Gå til innhold

Vil bytte/oppgradere harddisk, angrerett (PSdata)?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg akkurat en raptor 36,7GB (fikk den igår og har akkurat installert OS), men en kamerat av meg har 74GB versjonen, og jeg fant ut at sistenevnte var tingen for meg.

Har sendt dem mail og forklart saken, men er det noen her som har noen erfaring med hva webshopene vil gjøre i slike saker? Om de evt selger disken som "demo" og gir meg en lavere pris enn hva den egentlig koster tilbake?

Jeg kunne jo vært sleip og brukt angreretten, men føler at rett skal være rett, så vi får se om ærlighet varer lengst...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Kjøpte meg akkurat en raptor 36,7GB (fikk den igår og har akkurat installert OS), men en kamerat av meg har 74GB versjonen, og jeg fant ut at sistenevnte var tingen for meg.

Har sendt dem mail og forklart saken, men er det noen her som har noen erfaring med hva webshopene vil gjøre i slike saker? Om de evt selger disken som "demo" og gir meg en lavere pris enn hva den egentlig koster tilbake?

Jeg kunne jo vært sleip og brukt angreretten, men føler at rett skal være rett, så vi får se om ærlighet varer lengst...

"Jeg kunne jo vært sleip og brukt angreretten".

Gjør det da vel. Det er vel ingenting i veien for det. Så lenge emballasjen er ubrutt og alt er fint, så er det bare å kjøre på... :yes:

Lenke til kommentar
Emballagen kan godt være brutt og varen brukt, det har ingen innvirkning på angreretten. Så lenge ikke produktet er SKADET så kan du returnere det av en HVILKEN som helst grunn.

Butikken KAN nekte så lenge eballasjen er brutt. Det er en godt prøvd sak som jeg er temmelig sikker på er riktig.

Men noen butikker er selvfølgelig ikke så voldsomt firkantet, og det er selvfølgelig ditt poeng. :)

Lenke til kommentar
Emballagen kan godt være brutt og varen brukt, det har ingen innvirkning på angreretten. Så lenge ikke produktet er SKADET så kan du returnere det av en HVILKEN som helst grunn.

riktig! så lenge varen er like inntakt skal man kunne benytte seg av angreretten!

Lenke til kommentar

I følge angreretten kan embalasjen være brutt ja. Hele poenget med angreretten er at kunden skal kunne levere tilbake ting som han i (rimelig) ettertid fant ut ikke passet sine behov. Det gjelder vel bare for dørselgere og postordre/webshopper mener jeg å huske, ettersom disse ikke gir deg mulighet til å prøve se og prøve varen før du kjøper. Derfor skal ikke brutt embalasje være noe grunn til å nekte retur via angreretten.

Hva som derimot er vanlig praksis for nettbutikker er jo noe helt annet...

Fint om noen som kunne peke direkte til loven kunne kime inn. Det må vel være noen juss studenter her på forumet? =)

-Stigma

Lenke til kommentar
I følge angreretten kan embalasjen være brutt ja. Hele poenget med angreretten er at kunden skal kunne levere tilbake ting som han i (rimelig) ettertid fant ut ikke passet sine behov. Det gjelder vel bare for dørselgere og postordre/webshopper mener jeg å huske, ettersom disse ikke gir deg mulighet til å prøve se og prøve varen før du kjøper. Derfor skal ikke brutt embalasje være noe grunn til å nekte retur via angreretten.

Fint om noen som kunne peke direkte til loven kunne kime inn. Det må vel være noen juss studenter her på forumet? =)

-Stigma

Trenger ikke være jusstudent:

KLIKK og les...

Lenke til kommentar

Hadde akkurat en slik sak mot PCUtstyr.no hvor jeg hadde tatt av plasten rundt en ekstern harddisk. PCUtstyr.no ville da ikke gi meg medhold i at angreretten kunne benyttes.

Men jeg tok kontakt med forbrukerrådet i fylket og de sa at man har rett til å teste produktet. Det vil si at man kan ta av plast / forseglinger, montere gjendstanden inn i maskinen osv. Men man kan ikke begynne å bruke gjenstanden som den var din egen. Man kan ikke kjøpe seg en CPU og klokke rævskiten ut av den, bruke en ekstern disk som backup mens man formaterer osv osv og få igjen pengene. Så lenge bruken har vært å regne som å teste produktet.

Lenke til kommentar

-Stigma

Trenger ikke være jusstudent:

KLIKK og les...

Selvfølgelig kan embalasje vere brutt , du har jo lov å prøve produktet, hvordan skal du det om du ikke pakker den ut ??

Lenke til kommentar
Hei!

Jøsses?? Kan vel umulig være riktig at man har krav på å få bytte en HD som det har vært installert operativsystem på??? :roll:

Lenke til kommentar
Hei!

Jøsses?? Kan vel umulig være riktig at man har krav på å få bytte en HD som det har vært installert operativsystem på??? :roll:

Du har i følge angrerettsloven lov til å prøve varen, men akkurat hvor mye det er rimelig at du bruker den er jo et annet spørsmål. At et operativsystme er blitt intallert har vel lite med saken å gjøre. Det kan jo bare formateres vekk. Skal du teste varen, så må du nesten skrive noe data til den i dette tilfelle, ellers har du ikke mye å bedømme den utifra :p

-Stigma

Lenke til kommentar

Det heter jo på pent: "Varen skal leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde". Så om du har revet av papirlappen/tapen som lukker esken så har det ikke så mye å si.

Angreretten er jo der for at du skal kunne teste produktet og angre om det ikke passer ditt behov.

Kjekt at PS Data forblir en seriøs bedrift og lar deg angre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...