dimiles Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Og ja; jeg er hans talsmann. Gutten er ung, han trenger en farsfigur. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Haltan, i am your father! Lenke til kommentar
scoot Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Haltan, i am your father! ... hihi Lenke til kommentar
alexf Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg kjører bil, og jeg bryter fartsgrensen ofte. Forøverig har jeg ikke mye til overs for mopeder. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 (endret) Altså, mot staten? evt. EU Endret 22. juli 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
kaerfA Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Haltan er bare cp og missunelig på vennene hans som har kjøpt seg moped og han må sykle Lenke til kommentar
kaerfA Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 ikke vits å diskutere med han Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Haltan er bare cp og missunelig på vennene hans som har kjøpt seg moped og han må sykle Kult å bruke "cp" som et skjellsord? Du min venn er en idiot! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Haltan er bare cp og missunelig på vennene hans som har kjøpt seg moped og han må sykle 1) jeg kunne kjøpt en moped om jeg ville, jeg gjorde det ikke fordi jeg a) Ikke er spesiellt interressert i motor. b) Ikke trenger en moped (strengt tatt). c) Ikke har noe behov for å råne. Og, OM det du sier hade vært rett, hvordan linker du det opp til at jeg har cerebral parese? "Haha, du liker ikke Fight Club, du har lite ikke kreft, da." Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 jeg er selv en liten synder, kjører ganske trimma. men jeg synes egentlig att bedre opplæring kunne vert en grei løsning på att vi kan få kjøre uplombert. mopedførere som trimmer er jo som regel folk som ikke har råd til lett lappen, så med rikti opplæring blir vi vel like gode førere som de med 125 ccm sykkel, og siden de nye sykklene er like sikkre så hvorfor ikke liksom? å fordi om jeg har en moped som går 100-115 km/t betyr jo ikke det att jeg kjører i det alltid. farten begrenses jo etter veien, å jeg som bor på byggda ser ingenting galt i å dra på litt på lange rette sletter med jorder på begge sider, hvem andre enn meg selv kan jeg egentlig drepe da? bortsett fra litt fluer og kanskje en uheldig katt.. jeg kjørte orginalt faktisk nesten 3 uker, værste tida jeg har vert borti på moped. jeg har da rmx som går 30-40 km/t (klarte hele 32 km/t på tralla).. da jeg kjørte etter veien var jeg borti lastebiler, busser og biler kjørte forbi som svin. opplevde mange farlige forbikjøringer, i svinger og det som var. folk tutet også på meg å skremte nesten vettet av meg. folk brøyta også ut i veien rett forran meg bare for å slippe å komme bak meg liksom. respektløst å farlig er det. vi har like mye rett til å være på veien! Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 vel, de som vil trimme mopeden skal hjertelig få lov til det for min del, men jeg lukter en "det skjer ikke med meg, jeg er god sjåfør"-holdning gjennom posten her. Den dagen dere får en telefon om at bestetjommien ligger på sykehuset etter en mopedulykke og ting ser dårlig ut, ja da håper jeg at dere tenker dere om en ekstra gang når dere monterer trimsett. Og argumentet her for noen sider siden som gikk ut på at hvis en krasher med en bil som går i 60 når man selv holder 45 så er man dau? Hah. Blir nesten skremt av holdningene til traffikanter i norge. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 selvsagt er det leit når noen dør, men jeg tror det er mange ulykker som hadde skjedd uten trim som med trim. jeg har forresten traktorlappen, kan jo kjøre i 80 med traktor, prøvde også en 400 ccm 4 hjuling som jeg kunne kjøre med traktorlappen, den hadde ikke problemer med å passere 100 km/t, trengte heller ikke bruke hjelm for å kjøre den. men moped som går fortere enn 45 km/t har jeg ikke lov til å kjøre, noen må være enige i att det er noe som ikke helt stemmer? tror det er like utryggt for ikke å si mer utryggt å sende meg ut på veien med en skjøss på 35 tonn som går i 80 km/t enn det er å sende meg ut på en moped som går 80 km/t. jeg har jo den trafikale opplæringen, så jeg synes att med litt ekstra kjøretimer på lettsykkel eller uplombert moped burde gi meg nok erfaring som de som tar lettsykkel lappen å dermed kunne fått den. i stedet for å ta et helt langt fordømt kurs fra start. Lenke til kommentar
scoot Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Akkuratt det med traktor, ja, det er helt sykt.. Men, mye tryggere og kjøre traktor! ( LES: for deg ) Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Personlig så synes jeg at plomben burde settes på 60km/t. Det er nemlig i tettbygde strøk eventuelle forbikjøringer er farlig. Men, så kommer jo spørsmålet: Hvor mange vil fjerne plomben selv om den hadde blitt satt til 60 kontra 50km/t? Vil tro at 70 er det magiske tallet som ville gjort at mange hadde foretrukket å kjørt lovlig og originalt. Plombering er også feil vei å gå, da mister man for mye kraft og som kjent er norske veier fulle av oppover bakker. Vis det heller hadde vært begrensa med turtallsperre, ville man fått samme kraft i oppoverbakker som når man kjører uplombert. Så min mening er: La dem gå 70, gi bedre opplæring og bruk turtallsperre istedefor plomberinger. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Det er idiotiskt å ha en moped som man bare kan kjøre i 45 km/t med ! Vi har tatt serfikat og vet ossen man skal oppføre seg i trafikken ! Vi er ikke unger lengre ! ( 16 år ) Vi setter ikke vores eget liv i fare ved å kjøre som tullinger ! ( iallefall ikke jeg ) Jeg syns at de møkka mopedene burde hvartfal få lov til å kjøre i 70 km/t ! Så vi kan holde fartsgrensene opp til det ! Men at det er ulovlig å sette på trim derimot er heeeelt greit ! Syns bare at mopeden skal få lov til å være original ! Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Trimming av moped er ikke noe jeg er veldig kjent med. Adferd i trafikken er derimot noe jeg etter hvert er brukbart kjent med etter å ha sittet på i bil i 18 år, og kjørt en god del selv også. Poenget mitt er at mopeder ofte skaper farlige situasjoner fordi de ikke kan kjøre fortere enn 45 km/t. Grensen burde vært hevet til 60 km/t, da hadde de farlige situasjonene blitt færre, og mange hadde kanskje synes at mopeden deres gikk fort nok. Lenke til kommentar
scoot Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Det er idiotiskt å ha en moped som man bare kan kjøre i 45 km/t med ! Vi har tatt serfikat og vet ossen man skal oppføre seg i trafikken ! Vi er ikke unger lengre ! ( 16 år ) Vi setter ikke vores eget liv i fare ved å kjøre som tullinger ! ( iallefall ikke jeg ) Jeg syns at de møkka mopedene burde hvartfal få lov til å kjøre i 70 km/t ! Så vi kan holde fartsgrensene opp til det ! Men at det er ulovlig å sette på trim derimot er heeeelt greit ! Syns bare at mopeden skal få lov til å være original ! Feil. Dere har ikke serfikat, dere har kun et "moped-bevis" .. Dere har ihvertfall kun et bevis om dere har tatt den på skolen! Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) "moped-bevis" på skolen? Jeg tok "mopedførerbeviset" som det så fint heter, på trafikkskole, samma trafikkskolen jeg tar bil-lappen på. Jeg har kjørt uten plombe på min RMX 50 siden jeg kjøpte den. Grunnen til at jeg tok den, var for å kunne holde fartsgrensene. Jeg bor forøvrig på "landet", Hadeland. Her er det som alle andre plasser fartsgrenser fra 30 til 80 km/h. Hadde jeg liggi i 45 km/h i 60'n og oppover hadde jeg blitt forbikjørt og pressa ut av veien før jeg hadde rukket å si "fillern". Jeg kjører alltid i fartsgrensa, jeg råner aldri, jeg bruker mopeden for å komme til og fra jobb, som er 2 mil fra meg. Noen ganger en tur til butikken. Unødvendig kjøring, råning, skjønner jeg meg ikke på. En annen ting som ble nevnt, at trimma mopeder bråker fælt. Ja, helt enig, jeg hater de selv. Mye greiere å fjerne plomba i svanehalsen, og slippe det evinnelige bråket som et trimsett fører med seg. Mopeden min høres ut som en original, ser ut som en original siden jeg ikke har gjort noen forandringer på den etter at jeg kjøpte den (med unntaket av den plomba) Men som jeg sa tidligere om at hadde jeg kjørt i 60 ..... På vei til jobb er det en 70 sone, hvor jeg ligger koselig i 70 km/h. Hvilket er fartsgrensa. HELE TIDA kommer det biler bak meg, og drar forbi meg i 80-90 km/h. Hvis jeg ligger på samma veien, i 85 km/h (som mopeden min klarer), så gjør de nettopp det samme (tror det er noen som ikke liker å ligge bak mopeder av prinsipp, jeg, ihvertfall ikke tidlig om morran). Men i det minste så gjør de det ikke før det er helt klart foran, og legger seg langt ut på venstre side. I motsetning til farlige forbikjøringer hvor mopedisten blir pressa vekk, pga bilen skynder seg forbi fordi det kommer en mot. (Kan hende de har det veldig travelt da, skal sikkert på jobb de og) Ellers opplever jeg trafikken som mye greiere å bedre når jeg selv ligger i 80 i 80-sona. Da opplever jeg sjelden farlige situasjoner. Mitt poeng, som jeg opplever med meg selv, er at selv med den begrensa og heller dårlige opplæringa vi får, så er det mulig å kjøre forsvarlig i trafikken. Selv med en plombe-fratatt moped. Jaja.. Blir vel hets nå, eller? Endret 27. august 2004 av ZyreX Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Ikke fra meg ihvertfall Lenke til kommentar
fal Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 mopedister i 30-40 i trafikken..verste jeg vet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå