Lurifaksen Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Har tenkt å lage et lite enkelt webområde for "kunder", ved hjelp av php og mysql. Jeg er ikke spesielt dreven på verken html/php/mysql, og lurer litt på dette med innlogging. Handlingene til brukerene skal logges til mysql, og skal hentes ut igjen slik at de kan se tidligere ting de har foretatt seg. Derfor må jeg ha $brukernavn til å identifisere de. Hvis jeg setter opp .htaccess, har jeg på noen måte mulighet for å identifisere brukeren etter at de er innlogget? Eller sier liksom htaccess bare ja/nei til om de har tilgang? Det jeg egentlig lurer på er om det finnes noen funksjon i php ala dette: $brukernavn = $_server['htaccesslogin']; Eller må jeg stresse med egen innloggingsside, cookies og sessions? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) du kan bruke $_SERVER['PHP_AUTH_USER'] EDIT: Står listet opp i manualen: http://no2.php.net/manual/en/reserved.vari...ariables.server Endret 28. juni 2004 av Torbjørn Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 Takk for svar! Burde vel kanskje ha skjønt det... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 ikke så lett å skjønne, men lett å slå opp (jeg måtte slå opp) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 ikke så lett å skjønne, men lett å slå opp Jeg hadde slått opp, men koblet liksom ikke PHP_AUTH_USER og "htaccess-metoden". Trodde PHP_AUTH_USER var noe eget php autoriseringsopplegg. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 det trodde jeg også men etter å ha finlest beskrivelsen to ganger kom jeg fram til at det måtte stemme: When running under Apache as module doing HTTP authentication this variable is set to the username provided by the user. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå