Gå til innhold

Fahrenheit 9/11 Tråden

Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men om han far vist den pa TV, sa mister han alle Oscar muligheter.

Ifølge den lenken som ble vist til ovenfor, mister han ikke muligheten til å vinne prisen for beste film selv om den vises i fjersynet.

Oscar-reglene hos Academy Awards hindrer film som har vært vist på fjernsyn tidligere enn ni måneder etter kinopremieren å konkurrere i kategorien beste dokumentar. "Fahrenheit 9/11" hadde premiere i juni.

Michael Moore er likevel ikke fremmed for tanken på en ny Oscar. Han søker om nominering av "Fahrenheit 9/11" som beste film, en kategori som ikke har de samme rigide reglene.

(Min uthevning.)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg skal se den med klassen en gang denne uken! Blir moro det, gleder meg. Jeg går i en klasse med MM-elskere og Bush-hatere; denne filmen vil nok skape noen diskusjoner :dribble:

Diskusjoner skaper det nok ikke. Bush-hatere og MM-elskere liker ikke diskusjon, fordi bevisforsel og argumentasjon er ikke saerlig deres evner. Deres evner bestar av a spytte ut propagandaen de har laert seg og brent inn i hjernen. De kan ikke engang forklare denne propagandaen, eller anvende den i diskusjon/debatt annet enn a bare ord-for-ord ramse den opp.

Lenke til kommentar
PS. Det er ikke en dokumentar.

Selvsagt er filmen en dokumentar :hrm:

http://www.studentfilm.no/studentfilm/php/dokumentar.php

Dokumentar: Det finnes ingen entydig definisjon for hva dokumentarfilm er. Ordet documentary kommer fra John Grierson, "dokumentarfilmens far". Formuleringen som han selv syntes var noe klossete, har siden blitt stående som navn på en sjanger som vekselvis har blitt kalt både ”aktualitetsfilm”, ”kulturfilm” og ”ikke-fiksjonsfilm”. Han kom selv også med et forsøk på definisjon – the creative treatment of actuality - som kanskje er den nærmeste definisjonen vi kommer for det som vi idag kaller dokumentarfilm.

Denne definisjonen passer perfekt på Fahrenheit 9/11, ergo er den utvilsomt en dokumentarfilm :yes:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Denne definisjonen passer perfekt på Fahrenheit 9/11, ergo er den utvilsomt en dokumentarfilm :yes:

Det er fint at du fant en subjektiv definisjon pa dokumentar som skulle tilpasse seg det Fahrenheit 9/11 egentlig er: en propagandafilm. Dokumentarer lages for a dokumentere noe. Propagandafilmer lages for a pavirke folk til et bestemt formal. Nar Michael Moore har sagt offentlig at poenget med filmen er a fjerne Bush fra makten, er det en propagandafilm.

Det at det er logn i filmen er ogsa i strid med definisjonen du gravde frem. Logn er ikke "actuality" og dermed detter Fahrenheit 9/11 desverre ut av til og med denne meget lose definisjonen.

Lenke til kommentar

Seixon: Definisjonen på deg er iallefall en hårsår kverulant :no:

Jeg fant iallefall ingen betydelige feil i denne dokumentarfilmen, og det meste har jeg sett/lest om andre steder så jeg vil ikke kalle det løgn akkurat - men bare genial klipping :)

Jeg synes filmen handlet for lite om Bush egentlig, og jeg skulle ønske å sett en film som utelukkende omhandlet ham og alt det tullet han har bedrevet i hele sitt patetiske liv.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg skal se den med klassen en gang denne uken! Blir moro det, gleder meg. Jeg går i en klasse med MM-elskere og Bush-hatere; denne filmen vil nok skape noen diskusjoner :dribble:

Diskusjoner skaper det nok ikke. Bush-hatere og MM-elskere liker ikke diskusjon, fordi bevisforsel og argumentasjon er ikke saerlig deres evner. Deres evner bestar av a spytte ut propagandaen de har laert seg og brent inn i hjernen. De kan ikke engang forklare denne propagandaen, eller anvende den i diskusjon/debatt annet enn a bare ord-for-ord ramse den opp.

hehe.. Det kan jo evt. være deg som er så hjernevasket at du ikke ser noen annen virkelighet. Du lirer av deg det samme gang på gang du også, så hopp ned av hesten. :!:

Lenke til kommentar

Vi hadde nå en veldig fin liten diskusjon idag der jeg tror jeg muligens fikk noen til å se litt annerledes på Bush. Kanskje de ikke er ekte MM-elskere/Bush-hatere?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg fant iallefall ingen betydelige feil i denne dokumentarfilmen, og det meste har jeg sett/lest om andre steder så jeg vil ikke kalle det løgn akkurat - men bare genial klipping

Du fant ingen feil i filmen fordi du ikke har peiling pa noe av det filmen handler om. Sa enkelt er det. Nar du ikke har annen fakta om det filmen snakker om enn... det filmen sier, er det apenbart at du ikke kan finne feil. Dette er det geniale ved Moore, fordi han kan hjernevaske deg uten at du er klar over det.

Jeg synes filmen handlet for lite om Bush egentlig, og jeg skulle ønske å sett en film som utelukkende omhandlet ham og alt det tullet han har bedrevet i hele sitt patetiske liv.
Hvis du skal kalle livet hans patetisk, lurer jeg pa hva du ville kalt ditt eget liv....

@Seixon: Kan du nevne EN dokumentar som passer den "definisjonen" på en dokumentar som du liker best? Naturfilmer tells ikke

Som jeg har sagt for, har jeg ikke sett veldig mange "dokumentarer" sa jeg kan liksom ikke ramse opp en nar "The World According to Bush" er den siste "dokumentaren" jeg sa, som ogsa ikke var en dokumentar...

Naturfilmer er jo dokumentarer de! :)

Ellers tror jeg Discovery og History Channel sender en god del dokumentarer som faktisk er dokumentarer.

hehe.. Det kan jo evt. være deg som er så hjernevasket at du ikke ser noen annen virkelighet. Du lirer av deg det samme gang på gang du også, så hopp ned av hesten.
Hvem er det som hjernevasker meg da? Meg selv? Jeg kommer opp med all argumentasjonen min selv, og ikke fra en film eller en bok. Jeg gransker for informasjon fra mange kilder og finner frem til all mulige fakta om en sak og lager min egen argumentasjon ut i fra det jeg finner. Jeg ramser ikke opp det andre sier. Dermed er det lite trolig at jeg er hjernevasket av noen andre enn meg selv.
Lenke til kommentar
@Seixon: Kan du nevne EN dokumentar som passer den "definisjonen" på en dokumentar som du liker best? Naturfilmer tells ikke

Som jeg har sagt for, har jeg ikke sett veldig mange "dokumentarer" sa jeg kan liksom ikke ramse opp en nar "The World According to Bush" er den siste "dokumentaren" jeg sa, som ogsa ikke var en dokumentar...

Naturfilmer er jo dokumentarer de! :)

Ellers tror jeg Discovery og History Channel sender en god del dokumentarer som faktisk er dokumentarer.

Med andre ord, det finnes ingen dokumentarer. For om en dokumentar skulle fulgt den definisjonen du bruker ville den vart i ett døgn eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...