Gå til innhold

Polarisasjonsfilter til EOS300D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ikke erstatte et pola-filter med et Photoshop-filter. Pola-filteret fjerner reflekser.

 

F.eks. hvis du forsøker å ta bilde igjennom frontruten på en bil og det ser ut som om frontruten er dekket av et grått matt sølv-belegg så er det lyset som blir reflektert. Et pola-filter kan fjerne dette slik at du kan ta bilde igjennom ruten.

 

Samme kan du gjøre ned gjennom vannflaten, og også fjerne reflekser i blanke flater, slik som blader på planter hvis du tar bilder av slikt. I tillegg kan også pola-filteret hjelpe på farger slik at når du tar bilder i mye sol-lys så kan du unngå å få matte farger.

 

Jeg har et pola-filter til EOS 300D, 58mm, av typen Hoya. Teksten på kanten er "Hoya 58mm PL-CIR Japan". Jeg husker ikke prisen men jeg tror kanskje at det er en 5-600 for det, men jeg kan også ta grundig feil her. Foto Video Nett har to til 680 og 950 henholdsvis.

 

Her er en webside med noen eksempler på hva pola-filter gjør

Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

 

 

Regner med at disse passer til EOS 300d, men hvordan kan jeg vite det? Er det fordi det står 58mm ?

Om de passer eller ikke er kun avhengig av filtergjengene på objektivet ditt. Hvis objektivet er 58mm, som f.eks. standard kit-objektivet til 300D, så vil de passe.

Hvis du har flere objektiver med ulik filterstørrelse bør du kjøpe filter i den største størrelsen, og adaptere fra de andre størrelsene..

Lenke til kommentar

Ja, det er størrelsen som gjelder og har egentlig ikke noe med kameraet å gjøre, men med selve objektivet. Foran på objektivet står det som regel en diameter, gjerne med et symbol foran som ser ut som en litt flattrykt O med en strek over + en mm-størrelse. På kit-objektivet står det 58mm og da er det 58mm filtre du må kjøpe.

 

Andre objektiver har andre størrelser, slik som Canon EF 50mm F/1.8 II objektivet som har 52mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...