Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan se IP til remote maskin?

Anbefalte innlegg

Jeg administrerer en server på LANet gjennom REmote Desktop Connection i XP Pro. Jeg er ute etter å finne den eksterne IPen til serveren, men hvis jeg går inn på f. eks. whatismyip.com gjennom RDC vil jeg kun få IPen til maskinen jeg fysisk sitter på, altså ikke den remote maskinen.

Hvordan løser jeg dette?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lag en txt fil, rename til ip(eller.no).bat

inni der skriver du

@echo.

@ipconfig | find "IP Address"

@echo.

@pause

så kan du bare kjøre det programmet på den maskinen du vil ha ip på. Den vil kun finne intern ip, men om du ikke har brannmur/router bare et adslmodem, vil den også vise ekstern ip.

Funker for meg hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Ja det er mulig at det er et NATet nettverk... Hvordan vet jeg det liksom?

Jeg har Telenor ADSL koblet til en D-Link bredbåndsruter

Så vidt jeg vet må du operere med en eller annen form for NAT siden Telenor kun tilbyr én IP, og det sørger vel D-Link-en for tenker jeg. Det betyr at alle IP-er ut på nett er lik, mens den IP-en du kobler deg til med Remote Desktop er den interne adressen (hvis du da ikke bruker et NETBIOS-navn da...).

Vet du ikke IP-adressen gjør du enkelt følgende:

Start -> Run -> cmd [enter] -> ipconfig [enter]

Lenke til kommentar
Jeg administrerer en server på LANet gjennom REmote Desktop Connection i XP Pro. Jeg er ute etter å finne den eksterne IPen til serveren, men hvis jeg går inn på f. eks. whatismyip.com gjennom RDC vil jeg kun få IPen til maskinen jeg fysisk sitter på, altså ikke den remote maskinen.

Hvis du går inn på whatismyip.com gjennom remote desktop (du åpner altså nettleseren på serveren), får du se din eksterne IP adressen. Hvis det er samme adresse som maskinen du sitter på har, så har begge maskinene ganske enkelt samme adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...