Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

.TELE2. kutter linjen når de føler for det!

Anbefalte innlegg

ISDN kabler må termineres etter 4 meter.

Jeg ville heller strukket en lengre nettverkskabel til modemet enn å strekkt en telefonkabel på 20 meter.

Og nei , det er ikke noen andre ting du burde teste først. Problemet ligger mest sannsynlig her.

evt så kan du også bestille en montør hjem til deg for å måle tlf uttak i huset.

Hvis du har mange stikk til telefoner i huset og dette ikke er koblet gjennom splitteren kan du også slite med at modemet mister linjesync. Sliter du med så mange brudd er det nok kablingsfeil eller for mye støy på interne telenettet i ditt hus. Husk at ADSL modemet liker seg best på første koblingspunkt i huset.

Høres ut som du har et stort hus.

Hvor mange telefon uttak har du i huset?

Hvor mange telefoner har du og er alle koblet via splitteren?

Har du mulighet til å sette modemet nærmere veggutaket og heller strekke ny CAT5 kabel så er det en berdre mulighet.

Test disse tingene , lag en liste over hva du har testet så har du mer å banke i bordet med når du evt kontakter din ISP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort hus ja nettopp, burde vel ikke kalle "huset" for et hus, men heller en leilighet.... Ikke noe store greier.... Men sånn akkurat passe. Det er EN telefon i huset. Skjønner ikke at ledningen kan være for lang, for jeg har testet linjen min flere ganger på it avisen, og der ligger jeg mellom 690-780Kbit/s i gj.sn rundt 715Kbit/s og jeg har 704/128 linje, så jeg ville ikke tro det var noe galt med kablene...? Men problemet forsvinner sakte men sikkert, og sa slipper jeg kanskje å gjøe noe i det hele tatt, har ikke hatt brudd på flere dager nå!

Lenke til kommentar

I dag var jeg uten internett da jeg startet pc'en... Modemet lyste normalt. Skrev ipconfig kommandoene, og etter release'n så kom dette opp:

Ethernet Local Area Connection:

Connection-Specific DNS Suffix:

Autoconfiguration IP Adress.....: 169.254.68.181

Subnet Mask..........................: 255.255.0.0

Default Gateway.....................:

Etter renewen kom dette opp:

Ethernet Local Area Connection:

Connection-Spesific DNS Suffix: adsl.tele2.no

Ip adress...............................: 193.217.100.40

Subnet Mask..........................: 255.255.252.0

Default Gateway.....................:193.217.100.1

Skal prøve å flytte modemet, men er ikke blitt ferdig til det enda.

Lenke til kommentar

Nå hadde ikke linja kuttet på en uke, også kutter den 4 ganger på 10 min nå. Alt ser bra ut i ipconfig, jeg har ipadresse og alt. Jeg har ikke mulighet til å flytte modemet nærmere split da jeg har den førdømte ISDN kabelen fra 1.etg til 2.etg! Men får å få linjen må jeg fremdeles skrive ipconfig /renew, jeg har finni ut at det virker selvom jeg hopper over release først.... Jeg fikk ikke flusha den arp greia, for jeg får "Bad Arp ip adress", eller noe i den duren... :realmad:

Lenke til kommentar

Dette er IKKE overdreven bruk av smilyes.

Nå kutter det hele tiden igjen. Braaaaaaaaahhhhhhhhh! Kunne vridd hue rundt på noen akkurat nå, men får nøye med med noen HS i CS..... Hva kan være problemet??? Alle de jeg snakker med i datasjapper sier at det ikke gjør noe med 20m ISDN kabel, og det tror ikke jeg heller Hva kan være galt? Moedm og split er jo byttet, uten videre effekt.... Arggghhhh! Noen som kan komme med et tips som ikke har noe med ISDN kabelen å gjøre??? ISDN kabelen går ikke forbi noen "magnet kilder".... Forslag til løsning?

-EDIT av moderator. Fjernet 17 smileys-

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Noen som kan komme med et tips som ikke har noe med ISDN kabelen å gjøre??? ISDN kabelen går ikke forbi noen "magnet kilder".... Forslag til løsning?

Du ser ut til og miste sync på modemet, hverffall slik jeg tolker første postingen din, da er det tre alternativer igjem, defekt modem eller modem som ikke "liker" sentralen sitt utstyr, defekt linjekort i sentralen eller feil med kablingen mellom modem og sentral.

Du er 100% sikker på at alt er korrekt kablet inne i huset så ring ISP og be de sette linja di under overvåkning.

Lenke til kommentar

Jeg bruker iallefall 2 fulle 8-leder TP'er hjemme hos meg (har telenor)

Jeg har også en kompis med TELE2, han bruker samme oppsettet som meg, med splitter og det hele, og han blir kasta av nettet rimelig ofte.

Så jeg vil tro dette er et problem tele2 sliter med internt. Da han ikke engang bruker tele2 sitt bedritne ericsson modem, men heller bruker et betydelig bedre av merket zyxel.

Lenke til kommentar
Så jeg vil tro dette er et problem tele2 sliter med internt. Da han ikke engang bruker tele2 sitt bedritne ericsson modem, men heller bruker et betydelig bedre av merket zyxel.

Hvis han mister sync har det lite med ISP og gjøre så lenge de leier seg inn på samme utstyret, det er i så fall bare modemet om og gjøre.

Du trenger ingen TP mellom modem og splitter, ADSL bruker kun ett par i denne ledningen.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt prøvd å bytte ut ISDN linja di med en ekte nettverkskabel? Har du prøvd ett annet nettverkskort? Det er en grunn til at ISDN kabel heter ISDN, og at nettverkskabler heter nettverkskabler med diverse betegnelser som CAT5 og så videre. Det er også en grunn til at nettverkskabler stort sett er en del tykkere enn helt vanlig standard ISDN kabler.

Du kan ikke kjefte på Tele 2 når du ikke har prøvd dine egne feilkilder, ettersom de mener alt er i orden hos de.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har et lignende problem med mit kabel modem. Den kutter til tide... ofte!!! Når jeg spiller ns (en hl mod) så har jeg altid på den lille greia i hjørnet som forteller meg om linja er grei. Til tider så går den helt rød og jeg mister internett totalt, må ta ut strømmen fra modemet før den kommer tilbake. Linja er til tider veldig treg og (jeg vet at kabel tilkobling er varierende) og pingen min flyr opp i rundt 600+. Jeg har både antivirus og kjører regelmessig adware og spyblaster så det er ikke saken. Modemet er forsovet skralt etter tordenvær, usb kontakten stoppet å fungere=dritt. Men, jeg skal vente med å klage fordi jeg skal oppgradere til såkalte symetri linjer (fra 1024/256 til 1024/1024) og da må de bytte modem.

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at ISDN kabel heter ISDN, og at nettverkskabler heter nettverkskabler med diverse betegnelser som CAT5 og så videre. Det er også en grunn til at nettverkskabler stort sett er en del tykkere enn helt vanlig standard ISDN kabler.

De passer da i samme krone-koblingene så de er ikke særlig tykkere enn ordinære telefonledninger som montørene bruker på innvendig kabling, det er da ikke nettverk mellom splitter og modem men telefonlinje.

Han kan jo selvsagt prøve men er telefonledningen av bra kvalitet så skal ikke det ha noe og si.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke teste en annen nettverkskabel, og det skal heller ikke ha noe å si at jeg bruker en ISDN kabel. .TELE2. har forresten heller ikke sagt at jeg heller burde prøve noe annet enn min ISDN kabel. :hmm: Grunn til at jeg ikke kan teste en annen kabel er at da må jeg borre opp større hull i vegger og tak/gulv, jeg må strekke ledning igjennom 4rom så det blir en del slit. Jeg har heller ingen annen kabel å prøve med, og hvorfor skal jeg kjøpe, når det uansett ikke har noe med ISDN kabelen å gjøre...? Hadde det vært noe med kabelen går jeg ut ifra at det heller ville vært mer "stabile kutt" men noen ganger går det en uke uten kutt, andre dager kutter det 20 ganger på en dag, så jeg tviler på at det er den kabelen. +at alle datasjappene rundt her sier at ISDN kabel går helt greit! Og linja mi har vært på overvåking, og de sa at alt var "bare bra".... NOT...! :mad: Jeg bruker 2 ledere fra split til modem.

Det er også veldig MERKELIGE kutt, har opplevd flere ganger: Jeg får gått inn på hotmail, MSN www.sol.no osv, men jeg kommer ikke inn på forumet her, kommer opp sånn "siden kan ike vises mld" etter 30-60sek... Det gjelder også andre sider på nettet.... Så "halve internett" kutter! :confused: Da må jeg som regel skru av modem OG pc, vente litt, skru på modem, vente, skru på PC, så virker alt igjen....

Hva er det som feiler linja mi? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det gjelder også andre sider på nettet.... Så "halve internett" kutter! :confused: Da må jeg som regel skru av modem OG pc, vente litt, skru på modem, vente, skru på PC, så virker alt igjen....

Hva er det som feiler linja mi? :dontgetit:

Det jeg har sett av lignende oppførsel er proxy-instillinger i Ie eller spyware-proxyer som skaper trøbbel.

Får du pinget sidene når du ikke kommer inn og hva sier en tracert på disse?

Lenke til kommentar

Hvordan kjører man tracert? Noe i Kjør? Jeg kjører med brann mur, ad-aware og fix-it 5.0. Ikke noe spyware hos meg, fjernet noe dritt i går, men det er vekk nå!

BTW: Jeg har formatert og installert XP for 1 uke siden...

Lenke til kommentar

Hei alle sammen,

Jeg har også Tele2, og sitter med et ericssom HM210di modem. Jeg fikk Tele2 i Januar, og det fungerte GLITRENDE helt frem til i begynnelsen avn juni. Da begynte DSL lampa på modemet å blinke i tide og utide. Det kunne gå alt fra 10 sek. til 3 dager melom hver gang linja koplet seg ut på denne måten, og det kon helt uventet og uten forvarsel. Merket det også spesielt godt når jeg chattet på MSN, fordi jeg ble koplet fra hele tiden.

Jeg begynte feilsøkingen med en gang jeg skjønte at dette problemet ikke ville forsvinne av seg selv. Jeg prøvde alt, og skjekket alle kabler. Disse er forøvrig cal 25 meter cat5e kabler som ligger stiftet langs taket, og derfor ikke har vært i begegelse siden jeg la de opp for over to år siden. Kablene virket OK, og jeg slo meg til ro med at det i alle fall ikke var disse.

Så ringte jeg Tele2. De foretok en linjeskjekk, men alt virket normalt fra deres side. De kunne ikke finne noen løsning, og sendte en montør (kostnadsfritt) for å se på saken. Siden dette var fredag ettermiddag, beklaget de at jeg måtte vente helt til mandag før montøren kunne komme.

Mandag morgen ca. kl. 0900 ringer telefonen. Det er montøren, og han lurer på hvor lenge jeg er hjemme. Joda, jeg har ferie, og jeg er hjemme i alle fall til kl. 1200. ca. en halv time senere kommer montøren på døra. Da kommer han rett fra sentralen. Der har han skjekket linjehastigheten. og pyttet "porten" jeg er koplet til i på sentralen.

Han blir med opp, og tar med seg sitt Zyxel modem, og kopler det opp. Neida, dette faller ikke ut. Siden det hadde vært tordenvær i området i det siste og mye ødelagt teleutstyr i området konkluderer han med at det er modemet som er gåent pga. lynnedslag.

Jeg ringer sporenstreks Tele2, og ber om et nytt modem. Uten å måtte krangle aksepterer supporten dette, og to dager senere kommer det en budbil med et nytt modem og en ny spliter.

Jeg kopler opp dette, men det hjelper ikke. Jeg har allerede returnert det gamle, og så jeg gjør ikke noe mer med det.

Etter hvert blir hastigheten også lavere, og det blir plagsomt å surfe. Jeg bestemmer meg for å vente med å kontakte Tele2, heller samle litt speedometertester på linja, detaljert loggført med dato, klokkeslett, hvilken router jeg bruker og hvilken PC jeg måler fra. Bruker også flere tester, men alle gir like dårlig resultat. Det høyeste jeg målte var 103 kbps på men 704 linje. Snittet var på rundt 80.

Så kommer jeg på at for å eliminere all tvil om at det ikke var kablene o veggene (Jeg var sikker på at det IKKE var det), så flytter jeg server, roter, modem, laptop og stasjonær PC ned i gangen, ved hovedinntak og splitter. Jeg måler hastighet: 712 kbps. Jeg skjekker og måler kablene opp og ned i mente, og finner til slutt ut at det er pluggen som går fra kabelen og inn i splitteren som er problemet.

Jeg kutter av pluggen og de 3 ytterste cm. med ledning, og terminerer med ny plugg. Så bærer det op alle trappene igjen med utstyret og måle: 720 kbps! Jeg har nå en jevn og fin linje, både når det gjelder opplasting og nedlasting.

Jeg mener dette beviser at det er ørsmå marginer som skal til før linjen blir ustabil og linjehastigheten blir lav. Siden splitteren er med siden av der vi plasserer skoene våre, og siden jeg enda ikke har greid å skru den fast på veggen, ligger den kun løst på gulvet. Selv om det ikke er mye bevegelse i den, var det nok til å lage en svakhet i kopperet, som igjen førte til ytelsestap og ustabilitet. Sannsynligvis er dette modemet, som så mange andre, veldig kresent på signalstyrke, kabellengde og kabelkvalitet/type.

Derfor anbefaler jeg at dy begynner med å enten rigge opp utstyret ditt ved splitteren, eller å bytte kabelen før du skylder på Tele2. Folk som står bak kassen i databutikker eller på sypporten hos Tele2 har som regel ikke peiling på hva de driver med. De bare følger instrukser.

Det blei ganske langt, og nok endel trykkleifer, men jeg har dårlig tid og må på jobb.

Lenke til kommentar

som jeg har sagt nå snørrogførti ganger, thomson modemet er sært på lange linjestrekk mellom splitter og modem.. har ingen logisk forklaring men thomson modemene er også dritsære på lange linjelengder, zyxel f.eks fungerer fint der thomson ikke funker skikkelig.

er som muffe sier, det er ofte ørsmå marginer og småting som ikke nødvendigvis "skal" ha noe å si som utgjør forskjellene her..

til trådstarter:

kjøp en 25m lang nettverkskabel på elkjøp, flytt modemet ned til splitteren, dra nettkabelen fra modemet og opp til pc'en din rett gjennom huset (Vil se jævelig ut ja) og test dette.. da ser du fort om det er det som er problemet eller ikke. Om det ikke hjelper leverer du tilbake kabelen og alle er fornøyde. Er det det som forårsaker problemer får du drille nye hull osv og legge kabelen pent i huset.

bare... test det.. test også et annet nettverkskort (igjen; elkjøp med fri bytterett i 30 dager). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...