Gå til innhold

Mopedtrim og fartsgrense på 50cc kjøretøy.


Anbefalte innlegg

Det er IKKE dyrt.

 

Regnestykke:

 

moped    20000

lappen ca  1000

=            21000

 

min 125:    13000

lappen  ca 10000

=              23000

 

 

Er ikke store differansen.  Vis du vil, kan du kjøre lovlig for 3000 mer.

Tør jeg spørre hvordan du får en 125 til og koste 13000 og en moped til og koste 20000 :dontgetit: De fleste RAcING ( som er mest attraktivt ) og choppere koster rundt 20000. i allefall slik jeg ser det !

 

.. Og den mopeden til 20 000, det er mest sansynlig en EU moped, noe som ikke lønner seg, da de gode gamle Ts/TSX/MT5 etc, som nå koster alt fra 5000-15000 gjør rundt 50-60Km/t..

 

.. bare lurer, den 125 sykkelen din, hvordan er den ?

20000 er standardpris for en ny moped, de fleste som kjøper moped kjøper en ny moped.

 

 

125 min er en 78 modell Honda cb-125s dvs en custom sykkel. Den gjør god for sine 120KM/t.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
125 min er en 78 modell Honda cb-125s dvs en custom sykkel. Den gjør god for sine 120KM/t.

Man kan ikke sammenligne en 26 år gammel 125cc med en ny 50cc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Nei, ikke alle har råd til å betale over 20000 for en ny moped. Man får 3 år gamle mopeder for under 10000, og da slipper å være mekaniker for å holde de gående, også. Man kan mao. få et kjøretøy som duger helt fint (men fremdeles ikke kan holde følge med trafikken pga. idiotregler) og mopedlappen for under prisen til lettmotorsykkellappen. Egentlig er det bare tull vi diskuterer. :p

Lenke til kommentar
Det blir så feil som de andre påpeker, jeg tviler på at de som tar 125-lappen har så lyst på såpass gamle sykler, de fleste har nok lyst på Virago/Shadow/Rs/Mito/NSR osv !

Ehh også? De fleste som tar billappen har nok lyst saftige nye sperek biler, men fåtallet har råd til det.

Lenke til kommentar

Det er sant det du sier at mopedister blir farligere i trafikken naar mopeden er blombert enn den er ublombert p.g.a. at travle bilister presser seg forbi paa de smaleste og mest trafikerte veiene, men naar loven sier at det er ulovlig med trim, saa er det ulovlig med trim. Hold dere til reglene da, unger! :mad:

Lenke til kommentar
Det er sant det du sier at mopedister blir farligere i trafikken naar mopeden er blombert enn den er ublombert p.g.a. at travle bilister presser seg forbi paa de smaleste og mest trafikerte veiene, men naar loven sier at det er ulovlig med trim, saa er det ulovlig med trim. Hold dere til reglene da, unger!  :mad:

Du har vel aldri brutt loven på noe vis har du, ikke brutt fartssgrensa noen gang heller?

Om ikke, så er det vertfall plenty av dere "voksne" som gjør det, som utøver og på mange måter mye alvorligere lovbrudd enn hva vi mopedister gjør.

 

Ja, det er for dårlig opplæring. Mopedene går for treigt, eneste gang man kan ha god bruk for en orginal moped er om du bor i en by og har scooter.

Grunnen til at mopedister ofte råkjører er at de har fått dårlig opplæring og fordi når man setter på trim så tenker man ofte at man kjører jo ulovelig alikevell, så full gass. Det er forresten også kjørelærerne sin feil litt og, jeg veit ikke om en som har strøke på moped oppkjøring, de største pappskallene av noen naut består om så de gjør haugevis av feil og svarer feil på alle spørsmålene (det var muntlige spørsmål). Mopedlappen har jo et ry på seg for å være umulig å stryke på, dette er ikke uten grunn.

 

Når det kommer til mopeder er nok (nesten) alle voksne og ungdomer enige om at nye orginale mopeder går så alt for dårlig (RMX, div Racing etc) Når min 40år gamle Tempo Corvette rompekjørte kameraten min sin orginale RMX i nedoverbakke, oppoverbakke og med 2 på så er det ikke noe å ligge på veien med.

 

Desverre så er det nok byråkratene som bare leser statestikk og ikke tenker noe særlig praktisk som bestemmer, hadde det vert de som har noe greie på det ville det ikke vert slik som idag.

Mopeder burde gå i 80(ala orginal Spania), og opplæringen skulle vert deretter.

Lenke til kommentar

Løsningen er enkel. Dropp "mopedlappen", og krev at alle tar lettmotorsykkelsertifikat, som er et sertifikat som man kan miste igjen (det kan man ikke med "mopedlappen", fordi det bare er et kursbevis). Så dropper du også alle sperrer, men krever at sykkelen er EU godkjent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Løsningen er enkel. Dropp "mopedlappen", og krev at alle tar lettmotorsykkelsertifikat, som er et sertifikat som man kan miste igjen (det kan man ikke med "mopedlappen", fordi det bare er et kursbevis). Så dropper du også alle sperrer, men krever at sykkelen er EU godkjent.

Man kan miste mopedlappen, i den grad at man kan få f. eks 6 måneders kjøreforbud.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Du kan få forbud mot å kjøre på offentlig vei med motorkjøretøy, men du kan aldri miste mopedlappen...

Nei, muligvis ikke for godt. Definerte å "miste lappen" noe annerledes enn deg.

Lenke til kommentar

1) Alle kan få mopedlappen. Man må bare møte opp på teorikurs et par timer og kunne kjøre moped/scooter sånn någenlunde i noen timer, vips så er lappen din!

 

Jeg synes det er uforsvarlig og ha disse i trafikken uansett.

 

2) De fleste 50cc kjøretøyer er laget for 80km/t, kjøretøyet er godt nok for fartsgrensene i Norge.

 

 

 

Derfor mener jeg at alle 50cc kjøretøy i Norge burde hatt en plombering på 80km/t og alle burde avlegge teoriprøve før man får lappen.

Lenke til kommentar

Om de var plombet på 80km/t ville trimmingen gått DRASTISK ned i prosent! .. det er jeg BOMBE sikker på, de fleste vil jo kun at den skal kunne holde fartsgrensene!

 

Jeg synes de burde trappe opp mopedopplæringen og sette en plombe på 80 km/t!

Lenke til kommentar

Wey! Man får bedre opplæring på skolene enn på trafikkskole. Ihvertfall her jeg bor, så det er ikke et bra argument. Man har til sammen 6 klokketimer med teori på kjøreskole tror jeg, og på skolen min hadde vi 3 skoletimer a 45 minutter i ett halvt år eller noe slikt. Og vi hadde "kjøregårdstreningen" i skolegården, 6 skoletimer der.

 

EDIT: pluss oppkjøring hos kjøreskole, fra klokken 16:00 til 20:00.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...