Gå til innhold

Diskujon om HD strøm osv

Anbefalte innlegg

Hei..

Hadde en diskusjon med en kompis om virus kan få hardisken til å ta kvelden, dersom iform av at viruset går i bios og gir mere strøm til hardisken enn det den egentli skal ha..

En kompis av meg mener at de nye hardiskene dersom de får for mye strøm "kobler seg ut"..

Jeg tror ikke helt på dette siden en kompis av meg lasta ned noe skumle saker og fikk virus, noe som resulterte i at hardisken (en ganske ny en) krasja..

Å en annen sak.. går det an at virus går i bios og endrer strøm til feks minne, cpu, og hardisk?

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke styre hvor mye strøm/spenning en harddisk skal få fra bios...

Virus kan endre minnespenning og cpu spenning, samt brikkeset spenning og evt andre spenninger som styres fra hk, men hk styrer ikke spenningen som blir gitt til harddisk.

Men det går muligens an å gjøre andre ting med virus som får harddisk til å gå skeis...

Lenke til kommentar
det finnes hittil bare et kjent virus som fysisk kan ødelegge maskinen din.

tjsernobyl heter det. det gjør noe med BIOS, husker ikke riktig hva

Bedre kjent som w32.CIH om jeg ikke husker feil...

Om jeg ikke husker feil så har den en tendens til å fjerne all informasjon i MBR og indextabeller. I tillegg kan den slette BIOS på en del hovedkort, men den første konsekvensen var mest utbredt. Den konsekvensen var det riktignok ikke noe særlig vanskelig å korrigere med rett programvare om jeg ikke husker feil.

Husker jeg fant CIH i over 2000 exe-filer én uke før viruset var satt til å aktivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...