erot71 Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Hei igjen, har skrevet enn del her i det siste, har problemer med skjermkortet/ bilde...vet ikke hva, men har som skrevet før "lagging" når jeg beveger meg horisontalt på vertikalt(90 graders) streker. Jeg har gjord en 3dmark test...er det noen som kan se noe galt ut fra disse resultat testen: Operating System Microsoft Windows XP DirectX Version 8.1 Mobo Manufacturer Mobo Model SiS-645 AGP Rates (Current/Available) 4x / 1x 2x 4x CPU Intel Pentium 4 1614 MHz FSB 101 MHz Memory 256 MB Graphics Chipset NVIDIA GeForce4 MX 440 Driver Name NVIDIA GeForce4 MX 440 Driver Version 6.13.10.2720 Video Memory 64 MB Program Version 3DMark2001 SE Resolution 1024x768 32bit Texture Format Compressed FSAA Disabled Z-Buffer Depth 24bit Frame Buffer Double Rendering Pipeline D3D Pure Hardware T&L 3DMark Score 4787 3D marks Game 1 Car Chase - Low Detail 90.0 FPS Game 1 Car Chase - High Detail 32.5 FPS Game 2 Dragothic - Low Detail 81.8 FPS Game 2 Dragothic - High Detail 41.0 FPS Game 3 Lobby - Low Detail 82.1 FPS Game 3 Lobby - High Detail 38.9 FPS Game 4 Nature No hardware support Fill Rate (Single-Texturing) 431.8 MTexels/s Fill Rate (Multi-Texturing) 550.1 MTexels/s High Polygon Count (1 light) 25.6 MTriangels/s High Polygon Count (8 lights) 6.5 MTriangels/s Environment Bump Mapping No hardware support DOT3 Bump Mapping 60.8 FPS Vertex Shader 43.1 FPS Pixel Shader No hardware support Advanced Pixel Shader No hardware support Point Sprite 9.3 MSprites/s Håper på tilbakemelding ! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Jadu, jadu... Som du ser på min score (kommer tilbake med detaljer når jeg kommer hjem), har skjermkort mye mer å si for 3D-Mark scoren enn CPU (så lenge den er på rett side av 1 Ghz). Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 http://www.tomshardware.com/graphic/02q2/0...acharts-05.html 5653 3dmarks med geforce4mx440, men det er med athlonXP 2000+, endel hissigere enn din cpu, så sånt sett ser det greit ut Hvis du har "lagging" i spill osv, dvs at maskina reagerer 1/2 sek etter at du har gjort noe pleier det å hjelpe å skru av/på vsync i driverene Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 joda, men det hjelper ikke, se hva jeg har skrevet før, virker som ingenting hjelper. Tror jeg må få noen til å se på den...noen forslag på hvem? Betaler gjerne god belønning til den som klarer å fixe dette... dette er saken: Nå har jeg testet dette på 4 PC-er hjemme, AMD 1Ghz, AMD XP1600+, AMD XP 1700+ (hovedkort abit, MSI) og en P4 1,6 Ghz(HK Abit SD7 533) Jeg har også prøvd følgende skjermkort: Gainward GF2 MX, Gainward GF2 Ti450, Gainward GF4 MX, Abit GF 3 Ti200. Så dette må gjelde flere ! Det jeg trenger dere til å teste er følgende : Når du f.eks. i MOHAA eller RTCW (gjelder også andre spill)står å ser på et hjørne av en vegg(dette er som regel "tegnet" som en svart strek i 90 grader) Det er denne streken som er viktig. Hvis du beveger musa raskt fra venstre til høyre...er streke HELT rett forsatt(altså, under bevegelsen) ? Eller blir den litt delt opp under bevegelsen ? Vanskelig å forklare, men er det slik at hele streken henger sammen i 90 grader under forflytningen, eller kommer noen deler av steken litt senere på plass(her snakker jeg om veldig liten tid)? På en måte litt "lagging". Det er som nevnt veldig lite. Jeg kan også se det sammen problemet hvis jeg f.eks. i WIN XP åpner et vindu som ikke dekker hele skjermen, hvis jeg da flytter det raskt rundt omkrig på skjermen blir de rette (90 grader) streken hengende litt igjen. (deler av den) Det er viktig å presisere at det er snakk om svært lite, men nok til at enn ser det, og i hvertfall jeg, blir svært fokusert på det...Merker det altså mest på nevnte spill(MOHAA og RTCW), merker det ikke i f.eks Ghost Recon, fly-spill eller bil-spill. Jeg har fått Komplett Data, butikken i Tønsberg, til å se på det, og teste det. De testet 20 PC-er hos seg, og de så denne "lagging" i større eller mindre grad på alle Pcene. De prøvde som meg diverse drivere etc., etc. Tror heller ikke det har noe med WIN XP å gjøre, da jeg har prøvd både med Win 98 og Win 2K. Håper dere kan gi meg en tilbakemeldig når dere har sjekket hos dere ! Er det sånn det skal være på PC ? Er det sånn på alle PC ? Er det bare jeg som er for fokusert på detaljer ? Er det noen løsning på dette ? Håper virkelig å høre fra noen av dere....hvis dere orket å lese alt dette... I direct 3d spill lugger det når jeg beveger meg til sidene(veldig lite) PS prøvde nettopp med Max Payne, her virket alt topp, kan det være noe med "grafikkmotoren" på nevnte spill ? Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Hvis du snakker om det samme som jeg, har jeg følgende erfaring: Denne vertikale oppdelingen av bildet kan være at du ikke har høy nok vertikal refresh-rate (helst over 100Hz), og at vsync er av. V-sync fungerer slik: Når vsync er avskrudd og du beveger musa fort til sidene når du ser på vertikale striper i et fps-spill, vil bildet dele seg opp, og se hakkete ut. Og når du beveger musa, vil render-motoren skifte kameravinkel før et bilde er ferdig rendret. For å unngå dette må vsync stå på. Da tegner bildet seg ferdig før kameravinkelen skifter. Jeg personlig kjører 1024x768 med 113Hz, og vsync av. Da har jeg så rask refresh at stripene ikke viser, og minst mulig tidsforsinkelse fra jeg beveger musa, til bildet følger etter. Men skrur jeg ned til 60Hz, blir oppdelingenstripene svært synlig. Tror jeg fikk med alt :smile: Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Jeg skal låne en feit 22-tommers skjerm i morgen, som fikser det meste av oppdateringsfrekvenser. Den jeg har nå takler bare 85 Hz ved 1024*768. Skal se om det gir et postitivt utslag. Siden vi har samme skjermkort skulle vel resultatene av en slik test gjelde deg også... Lenke til kommentar
NetFinity Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Stemmer dette ja. Det er refresh raten som er for lav / fps stemmer ikke med refresh-raten. Jeg merker ikke noe til dette på monitoren min, men når jeg spiller på TVet mitt så ser jeg antydninger til dette. En god skjerm eliminerer problemet. Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 19. april 2002 Forfatter Del Skrevet 19. april 2002 Takk for svar igjen ! Jepp, jeg skjønner hva dere mener, joda det kan hende at skjermen er for dårlig for skjermkortet...men kan jeg da sette inn mitt gamle skjermkort(voodoo 3500)....og ikke oppleve denne laggingen...? Det er jo litt sprøtt at enn da ikke på en måte kan klokke ned kortet da.... Jeg har selvfølgelig vsync på, skulle ikke det forhindre dette problemet? Så til slutt, Hoppesagåsa, gi meg tilbakemelding da ! Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Hvis du har vsync på, må det være et annet merkelig fenomen. Hvor mange pre-render frames har du på? Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 19. april 2002 Forfatter Del Skrevet 19. april 2002 "pre-render frames", hva er det, og hvordan måler jeg det ? Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Gå inn i properties for skjermen, deretter advanced, og til slutt direct3d eller opengl. Der står det vsync av eller på, og under denne står "Render no more than X frames ahead" Hvis ikke let litt eller bruk NvMax til å stille det med. Vet ikke om det blir noe forskjell eller ikke. Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 20. april 2002 Forfatter Del Skrevet 20. april 2002 Ok, takk ! Men et spørmål før jeg gjør det. Burte jeg da stille den ned, da skjermen ikke klarer mer en 75 HZ (altså sånn jeg har skjønt det, kan PC med grafikkortet være for rask for skjermen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå