Gromle Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Mopedene bør være akkurat som de er. Er så utrolig mye idiotkjøring på modep. Ikke f... om jeg at jeg vil ha dem flyvende rundt i 80... Og nei, sier ikke at alle på moped kjører idiot, men det er Tenk på alle de rånerjævlene som kjører styggfort, sladder og herjer da? For å ikke snakke om på vinteren. De er 10 ganger farligere enn mopedister som råkjører, en moped veier en 1/10 og er mye mindre og skadlig for de andre i trafikken.. Mener fortsatt modeper er værre. Rånerne holder seg i hvertfall på veier, parkeringsplasser og noen ganger i grøfta, mens modepfolka fommer flyvende på gangstier, snarveier.. overalt egentlig. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Skjønner ikke at det er noe å diskutere en gang. Grensen på 45km/t er svært så fornuftig, da det er en fart man kan overleve en kræsj i (dvs. om man ikke møter en bil i motgående kjøefelt). Det har vært 9 mopedkollisjoner i nærheten her i det siste, en døde, resten overlevde. Gjett hvem som hadde trim og kjørte i 90km/t? Vi burde være takknemlig for at det ikke er ubegrenset fart, da hadde mange fler av de utallige mopedulykkene nå idag endt med døsfall. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) At man skal få lov til å kjøre 80km/t med moped, slik som opplæringen er nå er ikke lurt.........Men å ha kjøretøy som ikke går mer en 45km/t på veien er også dumt spør du meg. Lager masse farlige situasjoner. Man bør gjennomgå likt kurs for å kjøre moped som man må for å kjøre lett motorsykkel. Så kan de gi faen i all plomberingene. Da kan mopedene gå i 80km/t. Så en eller annen tulling mente bilene burde sperres til 90km/t. Hvordan vil det da gå med forbi kjøringer av vogntog som holder 70km/t i 90km/t sonene? Man må jo ha en slette lengre enn en flystripe. Bedre med en sprek bil, så man kan komme fort forbi. Dette sa faktisk kjørelereren min også for mange herrens år siden nå jeg tok lappen. Kom deg fort forbi, så kan du bremse ned til fartsgrensen igjen Endret 25. juni 2004 av JimRamse Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 Det har vært 9 mopedkollisjoner i nærheten her i det siste, en døde, resten overlevde.Gjett hvem som hadde trim og kjørte i 90km/t? og de 8 andre hadde ikke trim eller? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 og de 8 andre hadde ikke trim eller? Ja, er ikke så mange som har det her borte faktisk. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2004 Kjenner du alle av de som kræsjet? Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 De er altså bygd for å tåle en kræsj i 80km/t og beskytte føreren såpass at han forhåpentligvis overlever? Nei, så definitivt ikke. Men hjulene, og selve konstruksjonen av scooteren er bygd slik at den ikke skal sjangle / bli usikker i 80 km/t. Det var det jeg mente, og det er fakta. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 De er altså bygd for å tåle en kræsj i 80km/t og beskytte føreren såpass at han forhåpentligvis overlever? Er en motorsykkel det? Hvis man krasjer med en mc så er det bare utsyret du har på deg som hjelper(hjelm, kjøredress ol.) Jeg synes at det er sykt at mopeder kun kan gå i 45km/h (50km/h for gamle!) Nye mopeder er veldig mye sikerere og bedre på alle måter enn gamle vrak(les honda camino, tempo corvette osv.) De har mye bedre bremser(før hadde ingen mopeder skivebremser, nå er det standard), de er laget for å være med stabile, har ett bedre og sterkere design(aerodynamikk og krasj sikkerhet), de har sterkere motor og bedre tekonlogi og de fleste er laget for 2 personer. Mopedene i norge er plombert i stykker, hvis lovene er de samme den dagen jeg får barn skal de iallefall _ikke_ få lov til å kjøre med origniale mopeder - da betaler jeg gledelig bota. For jeg synes iallefall det er mye farligere å ligge i 45 enn å holde trafikken! Jeg har selv en moped og den er trimma veldig mye og går i 110 km/h, og den "tåler" det helt fint, ingen risting og har gode bremser så det er ikke no problem å få stoppet. En annen ting å nevne er vekta, en moped veier lite, er få mopeder som veier over 100kg. Og det sier seg selv at det er farligere å bli påkjørt av en bil enn en moped, og hvis en moped kjører inn i en bil, skjer det ingen ting med føreren av bilen(fysikskt). Selvsagt er det mange mopedister som gjør masse dumt(kjøre på fortau, spinne opp bedd og slike ting), men er det riktig at de skal ødelegge for alle? Og hvor mange av de som gjør slike ting kjører originalt? Så de som råner, trimmer, kjører uforsvarlig - sørger for at andre lovlydige ikke får lov til å kjøre over 45! Det hadde iallefall vært bedre om politiet og biltilsynet hadde en slappere holdning til det, razziaer på skoler er jo sykt! Mange historier om folk som kjører originale mopeder som er blitt anklagd for trimming(nevn ovenfor) og må igjennom en papirmølle for å få tilbake skiltene sine! Og igjen kommer gamle ikke EU-mopeder som kan gå helt opp til 60 uten å få bot for trimming - de gamle farlige mopedene, som dagens politikere kjørte rundt på når de var unge. Skulle likt og sett om en ny fartgrense kom på dagsorden om man satt alle topppolitkerene på en original Suziki RMX en hel dag! Som går kriminelt dårlig originalt... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Sånn jeg ser det, er opplæringen – eller mangel på sådan - den eneste grunnen til at man ikke skal kunne kjøre raskere på scooter. Det er ingen grunn til at 16-åringer på scooter skal takle 80 km/h dårligere enn 16-åringer på lettmotorsykkel. Kollisjonssikkerheten er heller ikke bedre på en lettmotorsykkel enn en scooter. Nå er lettmotorsykkellappen sinnsykt dyr, men man får da se å gi folk ordentlig opplæring før man sender de ut i trafikken! Man kan ikke lære mopedistene halveis opp, og sende de ut på veien som "leketraffikanter" - for det er de (vi) ikke. Lenke til kommentar
scoot Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Disse reglene er høl i hue spør du meg, må si jeg kanskje ikke har mye og si, men mener dog at det er farlig og ligge i 20 KM/h i oppoverbakke med en ildsint bil i rompa, er ikke lenge siden noen ble presset ut av veien av en lastebil.. Slik som jeg ser det, TRIM er ikke dumt, det er ikke dermed sakt man må kjøre FORTERE visst man har trim, men du kan ligge i en normal fart / fartsgrense i bakker og strekker, men om du da får en bilist i ræva, ha sjangsen til og gi på litt! PS: Hvorfor i all verden skulle ikke mopeder kunne gå i 70-80, når en ikke så mye større 125 går i 120-130, samme alder, og samme personer har lov til og kjøre en sånn ting.. Eneste forskjellen er at disse får en strengere prøve. Har snakket med noen folk som reparerer og selger sykler, ( dette var ang. en Rieju Rs2 Matrix ) han mente klart og tydelig at det var nødvendig og ta plomba, så man kunne ligge i normal fart. Sykkelen var bygd for det! Endret 25. juni 2004 av Sc0oT Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Hvis fart er så viktig, hvorfor kjører ikke moped-folket opp til lettmotorsykkel da? Da man fått bedre oplæring, og kunne følge fartsgrenser. Sånn som jeg ser det, så er mopedmulighetene en gave til ungdommen... Endret 25. juni 2004 av Gromle Lenke til kommentar
scoot Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Hvis fart er så viktig, hvorfor kjører ikke moped-folket opp til lettmotorsykkel da? Da man fått bedre oplæring, og kunne følge fartsgrenser. Sånn som jeg ser det, så er mopedmulighetene en gave til ungdommen... Fordi ikke alle har penger til slikt, jeg skal ta lappen om et par år, og jeg skal prøve og ta 125 lappen, om jeg har penger nok! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Hvis fart er så viktig, hvorfor kjører ikke moped-folket opp til lettmotorsykkel da? Da man fått bedre oplæring, og kunne følge fartsgrenser. Sånn som jeg ser det, så er mopedmulighetene en gave til ungdommen... Det har nok noe med at det fort koster 20000 kroner mer. Dette dreier seg ikke om å få noe fartskick, men om å unngå de situasjonene jeg opplever hver dag jeg tar meg en scootertur. Lenke til kommentar
scoot Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 .. Bare sykkelen koster jo 20k++++ Skal man ha fullblods racing er det nærmere 30k og for en fin modell nærmere 40k.. .. Og lappen i seg selv er nogså dyr! Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Det hadde vært fett om de som regnet seg selv som gode mopedister/bilister kunne ta et tilleggskurs, og hvis de bestod kunne mopedistene trimme og bilistene slenge på 20 km/t på skiltet fartsgrense Nei, jeg skjønner jo at en moped er sperret på lav hastighet. Sjåførene er jo ofte ikke mer enn 16 år og det er relativt greit å ta mopedlappen. Men jeg tror det ville vært smart å sperre mopedene på 55-60 km/t istedet for 45 km/t, slik at de kan følge med i trafikken. Da slipper man bilister som foretar lite hensynsfulle forbikjøringer samtidig som at mange av de som trimmer nå vil la det være. Jeg tror igrunnen ikke det vil føre til flere ulykker hvis mopedene går 10 km/t fortere, snarere tvert imot. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Må bare si en ting angående dette som er litt morsomt: En kamerat av meg hadde strupa ned moppa si fordi han skulle selge den og hadde den da noen dager før salget fant sted. Da kjørte han rundt på original mopp. En dag så kjørte han foran en buss. Som mange vet så er det sjeldent at en buss kjører forbi noe, så bussen måtte holde seg bak denne originale moppeden rimelig langt! Etter en 20 min langt tur med bussen bak, kom de til et rødt lys og bussjåføren kom ut og sa: "Hvis jeg ser deg foran meg igjen, så anmelder jeg deg til politiet for sinking i trafikken!". Det hadde jo vært utrolig genialt! Anmelde en 16 åring for å kjøre på original mopp! hehe. Da hadde politiet fått noe å svare på . Jeg mener moppeder burde vært strupa til litt over 60. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 60 km/h hjelper egentlig fint lite. I original tilstand går scooteren min i den hastigheten på flatmark, og allikevel blir jeg forbikjørt. Folk forventer tydeligvis at man skal ligge i minst 5-10 kilometer over fartsgrensa overalt, unntatt i gata ungene deres bor, naturligvis. Tror folk trenger å gjøre noe med holdningene sine til scootere/mopeder også, slik situasjonen er i dag tar bilister flest det tydeligvis forgitt at vi ligger under fartsgrensa uansett. Hadde det vært opp til meg kunne mopedene/scooterne/whatever kjøre i original tilstand, og heller øke kravene for å få mopedlappen. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Kom akkurat fra Grekenland, og der leide jeg og noen andre mopeder. Disse var helt vanlige, og gjorde 80 på flat mark, 85 med gunstig vind. I bratte bakker var farten aldri under 50. Helt vanlige sykler på 50 kubikk. Synes overhodet ikke det er noe problem å kjøre moped i 80 km/t, prøvde å holde fartsgrensene for å slippe å bli kjørt forbi av turistbusser og lastebiler. Etter min mening burde man selge scootere slik de kommer fra fabrikken, produsentene vet best hva kundene trenger og etterspør, og er naturligvis intressert i sikkerheten. Jeg vil påstå at Vegvesenet og Staten Norge med sin plombering av mopeder er ansvarlig for flere drap hvert år. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Visste dere at man kan registrere mopeder som Lett motorsykler? Det burde knuse de fleste argumenter fra vegvesenet o.l. som sier at mopedene ikke er bygd for det. Personlig er jeg sterkt i mot alt som heter trim av mopeder, og til dels mopeder i seg selv også. Noen her som kjenner en moped eier som ikke råkjører, men bruker sykkelen utelukkende som et fremkomst middel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Noen her som kjenner en moped eier som ikke råkjører, men bruker sykkelen utelukkende som et fremkomst middel? Ja, flere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå