-Teddy- Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Har .TELE2. 704/128 linje og har et problem: Linjen kuttet gjerne annenhver time i starten (starten var i begynnelsen av mai), men det roet seg etter en uke. Da kuttet den "bare" 2-5 ganger om dagen... Har ringt mye til .TELE2. og de sier at de skal fikse det. det skulle være fikset i forigårs, og jeg fikk en bekreftelse på at linjen var i orden. Men den kutter fremdeles. men nå kutter den gjerne 2-4ganger i UKA, men det er plagsomt hvis jeg f.eks har fått god stats i CS... Modemet begynner som regel å blinke på "koble opp mot internett" lampa, men pleier ikke å få kontakt før jeg har skrudd det av og på. (Noen ganger må jeg reboote og, men ikke alltid) Må som regel også release ip'en, for så å renew'en. Når jeg trykker på ENTER etter å ha skrevet "ipconfig /renew" i cmd (Jeg skriver altid "ipconfig /release" først), så er det noen ganger pc'en henger, men i går fikk jeg denne feilmeldingen i command vinduet: Windows Ip Configuration An error occured while renewing interface Local Area Connection : unable to con tact your DHCP server. Request had timed out Jeg har byttet modem, split og kabler, uten effekt, så jeg tviler på at problemet ligger her. Har et Realtek nettverkskort. Pc'en var formatert for 3 dager siden og fått installert XP. Noen som kan hjelpe? EDIT: Mulig feilpost? Endret 25. juni 2004 av -Teddy- Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 høres jo nesten ut som enten støy på linja, dårlig linje eller litt vel lang linje.. hvor lang er linjelengden din ? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Jeg hadde det samme problemet for ca. 1 år siden, og etter å ha feilsøkt i ca 2-3 døgn (føltes i hvertfall sånn) så var modemet den eneste mulige feilkilden. Fikk bekreftet dette av en kamerat som er IT-ingeniør (selv har jeg jobbet rundt 11 år i IT-bransjen), og maste meg til et nytt fra TELE2. Kundeservice mente først at "det ikke bare var å sende nye modem hit og dit", og at jeg skulle reinstallere Windows (??!!) Jeg fikk til slutt ringt salgssjefen for bedriftsmarkedet (han på privatdelen var på ferie), og fortalt om problemet. Dagen etter (!!!) kom det en installatør fra Bravida med nytt Zyxel-modem. Litt "namedropping" og nettverksbygging gjennom flere år hjalp fælt, men uten saklig og rolig dialog så hadde jeg ikke kommet noen vei. M.a.o. vær saklig, høfflig og ha dokumentasjonen i orden, så sender de deg nok ett nytt modem igjen.... Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Kan jo alltids være modemet men trådstarter sier han allerede har byttet modem.. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 Hehe, de sa at nettverkskortet mitt var veldig dårlig (Realtek) og at jeg burde prøve et annet nettkort. De sa at det var noe galt med maskinen min(!), og at jeg burde sjekke pc'en at den var i form... Ledningen min er vel på rundt 15-25m. Det er en ISDN kabel (Jeg har aldri hatt ISDN), men det var det de hadde i butikken da jeg skulle ha 56Kbpbs modem første gang. Så det er rundt 20m med ISDN kabel. De hadde linjen min under testing og sjekking, derfor måtte modemet stå på 24/7, men jeg sa at det pep så sinnsykt, (det var en høyfrekvent pipelyd) og da sendte de et nytt "speedtouch" modem. Det piper iallefall ikke... Tror de har sjekket linjen min 2-5 ganger, og alt er "bare bra" hver gang... NOT! Problemet er at da de kanskje sjekka var det kanskje ingen brudd hos meg... Jeg tror jeg har hatt brudd mens de har sjekka, men alt er "bare bra" allikevel... Jeg ringte inn og kjefta litt, skrek litt, og maste og ropte, og da skulle de rette opp i det sa de. Har fått en bekreftelese pr. telefon at det er rettet opp, men en halvtime før han ringte, så var det et brudd... Fikk en SMS om at det ble fikset dagen før, så det var nok ikke det at problemet hadde blitt løst i løpet av den halvtimen... Når linjen kutter er det noen ganger den kommer tilbake automatisk etter 10 sek og, uten at jeg må gjøre en dritt, men det er flere uker siden det har skjedd... Så hva i svarte he***** er det de på .TELE2. egentlig har GJORT? Spørsmålet til dere er vel egentlig; Er det noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Jeg hadde samme problem med NGT linjen min for en stund siden. Skiftet nettverkskort, kabel, reinstallerte forsøkte andre pc'er men ingenting hjalp. Fikk heller ikke noe hjelp fra NGT enda jeg sendte logger og forklarte hva som skjedde. Linjen gikk opp og ned hvert tiende minutt til tider. Fikk aldri fikset det, men det forvant når jeg skiftet leverandør. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Hadde problemer med min ngt-tilkobling for en god stund tilbake. Fant ut at feilen lå i kabelen til huset da jeg alltid ble koblet av når det var fuktig vær ute. Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 prøv også å bytt ut den isdn kabelen du bruker.. mye rart som kan skje med speedtouch modemene om kabellengden mellom splitter <-> modem blir for lang. av en eller annen sinnsvak grunn. prøv med cat5 kabel mellom disse og gjerne så kort som mulig. bruk heller en lengre cat5 kabbel mellom modem <-> pc da denne fint kan være 100m uten at du bryter noen spesifikasjoner engang.. dette er nok neppe noe tele2 gjør for å være kjip mot deg men et problem med jaraleveransen de har på din linje. test også med en annen pc om du har mulighet til det.. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 Ledningen MÅ være 20 M, hvis ikke så er den ikke lang nok... MÅ jeg bytte kabel? Blir vrient det, tar fort noen timer... Fra ene enden av huset, opp i annen etasje gjennom 3 rom... Må bore opp større hull i veggen for å få den igjennom også sikkert... Noe annet jeg kan teste først? Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Anbefaler deg også å melde deg inn i IBL og benytte deg av oppetidsmåling fra dem slik at om det er feil hos Tele2 så har du dokumentasjonen i orden. Internett Brukernes Landsforening --- Tillegg --- Ja, det er litt egen reklame for en forening jeg er aktivt med i, men tipset er like bra for det :-) Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 Hehe, høres greit ut det. Koster det noe, og kan jeg bare trykke på en knapp for å få oppetidsmåling, eller må jeg ringe til noen folk / e-maile noen? Ser ikke ut som noe store greier dette IBL, mener; forumet har jo i ALT bare rundt 15 tråder... Eller? Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Feilen kan være vist du har både isdn å adsl... Da må noe gjøres i "teleboksen" Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Hehe, høres greit ut det. Koster det noe, og kan jeg bare trykke på en knapp for å få oppetidsmåling, eller må jeg ringe til noen folk / e-maile noen? Ser ikke ut som noe store greier dette IBL, mener; forumet har jo i ALT bare rundt 15 tråder... Eller? Det er nok ikke noen knapp du bare trykker på. Skulle man hatt en online tracker så ville resultatet heller ikke vært godkjent som dokumentasjon i forhold til en eventuell diskusjon med ISP. Ihvertfall ikke de systemer vi bruker. Koster, vel det koster medlemskapet, men ikke meld deg inn og betal 60 kroner bare for å få en måling, meld deg inn om du virkelig er enig i det IBL står for. Bare rundt 15 posts er ikke dårlig med tanke på at man har 600 medlemmer i en relativt ny forening som fikk nye websider på plass for 5 dager siden og et nyhetsbrev som gikk ut i går. ------------------------------------- Når det gjelder selve problemet ditt så har jeg ved ettertanke begynt å lure på om det kan være din arp cache som spøker med deg (eller arp cache i routeren). For å tømme din egen arp cache (flush) gjør du følgende: Start/Kjør/arp -d [ipaddresse på nettverkskortet ditt] * (* skal være med) På det viset får du iallefall flushet din egen arp cache. Du kan sjekke arp cachen på din maskin ved å skrive arp -a Selv hadde jeg selv den erfaringen etter at jeg tok i bruk Vmware i en versjon med en kjent feil (vel ikke kjent for meg) med at den laget et virtuelt nettverkskort som hadde mac addresse 00:00:00:00 osv og fylte arp tabellen til nettverkets hoved "browser" med bogus info. Sleit også med et bluetooth adapter som hadde samme feil nemlig at det hadde mac 00 satt opp. Vel det er verdt et forsøk Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Så det er rundt 20m med ISDN kabel. Du kan da ikke bruke ISDN kabel til 10/100 Mbit/s dataoverføring over slike avstander. Lederene ligger ikke i twisted pair formasjon, altså blir det veldig mye støy på så høye frekvenser som brukes i disse hastighetene. Kjøp deg en Cat5e, eller en Cat6 kabel. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Du kan da ikke bruke ISDN kabel til 10/100 Mbit/s dataoverføring over slike avstander. Lederene ligger ikke i twisted pair formasjon, altså blir det veldig mye støy på så høye frekvenser som brukes i disse hastighetene. Kjøp deg en Cat5e, eller en Cat6 kabel. Så lenge ham bare bruker den til modemet så skal det gå meget bra. 20m er da ikke noe lengde... Har du mulighet til og prøve en annen pc på linja? evnt, kjøp deg en router og koble på. Da får du logg og alt du trenger for og sjekke om det er pc eller linjen det er noe galt med. Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Så lenge ham bare bruker den til modemet så skal det gå meget bra.20m er da ikke noe lengde... Har du mulighet til og prøve en annen pc på linja? evnt, kjøp deg en router og koble på. Da får du logg og alt du trenger for og sjekke om det er pc eller linjen det er noe galt med. Skal gå finfint ja men thomson modemene er sære på akkurat dette her. som sagt, prøv å flytt modemet betydlig nærmere splitteren og se hva som skjer. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Skrev først arp -a i "run", men da kom det opp et DOS vindu som forsvant med en gang (1/100 sek...) Skrev arp -a i et DOS vindu og da kom dette opp: Interface 193.217.100.40 --- 0x2 Internet Adress Physical Address Type 193.217.100.1 00-d0-2b-ab-e9-8c dynamic Det er AKKURAT det det stod, men det er kanskje normalt at det står en annen "lottorekke" oppe enn nede? Har ikke flusha den greia, tenkte jeg skulle gjøre dette først, og rapportere... * Jeg kaller det for et DOS vindu, men det heter kanskje noe annet... Ledetekst eller hva det var... Når jeg tenker meg om, så er det en liten boks som ledningen til ADSL'en går igjennom (kan ta den vekk). Det er 2 ledninger som kommer inn i den, som bare er satt fast med skruer, og på toppen av boksen kommer det ut to 8-lednings kontakter som man kan plugge inn stuff i. Derifra går det enda mer ISDN ledning fra boksen og inn i modemet, enda jeg bare bruker to ledere hele veien da. For å ta den av tror jeg det bare er å sette på en "hun" kontakt på den ledningen som kommer fra split'en. Men det skulle evl egentlig ikke ha noe å si ettersom hva jeg har hørt. Skal jeg flushe denne cachen, eller hva dere kalt'n? (Jeg vet sånn ca. hva cache er er ikke 100% idiot, men har ikke akkurat hørt om det på et nettverkskort før da, eller hvor den cachen var...) EDIT: Prøvde å sette inn noen mellomrom i DOS siteringen, men alt står bare i en "hope" EDIT2: Dere kan bare glemme at jeg skal sette modemet nærmere spit'n! Da må jeg flytte hele pc'en slik at den står i gangen da jo! Bære den ned i 1. etg! + at jeg ikke har noe ledning til det, ellers må jeg kappe opp den fine ISDN'n min, og da har jeg ikke leding når jeg skal opp igjen! EDIT3: vannpistol, jeg har byttet modem en gang uten at det hjalp... Endret 27. juni 2004 av -Teddy- Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Ja, sier ikke at modemet ditt er defekt men at Speedtouch modemene ikke nødvendigvis synes det er dødskult med lang ledning mellom splitter og seg selv. Derfor jeg mener at du skal kjøpe en lang nok nettverkskabel på mandag (stikk på elkjøp; så leverer du den tilbake kostnadsfritt om dette ikke løser problemene). Da flytter du modemet ned til splitteren (den lille boksen med 3 'hull': adsl, bilde av en telefon og line), bruker en av kabelene som kom i gjør det selv pakka (2m nettverkskabel) mellom modem og splitter. så kobler du nettverkskabelen fra modemets nettverksport (ethernet) til pc'en din. Ingen pc flyttet men modemet flyttet ned til et sted hvor det kanskje liker seg litt bedre. Dette er, slik jeg har foreslått det, så og si kostnadsfritt om det ikke løser problemet. Løser det faktisk problemet ringer du tele2 og ber om unnskyldning for roping og skriking pga. at du har brukt utstyr som ikke var i gjør det selv pakken . edit: hele cluet her er å bli kvitt den dodgy 20m lange isdn kabelen din. Endret 27. juni 2004 av Vannpistol Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Jeg ringte inn og kjefta litt, skrek litt, og maste og ropte Her har du mest sannsynlig problemet ditt. Nei, det er ikke en tullepost... men mange kundebehandlere faller litt ut og driter i kunden når de får kjeft for noe de personlig ikke kan noe for. Hold en saklig og høflig tone. Kommer du ingen vei, så vær bestemt. Men samme hva du gjør, aldri, ALDRI skrik og rop og kjeft. Den du snakker med gjør sikkert så godt han/hun kan, også sitter det en tekniker på bakrommet som ikke får beskjed om at det de nettopp prøvde ikke fungerte, fordi kundebehandleren blir ute av seg og glemmer det... eller velger å glemme det. Nei, de skal ikke gjøre det, men mange gjør det allikevel. Bare husk det. Litt off-topic for å "bevise" dette. Mange her klager over at NGT aldri svarer på "mailen jeg sendte forrige uke der jeg kjeftet på de". Jeg hadde ett problem med mailkontoen min ett par dager. Sendte en mail sent en kveld og spurte om hva som var problemet, var høflig og takket for ellers god service, og morgenen etter, klokken 08:57, var en meget hjelpsom, personlig skrevet mail sendt tilbake. Tenk litt på den, dere, som klager over at ingen gidder å svare på deres sinte mail. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 (endret) Jeg SKREK ikke, selvom det var det jeg sa (skrev), men jeg var ikke viderer rolig akkurat... Hadde ringt til de en gang pr. dag, de sa HVER dag at det skulle være fikset i morgen. I tillegg komm den gjør det selv pakka TO OG EN HALV UKE etter at linjen var aktivert!!! -Man skal få pakken 3 virkedager FØR installsjons dato. Jeg fikk den 2,5 uker etterpå. -Det skrivet jeg fikk skulle komme før installsjonsdato det og, ,men det kom en dag etter. På skrivet stod det at "Pakken du har fått skal blablabla..." Men det burde vært rettet til "Pakken du får om litt over to uker skal blablabla..." Og linje problemene mine sa de at skulle fikses og jeg skulle få en bekreftelese på at det var gjort i løpet av uken. Det tok over en måned. SÅ HVA I ***** FEILER DET DEM? Over til rådene deres; Kan prøve det du sa vannpistol, og hvis det ikke hjelper så tester jeg Hawkie sitt tips... Men kanskje problemene forsvinner sakte av seg selv; det blir gradvis færre kutt. får håpe! Uanz, takk for hjelp, så poster jeg om det skjer noe mer.... Endret 27. juni 2004 av -Teddy- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå