tadcomp Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Selv har jeg en fin Yamaha Why-scooter, som går i 65-70 i nedoverbakkene, og det er ingen problem og holde den farten i det hele tatt, man kjenner det på sykkelen at den takler det nesten bedre enn 42 oppetter samma bakken... Har ingen planer om å trimme foreløbig, fordi politiet har vært litt hissige her i byen (Molde) i det siste... Dessuten er det ike det store behovet i bytrafikken Ja, til 65 km/h i stedet for 45 på 50ccm-scooter/moped..! Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Ikke fra meg ihvertfall Yay Lenke til kommentar
AniWal Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Staten burde ha fjernet engangsavgiften på 125ccm (avgiften er på 7000) da hadde det vært mye billigere å kjøpe en 125 istedenfor en moped, og opplæringen til moped lappen er horribelt dårlig, når jeg tok lappen hadde jeg vært på lan hele natta og var dritt trøtt, men jeg klarte allikevel teorien. og kjøringa var bare bånn pinne heleveien, og følg han foran... Jeg kjører noe mer forsiktig enn mange jeg kjenner (og ja jeg kjører med en trimma moped) og da får jeg ofte hære t jeg kjører som en kjærring og slikt. De fleste jeg kjenner ligger tett opptil biler overalt og de kjører bånn pinne overalt. Det er bare ett par dager siden en jeg kjenner kræsja inni en bil som bremset ned, og han lå for nærme inntil. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Samme her, jeg får ikke mangfoldige tusen kroner om jeg har lyst på noe, jeg måtte betale mopeden selv f.eks. Ja det skulle da bare mangle :enormt oppgitt: Lenke til kommentar
rlz Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Ein_dobbelpost Endret 28. august 2004 av rlz Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Jeg har selv en moped og den er trimma veldig mye og går i 110 km/h, og den "tåler" det helt fint, ingen risting og har gode bremser så det er ikke no problem å få stoppet. Har du noen gang prøvd å bremse med maks effekt fra 110 til null? Tenkte ikke det nei. En annen ting, i et sammenstøt i 80km/t omsettes det 216% mer bevegesesenergi enn i et tilsvarende sammenstøt i 45km/t, det er forskjellen på liv og død og grunnen til at man får kjøre i 45 og ikke i 80 etter 6-7 kjøretimer i kø bak en kjørelærer. Hadde selv tenkt å kjøpe ny moped og eff.anlegg, det ville ha kosta 22500. Degraderte heller årsmodell, og kjøpte 125 for 13000 + lappen som kommer på ca 10000, 23000. 500 ekstra for å kjøre lovlig. Vil bare minne om at man betaler ikke 10000,- for lappen bare for å kjøre lovlig, man betaler den faktisk for å få så god kjøreopplæring at man blir i stand til å føre et kjøretøy i opp mot 100km/t sammen med andre trafikkanter, det er det visst ikke alle her som innser. Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Viss det skulle være lov å kjøre moped i 60-70 burde det vel også legges krav på bedre klær..? Det fine med moped er jo at man kan dulle rundt i shorts og t-skjorte på sommeren, mens macho-syklistene må tre på seg heldekkende lærdrakt! :-) Forresten, deilig med sommer og jenter i skjørt på scootere Endret 29. august 2004 av pebbe Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Vel, krav på klær blir teit. Det er ikke krav på klær på lettsykkel eller tung-mc. Og til MailMan13, i et frontkollisjon der en kjører i 45km/t og bilen kjører i 80 så er sjansen liten uansett. Lenke til kommentar
AniWal Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Jeg kjører aldri mope i shorts og t-skjorte, og det er med god grunn... tryner du i 45 km/h i shorts og t-skjorte får du fort fjernet mye av huden og blir arrete og fæl. har selv falt med vanlig bukse og jakke og da ble jeg ganske skrubbet opp og fikk hull i både jakke og bukse Endret 29. august 2004 av AniWal Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Vel, krav på klær blir teit. Det er ikke krav på klær på lettsykkel eller tung-mc. Og til MailMan13, i et frontkollisjon der en kjører i 45km/t og bilen kjører i 80 så er sjansen liten uansett. Krav til slitestyrke og brannsikkerhet er ikke dumt i det heletatt, på asfalt skal det ikke mer enn joggefart til før man får seg en real hudfletting. I motorsporten er det en selvfølge med slike krav og alt som selges av støvler og klær holder mer enn god nok kvalitet for et slik minimumskrav. Du kan kanskje si at det er din helserisiko som du er villig til å ta, men det er resten av samfunnet gjennom helsevesenet og uføretrygd som betaler for å lappe deg sammen igjen etterpå (derav f.eks krav om hjelm) Og ang. møteulykker: Det første mand lærer når man tar lappen på moped eller tung sykkel er at 2/3 av alle ulykker og en enda større andel av dødsulykkene på moped og motorsykkel er aleneulykker, mindre fart reduserer både omfanget av dem og antallet av ulykker. Hvis du har hatt mopdeopplæring så vet du at strekningen du bruker på å reagere og stoppe øker med kvadratet av farten, konklusjon: Du trenger å ha kontroll over 3 ganger større strekning når du kjører i 80 enn når du kjører i 45, det krever større ferdigheter enn det man lærer i et valgfag på ungdomskolen. Jeg er ikke helt uenig i at 45 er for lite, jeg skulle gjerne sett at de hadde holdt trafikken i 60 sone også, men det må komme sammen med bedre opplæring og større krav til den som ønsker sertifikat. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Er sant at man kan skade seg bra av å gå i bakken uten ordentlige klær, men for det første så er slike klær, skal det være skinn eller tekstiler, ikke så praktiske å bevege seg i. De er også veldig varme, noe som ikke er alt for heldig på varme sommerdager. Jeg er for bedre opplæring, men man opparbeider seg også erfaring ettersom man kjører, det er det ingen som kan nekte på. 45 er for lite, 70 ville vært ok, slik at man kan holde litt fart også i oppoverbakkene, de er det jo en del av i Norge. Lenke til kommentar
AniWal Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 De kunne jo ha laget regelen om til 45 km/h i en oppoverbakke med en fastsatt stignings prosent... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå