Gå til innhold

Mopedtrim og fartsgrense på 50cc kjøretøy.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
De har altså utrimmede mopeder og holder fartsgrensen?

Jeg kjenner mange som har utrimmede mopeder, meg inkludert. Fartsgrenser? Utrimma kommer vi oss knapt opp til fartsgrensa, vet du. ;)

Lenke til kommentar
De har altså utrimmede mopeder og holder fartsgrensen?

Er det bare "råkjørere" som trimmer? Kjenner flere rasjonelle og glupe mennesker som utelukkende bruker mopeden som transportmiddel. De er bare intressert i å komme fortest, tryggest og billigst fra A til B, gjerne med trimmet moped da dette er tryggere i trafikken. Kjenner flere som har trimmet moped med foreldrenes velsignelse. Mye tryggere med en moped som yter 10-11 hk en en som bare gir 2,5 hk.

Lenke til kommentar
Hvis fart er så viktig, hvorfor kjører ikke moped-folket opp til lettmotorsykkel da?

Da man fått bedre oplæring, og kunne følge fartsgrenser.

Sånn som jeg ser det, så er mopedmulighetene en gave til ungdommen...

Fordi ikke alle har penger til slikt, jeg skal ta lappen om et par år, og jeg skal prøve og ta 125 lappen, om jeg har penger nok!

Nei akkurat. Det er dyrt. Så derfor bør folket være glade for det er noe som heter moped og er plombert i landet. Gjør opplæringa mer omfattende, så går det nok greit å kjøre uplomert.

 

Og ting til jeg hater med mange av de trimma mopedene, er at de bråker noe helt for j*vlig! :roll:

Lenke til kommentar
Hvis fart er så viktig, hvorfor kjører ikke moped-folket opp til lettmotorsykkel da?

Da man fått bedre oplæring, og kunne følge fartsgrenser.

Sånn som jeg ser det, så er mopedmulighetene en gave til ungdommen...

Fordi ikke alle har penger til slikt, jeg skal ta lappen om et par år, og jeg skal prøve og ta 125 lappen, om jeg har penger nok!

Nei akkurat. Det er dyrt. Så derfor bør folket være glade for det er noe som heter moped og er plombert i landet. Gjør opplæringa mer omfattende, så går det nok greit å kjøre uplomert.

 

Og ting til jeg hater med mange av de trimma mopedene, er at de bråker noe helt for j*vlig! :roll:

Det er IKKE dyrt.

 

Regnestykke:

 

moped 20000

lappen ca 1000

= 21000

 

min 125: 13000

lappen ca 10000

= 23000

 

 

Er ikke store differansen. Vis du vil, kan du kjøre lovlig for 3000 mer.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at noe av det verste man opplever i trafikken er småunger på moped på motorveien.

 

Men til det jeg egentlig ville si, Flere typer moped-lapp.

 

Moped-Førerkort type A:

Samme fartsgrenser å slikt som nå.

Moped-Førerkort type B:

20-30KM mere å gå på, mye lengre kurs som går gjennom mer blant annet kjøring i høy fart, ja, til og med høyere enn man får kjøre etter man er ferdig.

 

Type B bør såklart også koste mer, slik at småunger som får lappen og moped med mamma og pappa, får den billigste(Type A), å de som går inn for å være ansvarsfull og 'voksen', sparer selv og betaler begge deler selv får egen råd til type B..

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Det er IKKE dyrt.

 

Regnestykke:

 

moped 20000

lappen ca 1000

= 21000

 

min 125: 13000

lappen ca 10000

= 23000

 

 

Er ikke store differansen. Vis du vil, kan du kjøre lovlig for 3000 mer.

Tør jeg spørre hvordan du får en 125 til og koste 13000 og en moped til og koste 20000 :dontgetit: De fleste RAcING ( som er mest attraktivt ) og choppere koster rundt 20000. i allefall slik jeg ser det !

 

.. Og den mopeden til 20 000, det er mest sansynlig en EU moped, noe som ikke lønner seg, da de gode gamle Ts/TSX/MT5 etc, som nå koster alt fra 5000-15000 gjør rundt 50-60Km/t..

 

.. bare lurer, den 125 sykkelen din, hvordan er den ?

Lenke til kommentar
Visste dere at man kan registrere mopeder som Lett motorsykler?

Det burde knuse de fleste argumenter fra vegvesenet o.l. som sier at mopedene ikke er bygd for det.

Problemet da er at man må betale avgifter som om det var en lettmotorsykkel i tillegg.

Dessuten trenger man serifikat for lettmotorsykkel som koster ca. 10000,-

Har man det får man en helt annen opplæring, ikke kun en dag med teori som er umulig å stryke på og kjøring på scoooter i 3 timer.

Lenke til kommentar
Visste dere at man kan registrere mopeder som Lett motorsykler?

Det burde knuse de fleste argumenter fra vegvesenet o.l. som sier at mopedene ikke er bygd for det.

Problemet da er at man må betale avgifter som om det var en lettmotorsykkel i tillegg.

Dessuten trenger man serifikat for lettmotorsykkel som koster ca. 10000,-

Har man det får man en helt annen opplæring, ikke kun en dag med teori som er umulig å stryke på og kjøring på scoooter i 3 timer.

Selvfølgelig, men poenget mitt var at sykklene ikke er bedre bygd for hastighet bare pga. lett-registrering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det er IKKE dyrt.

 

Regnestykke:

 

moped 20000

lappen ca 1000

= 21000

 

min 125: 13000

lappen ca 10000

= 23000

 

 

Er ikke store differansen. Vis du vil, kan du kjøre lovlig for 3000 mer.

Det der er en latterlig sammenlikning. Les over èn gang til, så tror jeg du skjønner det.

Lenke til kommentar
Må bare si en ting angående dette som er litt morsomt:

En kamerat av meg hadde strupa ned moppa si fordi han skulle selge den og hadde den da noen dager før salget fant sted. Da kjørte han rundt på original mopp. En dag så kjørte han foran en buss. Som mange vet så er det sjeldent at en buss kjører forbi noe, så bussen måtte holde seg bak denne originale moppeden rimelig langt! Etter en 20 min langt tur med bussen bak, kom de til et rødt lys og bussjåføren kom ut og sa:

"Hvis jeg ser deg foran meg igjen, så anmelder jeg deg til politiet for sinking i trafikken!".

Det hadde jo vært utrolig genialt! Anmelde en 16 åring for å kjøre på original mopp! hehe. Da hadde politiet fått noe å svare på :p.

Jeg mener moppeder burde vært strupa til litt over 60.

Ja men kameraten din kjørte hensynsløst når han ikke slapp bussen forbi etter 20 minutter. Det bryter mot vegtrafikkloven å hindre andre trafikanter. Han burde absolutt svingt inn til siden for å slippe en buss som muligens var i rute forbi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Åssen i hælvett orker du da å kjøre med utrimma? hadde jeg ikke klart... :scared:  :no:

Omfg, utrimma, lizzzom! :scared:

 

Skal trimme den når det igjen er tid for service. Det er selvsagt uaktuelt å ligge i 60 km/h i det lange løp.

Lenke til kommentar

Synes mopeder o.l burde ha en sperre på 65 km/t så de og kan få kjøre "normalt" i 60-sonene. 80-sonene derimot burde ha vært forbeholdt oss bilister.

 

Men, når alt kommer til stykke så er det de på sykkeln/i bilen som burde ha vært plombert og ikke selve kjøretøyet. Huff, så mange tullinger der ute. Ble senest i går forbikjørt av en Skyline i 80-sonen. Den holdt i allefall 150km/h. :mad:

Lenke til kommentar
Synes mopeder o.l burde ha en sperre på 65 km/t så de og kan få kjøre "normalt" i 60-sonene. 80-sonene derimot burde ha vært forbeholdt oss bilister.

 

Men, når alt kommer til stykke så er det de på sykkeln/i bilen som burde ha vært plombert og ikke selve kjøretøyet. Huff, så mange tullinger der ute. Ble senest i går forbikjørt av en Skyline i 80-sonen. Den holdt i allefall 150km/h. :mad:

Sikker på at det ikke var Mazda 323'en min? ;)

Lenke til kommentar
Altså, har hørt av andre folk jeg kjenner at kjørelæreren andbefaller deg og kjøre mitt i veibanen! Siden du ofte blir presset ut, noe jeg selv kommer til og gjørE! :yes:

Det sikkert greit det, men ta må man slippe forbi biler når man kan hvis man ikke klarer å holde fartsgrensen.

 

Mopeder er til tider like plagsomme som tyske bobilturister....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...