Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forsterke trådløse signaler

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en periode slitt med svake trådløse signaler i rommet hvor jeg har behov for trådløst mest. Har da prøvd å kjøpe et nytt pc-card som ble anbefalt uten at det ble stort bedre. Det jeg da lurer på er om det finnes en antenne som kun forsterker signalene, som da fungerer som en stand-alone enhet. En signalforsterker i prinsippet.

Nettverket som jeg trenger å forsterke signalene fra er åpent, og har fått anbefalte dette av en bekjent: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122943&cks=PRL . Men vi var begge usikre på om jeg faktisk vil få det jeg er ute etter.

Noen tips? Begynner å bli desperat! :)

Endret av clark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg og titte litt her, under klientkort.

Det som er en fordel er om du benytter samme chipset i både klientkort og rutern din, da vil forbindelsen bli best. Finner du ingen like chipset, vil jeg anbefale klientkort som benytter seg av intersil brikkesett.

Enkelte rutere han også muligheten til å stille inn antenne styrken. Så hvis du kan det, forsøk og øk den.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Det som er en fordel er om du benytter samme chipset i både klientkort og rutern din, da vil forbindelsen bli best. Finner du ingen like chipset, vil jeg anbefale klientkort som benytter seg av intersil brikkesett.

Har 3com router, opprinnelig benyttet jeg 3com klientkort også, og senere byttet jeg til SMC. begge viste seg å fungere like dårlig. Signalforsterkning virker som den beste løsningen - hvis det er mulig med noe smått og enkelt stand-alone utstyr.

Lenke til kommentar

Synes egentlig at det er litt rart at du har problemer i samme rom, rommet kan da ikke være så stort ?

Uansett har jeg hatt trøbbel med svake antennesignaler i eneboliger og da kan en sånn en være på sin plass. Vet ikke om andre leverandører leverer slike men dlink har også fler antenner man kan bruke her.

Lenke til kommentar

Rommet er ikke så stort nei. Skjønner at man kan bruke antenner, men da må man igjen ha et sted man skal koble til denne antenna. Det jeg spør om - finnes det noe stand-alone utstyr som kan forsterke signalenene?

Lenke til kommentar

Routern er langt fra i samme rom, det er kanskje snakk om 50m. Jeg har prøvd å oppdatere firmware, oppgradere til siste drivere for nettkortet osv. Virker som det er vanskelig å få svar på om det faktisk er mulig å booste signalene via et stand-alone apparat slik at jeg slipper å slite med så svake signaler at jeg til stadighet faller av IRC og lignende.

Med andre ord er det irrelevant om jeg har linksys eller 3com router/nettkort. Jeg ønsker å booste signalene via en antenne som enten kan forsterke signalene og sende dem videre (hvis det er mulig)

Eller via en AP/Bridge som dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122943&cks=PRL

Endret av clark
Lenke til kommentar

Hvilket utstyr du har er relevant, fordi det bestemmer om og hvilket utstyr som kan kobles til. Hvis routeren og/eller nettverkskortet har mulighet for tilkobling av løs ekstern antenne, kan en retningsbestemt (directional) antenne gjøre underverker mot dårlige signaler.

Bærbart utstyr med PC-Card har jeg selv sett sliter med signalstyrken p.g.a. de ikke har ekstern antenne. I denne sammenheng kan en USB-versjon med USB-forlengelseskabel gjøre ting bedre, i og med at man da kan plassere antennen mer optimalt i forhold til AP/router. Det finnes også løsninger som kommer med kabel, som f.eks. D-Link DWL-G120. Kjøp en slik f.eks. på Elkjøp, så kan den leveres tilbake om den ikke fungerer tilfredsstillende.

En annen ting du kan være oppmerksom på, er justering av antenner på AP/router. Antennene på dene typen utstyr er som regel av type rundstråle. Dette betyr at de sender i en "sirkel" rundt antennestangen, med noen graders spredning. Altså ikke i en "kule". Dette betyr at det er dårlig dekning over spissen, og under "foten". En justering av antennen slik at maskinen din kommer innenfor dekningsfeltet kan hjelpe på signalstyrken.

Når det gjelder den ASUS AP'en du linker til, så har jeg ingen erfaring med den. Men etter testen du finner her, så ser den ut til å kunne fungere som nettverkskort via USB, og som "forsterker" via WDS. Men den har dårlig sikkerhet som følge av mangel på WPA kryptering, og passord på konfigurasjonen. Hvis resten av det trådløse nettverket ditt er 802.11g, så vil denne redusere hastigheten til 802.11b-standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...