fargoth Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Hvordan tror dere lcd og plasma skjermer kommer til å være om 5-10 år frem i tid? Kom gjerne med spekulasjoner, eller idèer til hvordan du tror det kommer til å bli. Lenke til kommentar
TJ Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Om 5-10 år, så tror jeg LCD-skjermer kommer til å overta markedet etter plasmaskjermene. Hvis ikke så må produsentene få bukt med plasmateknologiens svakheter, som fastbrenningsproblemer og lysstyrke. LCDteknologien har selvsagt også sine svakheter, som f. eks. størrelse. Mens de minste plasmaTVene er på rundt 42", så er dette målet for de største LCD-TVene. I tillegg så koster en LCD på like mange " som en plasma, gjerne mer enn det dobbelte. Et annet problem innenfor LCD-teknologien har lenge vært responstid, men de nyeste skjermene sliter minimalt på dette området i dag. En LCD-skjerm har en levetid på omtrent 50 000 - 60 000 timer. Dette betyr at skjermen vil holde i over 20 år ved normalt bruk. En plasmaskjerm har en levetid på omtrent 20 000 - 30 000 timer. Altså halvparten av en LCD-skjerm. Til slutt en liten oppsumering: Positive sider ved plasma: - God responstid - Stort bilde (opptil 80") - God fargegjengivelse - Langt billigere enn LCD (42" til mellom 25 000 - 35 000) Negative sider ved plasma: - Risiko for fastbrenning (bildet brenner seg fast i skjermen) - Dårlig lysstyrke, da gassene i plasmaskjermen produserer lyset selv, i motsetning til en LCD-skjerm, hvor det finnes en egen lyskilde. - Kortere levetid enn LCD Positive sider med LCD: - God fargegjengivelse - Bra lysstyrke - Lang levetid Negative sider med LCD: - Langt dyrere enn plasma - Størrelsen, mens de største LCD-TVene er på 42", så er dette målet for de minste plasmaTVene. - (Responstid)* *Som allerede nevnt, på de nyere LCD-skjermene, så er ikke dette lenger noe problem. Om 5 - 10 år, så er jeg temmelig sikker på at LCD har tatt over markedet. Og før du spør, ja jeg har lest første nummer av Digital World EDIT: Omformulering og et par leifer Endret 25. juni 2004 av TJ Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 hmm, som tatt ut rett ut av Digital World. Skulle tro du og skribenten var tvillinger Jeg tipper at OLED begynner å komme på markedet i skikkelig kvalitet, og kanskje begynner å konkurere ut LCD på monitorsiden. Lenke til kommentar
TJ Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 hmm, som tatt ut rett ut av Digital World. Skulle tro du og skribenten var tvillinger Jeg tipper at OLED begynner å komme på markedet i skikkelig kvalitet, og kanskje begynner å konkurere ut LCD på monitorsiden. Hehe, stemmer det. Fikk bladet av NetShop i går. Må si at det var svært lærerikt Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 OLED? Kan noen fortelle meg hva det er? *tripper opp og ned i spenning* Jge luyrer på om 5-10 år om kansje skjermene er blitt så flate og billige å produsere at man finner dem som brusetiketter, bilder, etc, med gjerne en reklmae filmsnutt på etc... Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Dette burde gi muligheter for skikkelig 3D og plassbesparende er det også. Briller med LCD/plasma skjerm: http://www.i-glassesstore.com/ig-svgapro.html http://www.gizmo.com.au/public/news/news.asp?articleid=1276 http://www.mindflux.com.au/products/olympus/eyetrek.html og http://www.joy-stick.net/reviews/other/plma35.htm http://www.gadgets.co.uk/eye-top-eyetop-vi...ses-screen.html *Edit* finner stadig flere eksisterende produkter Endret 25. juni 2004 av balleklorin Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Negative sider ved plasma: - Dårlig lysstyrke, ... Lurer på hvor det der kommer fra. Er det noen som har plasma som opplever lysstyrke som et problem? Har selv hatt plasma TV i 1 1/2 år nå, og opplever lysstyrken som mer enn bra nok. Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 OLED? Kan noen fortelle meg hva det er? *tripper opp og ned i spenning*Jge luyrer på om 5-10 år om kansje skjermene er blitt så flate og billige å produsere at man finner dem som brusetiketter, bilder, etc, med gjerne en reklmae filmsnutt på etc... En _liten_ innføring i OLED kontra LCD i et språk de fleste kan forstå: http://hardware.no/art.php?artikkelid=7524 Får du mersmak så er linken i artiklen ganske nyttig Det eksperimenteres hele tiden med tynne skjermer. Skjerm er vel kanskje ikke et riktig begrep lenger når det er snakk om nærmest papir og stofflignende overflater som har den egenskap at de kan vise bilde. Dette er dog mer eller mindre på laboratoriestadiet enda, selv om man har hørt store løfter om produkter som skal revolusjonere den bærebare hverdagen i over et år nå... Hvis teknologien noen gang modnes til et stadie der det faktisk er salgbart vil det vel gjennomgå de samme markedsmessige faser som det meste annet av revolusjonerende teknoprodukter. Det kommer til å være svindyrt (sikkert uten noe skikkelig praktisk nytteverdi) til å begynne med. Så kommer forbedringene og de nye produksjonsteknologiene som senker prisene litt. Teknologien har da sunket inn hos noen og man begynner å finne smarte områder å benytte den på. Til slutt er det snakk om masseprodusering fordi dette er noe alle "må" ha. Jeg er rimelig sikker på at vi snakker om et tidsperspektiv langt over det trådstarter hintet til før vi er der Lenke til kommentar
TJ Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Negative sider ved plasma: - Dårlig lysstyrke, ... Lurer på hvor det der kommer fra. Er det noen som har plasma som opplever lysstyrke som et problem? Har selv hatt plasma TV i 1 1/2 år nå, og opplever lysstyrken som mer enn bra nok. Lysstyrken på en plasmaskjerm er langt mindre enn på en LCD-skjerm. Men dette har blitt utbedret veldig de siste årene, og er ikke lenger noe stort problem på de nyeste og beste skjermene. Lenke til kommentar
Lothorian Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 En annen negativ side med LCD må vel være kontrasten. Siden teknologien bruker bakgrunnsbelysning er det vanskelig å gjenskape helt sort. Dette kan bli ganske irriterende når man ser film o.l. Jeg har også hørt noe om problemer med synkronisering av bilde og lyd. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Same- Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Og før du spør, ja jeg har lest første nummer av Digital World Hehe, tenkte på det når jeg leste posten din En ting jeg lurer på. Hvor lenge varer fastbrenning? Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 En annen negativ side med LCD må vel være kontrasten. Siden teknologien bruker bakgrunnsbelysning er det vanskelig å gjenskape helt sort. Dette kan bli ganske irriterende når man ser film o.l. Jeg har også hørt noe om problemer med synkronisering av bilde og lyd. Stemmer dette? Kan ikke si at jeg har oppdaget noen synkroniseringsproblemer på de skjermene jeg hr sett film på (alle jeg har testet). Når det gjelder kontrasten så er det riktig, men dette bedres hele tiden. Nå er vi oppe i 600:1. Personlig mener jeg at skarpheten veier opp for mangel på kontrast. Jeg oppdager hele tiden nye detalsjer i filmene mine når jeg ser de på LCD kontra TV-en Same-: Brenner noe seg fast så blir det værende sånn helt til du fjerner det selv, og det er mer eller mindre umulig Lenke til kommentar
Same- Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Same-: Brenner noe seg fast så blir det værende sånn helt til du fjerner det selv, og det er mer eller mindre umulig Hmm hvor lett brenner noe seg fast da? Liksom hvis man f.eks ser på "Svish sjov"(heter det ikke det?) på nrk2 i en time, vil det bildet liksom brenne seg fast og være der for alltid? Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Jge luyrer på om 5-10 år om kansje skjermene er blitt så flate og billige å produsere at man finner dem som brusetiketter, bilder, etc, med gjerne en reklmae filmsnutt på etc... Forskere i usa driver og eksperimenterer med noen typer halvledende plast som forandrer farge etter hvor sterk spenning den får satt i seg. Hittil så har de fått frem en rekke farger (husker ikke hvor mange). De ser for seg at i fremtiden kan man putte denne plasten på en skriver og "skrive ut" bruk-og-kast-skjermer på papir. denne plasten kan rulles men foreløpig ikke brettes uten at den mister de ønskede effektene... Lenke til kommentar
viranth Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Jeg ville gjerne hatt et inspill fra Øyvind Dahle her, siden han er vel den av oss her på hw.no som har vært mest i kontakt med disse skjermprodusentene, og kan kanskje gi oss et lite innblikk i fremtiden =) (Slik at vi fikk et realistisk bilde på det og ikke bare spekulasjoner) Lenke til kommentar
viranth Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 En annen negativ side med LCD må vel være kontrasten. Siden teknologien bruker bakgrunnsbelysning er det vanskelig å gjenskape helt sort. Dette kan bli ganske irriterende når man ser film o.l. Jeg har også hørt noe om problemer med synkronisering av bilde og lyd. Stemmer dette? Dette stemmer ikke. Jeg har aldri hatt problemer med kvaliteten på bildet eller synkroniseringsproblemer, sortfargen er også helt fin. LCD-skjermer i dag er bra nok og de vil jo bare bli bedre og bedre, men jeg ser ikke bort i fra at folk vil klamre seg fast til CRT-skjermen sin om 5-10 år og fremdeles si at LCD-skjermer er for dårlige. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) irriterende når man ser film o.l. Jeg har også hørt noe om problemer med synkronisering av bilde og lyd. Stemmer dette? Visket vekk etter at eg var ein tur innom avforum. Men om dette gjeld direkte 17" lcder eller berre 30-større LCD tver er eg ikkje sikker på. mvh JanEirik Endret 27. juni 2004 av Jankee Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Det er korrekt at det kan være synkroniseringsproblemer. Ikke pga skjermen i seg selv, men deinterlacer og skalering. Det er en diskusjon om saken på avforum Må dog si jeg selv ikke har registrert problemet. Endret 25. juni 2004 av hårek Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Dette stemmer ikke. Jeg har aldri hatt problemer med kvaliteten på bildet eller synkroniseringsproblemer, sortfargen er også helt fin.LCD-skjermer i dag er bra nok og de vil jo bare bli bedre og bedre, men jeg ser ikke bort i fra at folk vil klamre seg fast til CRT-skjermen sin om 5-10 år og fremdeles si at LCD-skjermer er for dårlige. Jo, det stemmer med kontrasten. Man vil aldri (stort forbehold) få helt sort på en LCD. At det er så ille at det er et problem er en helt annen påstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå