Gå til innhold

prosjektor til hjemmebruk, max 12 000,-

Anbefalte innlegg

jeg er ute etter anbefalinger av prosjektorer til hjemmekinobruk. har tengt å bruke 10 - 12 000 kr på denne. jeg tipper det blir SVGA siden XGA er en del dyrere.. hva er egentlig forskjellen?

burde jeg kjøpe lærret også? eller kan dette lages selv på noen måte?

prosjektoren må stå ca 5meter unna lærretet og lærretet kan være max 100" (widescreen). vet ikke om det har noe å si, men jeg nevnte det i tilfelle.

den skal tilkobles pcen og muligens tuner og dvdspiller.

håper det fins noen her med god peiling på slikt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har etter min mening to(tre) gode projektorer rundt 10.000,-. Det er Infocus X1 og BenQ 6100/6200. Men vil anbefale du tar en titt på dem før du kjøper.

Edit: god side her : Engelsk side

benQ 6200 fant jeg ikke billigere enn 13 000 .... det blir for dyrt for meg.

mens 6100 kosta litt under 10 000 om jeg ikke husker feil.. har de 200 ekstra ansilumen mye å si?

Endret av granhus
Lenke til kommentar

noen forslag på hva jeg kan bruke til lerret? leste om en kar som brukte en hvit rullegardin på 2x2meter.. hvor kan jeg kjøpe sånt? Ikea er ikke her jeg bor (midt i lofoten)..

og hvor kan jeg kjøpe s-video kabel? ikke uberbillig.. vil ikke ha dåligere bilde pga kabelen. den skal forøvrig brukes mellom pc og pj. mulig jeg kjøper standalone dvd spiller senere hvis jeg må.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Generelt sett er vel ikke s-Video kabel å anbefalle til prosjektor fra PC, iallefall ikke om du har mulighet for og bruke RGB som de fleste PCene har støtte for i dag. Dette gir en drastisk økelse i kvalitet på bilde.

Når det kommer til lerret er jeg ikke en ekspert, men jeg vil nok tro at det er lurt å påkoste seg noen kroner her og, men, sist jeg brukte Prosjektorm var under fotball EM. Da brukte jeg et dobbelt laken som jeg laget noen fine små hull i alle fire hjørnene og tredde noe stram hysiing igjennom, å hengte det i taket. Dette fungerete gull til å se en fotball kamp. Det eneste som skjer er at noe av "Lyset" fra prosjektoren går rett igjennom lakenet, å dermed fører til tap i lysstyrke. Pass på at lakenet erer stramt, så det ikke blir "bulker i bilde". ;)

Så alt i alt duger et sterkt, tykt laken for en "amatør" hjemmekino, men om du er ut etter vær minste detalje i bilde burde du abselutt på koste deg none tusen kroner i et lerret.

Lenke til kommentar
Når det gjelder overføring fra PC til projektor må du definitivt bruke DVI eller D-sub (VGA/RGBHV) i stedet for s-video. Forskjellen er veldig stor. Du finner mye kompetanse på www.avforum.no.

DEt var vel kansje veldig muligens DVI jeg mente når jeg sa RGB ja :blush:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
noen forslag på hva jeg kan bruke til lerret? leste om en kar som brukte en hvit rullegardin på 2x2meter.. hvor kan jeg kjøpe sånt? Ikea er ikke her jeg bor (midt i lofoten)..

og hvor kan jeg kjøpe s-video kabel? ikke uberbillig.. vil ikke ha dåligere bilde pga kabelen. den skal forøvrig brukes mellom pc og pj. mulig jeg kjøper standalone dvd spiller senere hvis jeg må.

Lerret kjøper du her. Å lage selv, blir aldri noen hit:

www.lerret.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...