Zepticon Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Har vurdert Peltier på mitt fremtidige vannkjølings prosjekt og har derfor en del spørsmål... - Hvor effektiv er et Peltier? grader + / - ? CPU temp? - Blir kjølevannet for varmt till å effektivt kjøle GPU og Chipset? - Klarer [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FSP40060PN"]denne[/url] strømforsyneingen å drive et gjenomsnittelig peltier? - Hva er forskjellen på [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SWIFT226W"]dette[/url] og [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=LEUTEC156"]dette[/url] peltieret (er newbie, så jeg trenger råd) - Ville et av de over passe til strømforsyningen? - Noen som har noen generelle råd om peltierkjøling? Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 det har vært mange poster om peltier i det siste og du kunne søkt etter denne informasjonen. men siden eg kjeder meg i kveld: - 226w 15.2V peltier vil trekke ca 15-16 amp (muligens mer men mitt multimeter viste dette) ved tilført 12v. noe som igjen betyr at den PSUen du linket til vil holde akurat. Vil da IKKE anbefale den. du bør ha en PSU som gir 3-5 amp mer enn hva du skal trekke ut av den max ettersom det ellers vil bety støyfulle vifter og konstant hardkjør av PSU. Des større psu des mindre støy fra viftene i psu og ikke minst... lengre levetid. - du vil fint kunne kjøle ned både CPU og Chipset i et peltierkjølt anlegg. dog vil eg ikje anbefale å kjøle ned chipset sånn egentlig. gjorde det i begynnelsen selv men har gått vekk fra denne løsningen ettersom det ikke er så vannvittig varmeutvikling her hvor og de fleste HK i dag leverest uten vifte til denne kjøleblokka. Bruk heller tid og krefter på VGA kjøler Min teori om chipsettet her har nok mange forskjellige meninger her på forumet men av egen erfaring har ikke dette vært nødvendig. (overklokka 333Mhz til 454Mhz uten chipset kjøler) - Forskjellen på peltier elementene du linker til er effekten peltieren arbeider med. Hvor stor varmemengde den klarer å transportere fra den ene siden av peltieren (fra cpu) til den andre siden av peltieren (kjøleblokka). 226W peltier er definivt foretrukket i peltierkjøling av CPU. Ved 12v vil ca 180-190W være gjeldende for deg (hvis eg ikje huske heilt feil) - 156w peltieren vil være mest aktuell til den psu'en du har valgt uten at denne er å anbefale til kjøling av cpu. (jo mer effekt des bedre kjøling) Temperatur du kan regne med å oppnå ved 226w peltier og 12v med passende bra radiator vil være under minusgraden. (temp.måleren min måler ikke under 0 ) Temp du kan regne med ved CPU/GPU (ikke chipset) kjøling vil være mellom 6 - 13 grader uklokket ca. dette er fra egne erfaringer og eksperementering med ulike kjøleløsninger/radiatorer i AMD XP2800 system Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 26. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2004 Men hvordan vil oppsettet av et slik system være? Skal jeg bruke peltieret til å direktekjøle Cpu eller skal jeg bruke det til å kjøle vannet i steden for å bruke en radiator? Og om det blir minusgrader, eller i hvertfall lavere enn romtemp må man ko isolere sockete, hvordan gjøres dette? Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 dette krever t-skjeer ja. du har sett bildet av en peltier. se dine egne linker. jeg har fortalt hva en peltier gjør (les innlegget mitt over her). peltier brukes på vannblokka og skal kjøle cpu radiator brukes til å kjøle vann vann brukes til å kjøle vannblokka som tar imot varmen overført fra peltier. du bør definitivt kjøpe deg en vannblokk ferdigmontert med peltier i en slik pakke vil det følge med utstyr for å tette rundt cpu mot kondens (se hva jeg allerede har skrevet) leser du litt til av det jeg skrev der oppe så står det noe om fett.. les.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå