Gå til innhold

"Design"-prosjekt på gang, trenger innspill

Anbefalte innlegg

Heisann, siden det er sommer, sol ( :ermm: ) og ferie, så har jeg bestemt meg for å sette meg mer inn i PHP. Jeg mener den beste måten å lære på er å lage noe man kan bruke. Etter sommeren skal jeg i militæret, og det hadde vært kjekt å ha en slags "blog" der jeg kunne poste artikler og lignende.

Det blir litt kjedelig med blå linker, hvit bakgrunn og svart tekst, så derfor begir jeg meg ut på noe jeg ikke har heelt kontrollen på, web-design.

Jeg vil ikke akkurat kalle dette "design", iallefall ikke på linje med PoleCat og arve87 (de nickene jeg kommer på i farta), som er veldig flinke i mine øyne. Jeg skal lage en side med grei oversikt og litt mer enn bare svart på hvitt og blå linker.

Jeg behøver ingen 3D-header som skriker "SE PÅ DENNE KJEMPETØFFE SIDEN", så jeg prøver å holde det enkelt. Har desverre ikke mulighet til å lage en tøff header selv, ikke at det hadde blitt noe bedre enn simpel tekst heller, da :p.

Jeg har laget et utkast: http://sim.velmont.net/simon.litlehamar.net/

Jeg ønsker ikke kommentarer som "kjedelig". Jeg _vet_ det er kjedelig, om som sagt tidligere er ikke målet mitt at det skal være en kjempefancy side som hele verden skal beundre meg for (kommer aldri til å skje uansett).

Tror oppsettet er ganske standard (?), men hvis noen føler seg veldig truffet og mener jeg har stjålet designet, så skal jeg heller fjerne det og starte på noe nytt :)

CSS-fila er til nå et jævla rot, det er jeg klar over, og skal prøve å ordne opp så godt som mulig.

Jeg behøver kommentarer på: fargevalgt, fontvalg, menyoppsett og koden generelt.

Angående fontvalg så kan jeg nevne at jeg kjører Linux, og ikke har alle disse windows-fontene (Trebuche MS osv.). Derfor er det litt kjekt å få innspill på dette.

Sikkert ikke så mye interesant å dra ut av posten, men jeg er åpen for kommentarer og innspill og kommer vel med en del spørsmål etter hvert. Pheew, føler jeg ligger og plasker i samme smørja hele veien og ikke får noe ut av posten, men men.

Here goes ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja, jeg kan ikke gi noen innspill uten å si at sida di er kjedelig. Fargene (de to) er vasse og passer egentlig ikke så godt sammen. Du mangler også noe padding, i tillegg ble menyen noe presset inn til et hjørne.

For meg er dette bare en boks, og ikke noe som er rede til å blir vurdert enda.

Lenke til kommentar

Heh, ja, jeg vet den er kjedelig.

Fargevalget er jeg veldig usikker på, og kommer nok garantert ikke til å bruke disse to fargene. Synes det er ganske vanskelig å sette sammen farger slik at det passer godt sammen. Skal ta en titt på colormatch, og se hva jeg kommer frem til.

Menyen er teit, jeg vet det. Men jeg sliter med å få den skikkelig til. Jeg vil gjerne ha teksten vertikalt sentrert i den raden. Jeg skal også se om jeg klarer å fikse noe mouse over. Den vil vel oppfattes som at den er presset opp i et hjørne når det bare er to elementer der. Jeg skal legge til et par mer, så kan du/dere se hvordan det ser ut. Hvis det ser like oppresset ut, har du forslag til hva jeg kan gjøre med det ?

Intil videre er det bare en boks, og det er vel noe av grunnen til at jeg trenger litt hjelp av dere :)

Ok, et desperat forsøk på å få til noen farger nå. Samme adresse. Gamle versjonen, for de som måtte ønske å ta en titt.

Endret av sim
Lenke til kommentar

Ok, for å lage et enkelt design trenger du ikke gå over grensen og lage et stusselig et! Det er tillatt å legge til enkle detaljer! Sånn jeg ser designet ditt nå (for å være helt ærlig) er bare negativt, og det kan knapt nok kalles et design:

* Utrolig stusselig

* Grå

* Times new roman

* Feilplassert meny

Prøv å få inn litt stil og farger, og en enkel header hadde gjort seg.

Lenke til kommentar
Ok, for å lage et enkelt design trenger du ikke gå over grensen og lage et stusselig et! Det er tillatt å legge til enkle detaljer! Sånn jeg ser designet ditt nå (for å være helt ærlig) er bare negativt, og det kan knapt nok kalles et design:

* Utrolig stusselig

* Grå

* Times new roman

* Feilplassert meny

Prøv å få inn litt stil og farger, og en enkel header hadde gjort seg.

Derfor "design". Jeg har nå prøvd å legge til noen farger. Er veldig usikker. Enten blir det for trist, eller for hippy.

Stusselig, jupp.

Grått, som sagt, prøvd meg på litt farger.

Font-valg, hmm, bør fikse det :p Min nettleser er låst til å vise samme font på alle sider, så jeg la ikke merke til det.

Feilplassert meny ? Hmm, hvor mener du at jeg bør plassere den ?

Har også begynt å innse at siden muligens trenger en header, iallefall en enkel en. Takk for kommentarer :)

Edit:

Forhåpentligvis fikset fontvalget nå, om ikke, gi beskjed. Hmm, tror kanskje den blåfargen blir for skarp. Fanden altså, farger er vanskelig :/, så hvis noen får en kjempeidè, del den gjerne.

Endret av sim
Lenke til kommentar

Synest også du burde midtstille menyen og gjøre den lavere...

Den er litt for høy hvis du skjønner... Litt for mye klaring..

Farger.. Hmm drømmer litt om rødt og sølv metallic eller er jeg på feil villspor nå?? :love:

Du kan jo bare prøve deg frem...

Du trenger også en header, men den kan jo vere ganske så simpel..

Lenke til kommentar

* Design:

Synes blåfargen blir for krass. Svart skrift går ikke så godt på den, heller.

Hva er grunnen til at ordene i menyen er plassert litt over midten? Det ser ikke bra ut. Hover-fargen burde være en annen enn samme blåfarge - slik at det blir variasjon.

En smal header på toppen kunne gjort seg.

* Kode:

Når du definerer en div-id, trenger du ikke ha "div" foran. Altså; "#container {"

i stedet for "div#container {". Selvfølgelig, begge er like riktige, men jeg ser ikke at behovet for separate containere er tilstede.

Endret av magh
Lenke til kommentar
* Kode:

Når du definerer en div-id, trenger du ikke ha "div" foran. Altså; "#container {"

i stedet for "div#container {".

Synes egentlig det er greit jeg, da det er lettere å finne frem i koden etterhvert når den blir veldig stor. Det er iallefall ikke en uting.

Lenke til kommentar

Å la koden stå i et logisk oppsett er mer enn nok for å holde styr på den, i hvertfall for en som har snust litt på programmering e.l. de ekstra 'div'#hoho{} er bare ekstra døde bytes. når man bruker klasser derimot, kan det være greit å sette element-typen først hvis man vil at noen attributter bare skal gjelde på enkelte typer elementer. Det er pga dette at klasser ble oppfunnet.

Med *Stor* kode vil det hjelpe lite med å sette elementtypen foran hvis du ikke har et logisk oppsett, ikke har god struktur på koden og du ikke har kommentarer til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
* Kode:

i stedet for "div#container {".

Synes egentlig det er greit jeg, da det er lettere å finne frem i koden etterhvert når den blir veldig stor. Det er iallefall ikke en uting.

...og har heller ingen effekt i praksis - som gjør det veldig subjektivt om du vil ha dei der eller ikkje ;)

Til sida:

Hmm, blått og gult.. litt for skarpe farger synest eg... Når eg tenker "Blog" tenker eg ofte på et enkelt, minimalistisk design med reine linjer og få farger. Prøv med en lys bakgrunn, og unngå så "pang" farger uten at du bruker dei riktig.

En god idè er også å kunne litt typografi når du skal lage en blog, for å passe på at det ser skikkelig ut med skikkelig innhold ;)

Det du bør gjøre:

Begynn på nytt, men denne gangen med lyse lyse farger, og litt mindre kontraster. Unngå svarte 1px borders, det er vanvittig "ut" :p

Om du velger en kvit/veldig lys bakgrunn, ikkje bruk svart skrift, mørkegrått e.l. er SÅ masse bedre. Så kan du la overskrifter vere litt lysare igjen, og ha en større størrelse... slik liker eg det ivertfall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...