OlaML Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Er litt nettverk-n00b så kan godt hende jeg overser noe veldig grunnleggende her... Har lagt en cat5 kabel gjennom to etasjer (ca 10m totalt), skal ha kontakter i hver ende. Har to telefonkontakter liggende som jeg tenkte jeg skulle prøve å bruke siden LAN kontakter koster en del... Her er et bilde av typen (beklager, ganke uskarpt): http://img12.photobucket.com/albums/v30/olaleier/kontakt.jpg To rader med knivkontakter (8 ledere) og to kontakter...etter å ha strukket kabelen koblet jeg en kontakt i hver nede, begge med denne rekkefølgen (568-B) på den øverste knivkontakt-raden. Har ikke to maskiner opp nå, så testet med å koble modem/routeren i ene enden (lan-kontakt) og switch i den andre. Med bare en enkel patchkabel i mellom får jeg lys i 100mbit LED på switchen med en gang, gjennom kabelen - ingenting. Målte på kontakten idag for å finne ut hvilke plugger som gikk hvor: Knivkontakt (plugg): 1(5) - 2(4) - 3(3) - 4(6) - 5(1) - 6(2) - 7(7) - 8(8) Men hvis jeg kobler likt i begge ender burde det vel ikke ha noe å si...? Kontakten er slik at signal på en kniv gir signal i begge plugger og omvendt. Gjør jeg noe veldig enkelt feil eller går det ikke an? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Men hvis jeg kobler likt i begge ender burde det vel ikke ha noe å si...? Kontakten er slik at signal på en kniv gir signal i begge plugger og omvendt. Du kan sikkert bruke de, men du _må_ koble etter skjema, likt i begge ender duger ikke så sant det ikke er korrekt koblet. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 Du kan sikkert bruke de, men du _må_ koble etter skjema, likt i begge ender duger ikke så sant det ikke er korrekt koblet. Koblet i den rekkefølgen angitt her: http://www.lanshack.com/make-cat5E.asp (568-B) Samme rekkefølge i begge ender, øverste knivkontakt, nr 1 helt til venstre, nr 8 helt til høyre. Skal senere prøve å sette på en rj45 plugg i hver ende så får jeg testet om det har skjedd noe med kabelen inni trekkerøret... Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Hei, siden kontaktene er koblet i paralell, kan du bare bruke den ene av kontaktene til nettverk tilkobling. Er det slik du har brukt den? Kobler du en kabel i begge kontaktene, vil signalet bare kortsluttes og ikke fungere. Det er greit til telefon, der er jo alle kontakter koblet i paralell. Nettulf Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 og om det er isdn kontakter må du fjerne termineringen (en motstand) inne i kontakten.. komplett.no har nettverkskontakter til en absolutt levlig pris, du kan jo sjekke ut disse. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 Fikk det endelig til å funke. @Nettulf: Har bare koblet til den ene raden med knivkontakter...så bakpå at alt var i parallell. Linja funker i begge kontakter i begge ender, men har ikke tenkt å prøve to samtidig. @Vannpistol: Var motstander på den ene (over 1-2 og 3-4)...tenkte "hmm, sånn er det ikke på den andre *nappe ut*". Lært noe nytt idag også. Tok av kontaktene, teste linja med rj45 i begge ender, funket greit. Testet kontaktene med 568-B kobling i hver ende av en liten stump slik at jeg hadde begge foran meg. Funket fint så satte det på veggene, funket like fint der. Vet ikke hva jeg gjorde feil tidligere...kanskje festet en leder dårlig eller noe... Takk for innspill folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå