Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

.TELE2. kutter linjen når de føler for det!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er rimelig sikker paa at det er noe Tele2 sliter med. Hjemme hos mamma og pappa har de ogsaa nemlig tele2 og det hender rimelig ofte at det bare faller ut (ca. 1 gang om dagen) uten at lampene paa modemet viser noe feil. Det kan som regel fikses ved aa resete TCP/IP, men ofte gaar det mange timer foer det er oppe igjen. Naar det skjer faar jeg ikke kontakt med DHCP og mottar ingen IP.

Lenke til kommentar

Som dere ser så er det flere enn meg som har samme problem, og de har gjerne cat5 kabler (eller hva det nå enn heter). Så det er nok noe .TELE2. sliter med.... Nå har jeg ikke hatt kutt siden jeg postet i går, jeg poster HVER gang jeg får kutt jeg nå.... Men jeg har fremdeles 704Kbit på speedometeret på itavisen.

Lenke til kommentar
Merkelig? Tviler på at det er den derre kabelen min når det er slik som det er nå.... Da hadde det heller vært mer regelmessige kutt?

on the contrary :) hvis man opplever regelmessige kutt er det mer sansynlig software eller hardwareproblemer. kabelproblemer(brudd/fukt/temperatur/etc) vil opptre uregelmessig og kan forsvinne over lengre perioder.

 

Som dere ser så er det flere enn meg som har samme problem, og de har gjerne cat5 kabler (eller hva det nå enn heter). Så det er nok noe .TELE2. sliter med....

forsvinner linjelyset på modemet ditt så er det enten modemet, DSLAM kortet i hylla på sentralen(i dette tilfellet ville andre kunder på samma kortet ha samme problemet. dette vil også kunne oppdages fra Tele2-KS) eller kabelproblemer.

 

jeg ville helt klart startet med å utelukke meg selv som feilkilde 100%, satt splittern ved inntaket og spikra opp en kabel derfra rett inn i modemet. unngå alle kontakter. raka vegen fra splittern til modemet, og derfra til NIC'et. ISDN kontaker har 100Ohm motstander mellom parene. PSTN har 390kOhm målemotstand. sistnevnte vil normalt ikke skape problemer, men sliter du med dårlig kabel på utsida så kan dette i værste fall bidra. unngå alt så du kan garantere det ikke er hjemme hos deg problemet ligger.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i problemet trådstarter har. Selv har jeg hatt Tele2 i litt over et halvt år, uten slike problemer. Her har aldri linjen kuttet, uten om da Tele2/Telenor har gitt beskjed om ventet nedetid grunnet "service" på linjene. Jeg bor forresten i Akerhsus området.

Lenke til kommentar

Jeg har Tele2 ADSL 704/128 og bor i Oslo-området. Har hatt denne ISPen i ett år på denne adressen. Jeg opplever også at linjen "faller ned/brytes/henger seg" av og til, men den eneste årsaken jeg finner til dette ligger ikke hos Tele2/Tullenor, men snarere som en følge av hva jeg bruker linja til.

 

Jeg har en router som har brannmur og som gir meg en logg på hva som skjer. Når jeg har kjørt e-mule en stund (og bare da) hender det at all http-trafikk henger seg opp.. Når jeg sjekker i logger og slikt ser jeg at jeg får massive portskanninger fra gjerne en enkelt ip. smurf-attack, ip-spoofing etc er blant det som blir foretatt. Nå kjører jeg også en sw-brannmur i tillegg på maskinene på intranettet (paranoid som jeg er) så jeg løper nepe noen stor risiko. Hard-resetter jeg routeren (tar av strømmen) så løser problemet seg. Problemet med min router er jo at det er en temmelig billig sak som ikke er skalert for å ta i mot denne form for juling, så derfor henger den seg...

 

Slike ting som beskrevet ovenfor opplever jeg _aldri_ når jeg ikke bruker emule ;)

 

Det jeg vil fram til er om dere som opplever det samme og som skylder på Tele2 (evt annen ISP) faktisk kan si at det er ISPen og ikke maskinen/nettverket deres som blir utsatt for dDOS-angrep og portscanninger (tror jeg det klassifiseres som) og lignende. Skjer det samme når dere kun har oppe browseren og ikke noe annet. Sikter nå mest til p2p-klienter hvor man legger ut spor i form av IP når man laster ned/opp.

Lenke til kommentar

Jeg bor i RYGGE (Nærheten av Moss, for de som ikke vet hvor det er...) i Østfold. I og med at det kan være så drita lenge mellom hvert kutt, og plutselig så kutter den 10ganger på 10 min, så må jo pc'en stå i gangen i 1-2mnd da... Det samme blir det jo med en evvt cat5 kabler, de måtte jo bli liggenes i mnder før jeg kunne utelukke at det er kabelen.... Men som dere ser så er det flere her som har orn'tlie kabler, og likevel har samme problem! Eller "tilnærmet" samme problem. Btw, i kuttene i går lyste modemet normalt.

Lenke til kommentar

GJETT hva jeg skal poste om... Nå virket alt ok, lampene på modemet, ipen var korrekt, men jeg måtte "renewe ipconfig" for å få det til å virke allikevel...!

 

Det er fordi tele2 benytter jara og jara gir ikke ISP'en noe sånt. med nye feilmeldingen online (også via jara) kan du få målt støy på linja og litt annet snacks, men da kun på telefonnr så full aksess kunder vil ikke funke så fint å gjøre dette på.

 

hva de gjør er å melde feilen videre til telenor som igjen fikser problemet (fikser og fikser)..

 

såfremt modemet lyser riktig vil jeg fortsatt ikke eliminere problemer på pc'en din; kan hende dhcp klienten din er buttfucked.. om du har xp kan du prøve å resete tcp/ip protokollen:

 

start -> kjør -> cmd

 

netsh int ip reset log.txt <enter>

 

verdt et forsøk og tar 1 min.

 

Jeg har fått medling om at "Cannot contact DHCP server - reason: request timed out" eller noe slikt... Fikk den mlden en gang...

 

Hva kan jeg gjøre med det? Kuttene har begynt å komme tilbake igjen nå... :cry:

Lenke til kommentar

vel, det at den sier "request timed out" betyr at enten så svarte ikke tele2's dhcp server på din request om å få en ip eller så ville ikke pc'en din taimot ip'en.

 

få tele2 til å sjekke dhcp loggene sine i forhold til når du mister linja, kan være tcp/ip protokollen på pc'en din som av en eller annen grunn har klikka..

Lenke til kommentar

Hmmmm.... Sikkert ;) Kan ikke alle disse navnene, vet ikke hva alt er, men tror jeg forstår hva du mener... :) Kan jo spørre TELE2 om de dhcp loggene. Og alle tidene på kuttene mine vet jeg jo, de har jeg jo postet her :D Btw, mistenker et kutt nå mens jeg var norte fra pc'en, MSN hadde logget av, men internett var oppe uten at jeg har gjort noe. Har vært borte i 30min... :hmm:

menmen... Er den derre tcp/ip greia noe software, eller er det harware som ligger i nettkortet / hovedkortet eller noe? Skal oppgradere til AMD64 snart se... Og da bytter jeg HK, RAM og CPU...

Takk for at du tok en titt VP ;)

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

hey hey

 

vil bare slenge meg på tele2 lasset som er her.. har hatt adsl fra tele 2 i 2 år nå!!!

så man si at jeg er en erfaren kunde.. hehe..

 

men tilbake til problemene til trådstarter, så vil jeg bare si at ca det siste halveåret har de samme probleme med nedetid skjedd hos meg oxo..

 

Linjen faller ned helt tilfeldig og man må kjøre en ipconfig release for å få den opp igjen..

 

Vet ikke hva som forårsaker det men syns ikke det er et stort problem i og med at det ikke skjer hele tiden (ca 1-2 ganger i uken)

 

Det virker som om at det faller ned pga ddos angrep eller massiv portscanning som andre også har nevnt.. grunnen til at jeg tror dette er at firewallen min driver å klager og at andre maskiner hjemme hos meg med andre ip'er som ikke blir brukt fullt så mye ikke har de samme problemene..

 

vel sånn var det!

 

Mvh

ZanZel

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gjett hvorfor jeg poster nå. GJETT!

 

Nå regner det ute, har ikke harr brudd på leeenge nå, men nå regner det ute og nå måtte jeg restarte pc'n for at det skulle funke, han fikk releasa, men den stod på i 5min med renew uten noen melding, prøvde to ganger, så restartet jeg, og nå funker det.... Uff....

Lenke til kommentar

Jeg har tele2 adsl og sitter med svært stabil linje (Bor i Sandnes). Linjen er oppe hele tiden utenom når de får disse stooore problemene med utenlandsforbindelse osv... Veldig kjipt for de som tele2 "kødder" med. Noen som har ringt kundeservice? (Har ikke tatt meg tid til å lese gjennom hele tråden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...