lage veggene og lokket i kobber også, blir litt mer stilrent da..

Lenke til kommentar
Tror forresten jeg skal prøve å lage veggene og lokket i kobber også, blir litt mer stilrent da..

..eller plexi kanskje?

 

Det kan jo være moro å vise hvordan den ser ut inni.

 

Jeg ser jo at en løsning med plexitopp kanskje kan være litt teknisk krevende men det finnes jo mange alternative løsninger på å tette mellom kobber og plexi..

Lenke til kommentar
..eller plexi kanskje?

 

Det kan jo være moro å vise hvordan den ser ut inni.

 

Jeg ser jo at en løsning med plexitopp kanskje kan være litt teknisk krevende men det finnes jo mange alternative løsninger på å tette mellom kobber og plexi..

Jeg sitter og pønsker litt nå altså...

 

I alle fall lodder jeg på vegger rundt i kobber. Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil ha kobber eller plasttopp.. Klart det er artig å kunne se inni, men jeg tror kanskje jeg heller mot kobber likevel. Tror det kan bli vel så pent, egentlig.

Eventuelt kan jeg jo lodde en 'kappe' i kobber rundt veggene øverst, slik at jeg kan feste enten plexi- og kobbertopp (feste med skruer). Blir mer fleksibelt mht rensing og festemekanismer da.

Hmm... dette var kanskje ikke så lett å forstå..

 

@Fragletrollet: Kommer til å bruke én utgangsnippel. Se på originalen.

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Satse på kobber du. Skal du "ta´n helt ut", så er jo teoretisk sett kobber å foretrekke.

Noen ide om når du blir ferdig med den?

Det blir nok kobber, ja. I dag ble det faktisk ikke noen jobbing med blokka i det hele tatt, får satse på litt skikkelig lodding i morgen!

 

Tipper jeg får den sånn noenlunne ferdig på mandag. Helt ferdig blir den vel dog ikke før den får seg litt dreiing... kremt kremt... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...